Halogentest H3 / H4.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Ett litet test för att kolla vilken den verkliga förbrukningen en halogenlampa har.

Spänningen är kontrollerad under belastning och strömmen mätt med ett digitalt mätinstrument.

Spänningen mätt framme vid lamporna vid varje test samt startkablar använda så att inget hindrar maximal uteffekt.


Märke , modell , effekt , beräknad strömförbrukning.
Den verkliga strömförbrukningen och effekten står till höger i raderna.


Osram H3 55W 4.58A - 4.1A 49.2W
Biltema H3 (blått glas) 55W 4.58A - 4.82A 57.8W
SLB H3 150W 12.5A - 7.1A 85.2W
SLB H3 130W 10.83A - 5.63A 67.5W
Solite H3 130W 10.83A - 8.83A 106W
Philips H3 100W 8.33A - 7.2A 86.4W
Phoenix H3 130W 10.83A - 6.93A 83.1W
Biltema H3 100W 8.33A - 6.13A 73.5W

Narva H4 55/60W 4.58/5A - 4.59/5.16A 55.1/61.9W
Eagleye H4 55/60W 4.58/5A - 4.44/5.46A 53.3/65.5W
Eagleye H4 80/100 6.66/8.33A - 6.02/7.07A 72.2/84.8W
BLAP H4 (blått glas) 90/130W 7.5/10.83A - 5.41/6.3A 65/75.6W
 
Last edited:
För mycket fritid:D Skämt åsido summan av kardemumman e att hojen går fortast utan belastningen av tända lampor:D Det folk inte hinner se i backspegeln mår dom inte dåligt av:D :D
 
Det var inte många lampor som kom upp i angiven effekt. Är det pga att tillverkarna skriver fantasisiffror, ungefär som vikt/effekt på hojar, eller beror det på något annat, tex att du har mätt med 12V och en bil ofta har 13,4V?
 
Det är väl egentligen inte så intressant att mäta detta.
Det man är intresserad av är ju hur mycket ljus det kommer ur dem.
 
Tycker också att väldigt många hamnade lite väl långt under angiven effekt. Vad hade du för spänning på lamporna vid mätning?

Har för mig att Osrams lampor är konstruerade för 13,6V, men är inte helt säker. Övriga borde ligga någonstans däromkring i så fall...
 
Spänningen vid varje test har varit 12.0v.

Effekten vid 13.5V blir.
Solite H3 "130W" =134.1W
Philips H3 "100W" =109.3W

Skillnaden mellan dom två starkaste= Philips 86.4W och Solite 106W är stor , om man inte använder metallreflektor och riktigt glas till Solitelampan så smälter man dessa förr eller senare.

Betydligt kraftigare "ljustryck" och värmeutveckling i Solite 106W.

Det andra paret H3 130W och 150W var ett riktigt skämt.
Lampor med blått glas ger ett mycket sämre ljus trotts hyffsad effektåtgång , ska man ha Xenonliknande grejor så ska man ha riktigt Xenon inget annat.
 
Xenon givetvis. 35W xenon motsvarar ungefär 150W halogen, och nu finns ju även 50-55W xenon som lyser ännu bättre.
 
Xenon är idag helt oslagbart, förbrukningsmässigt och som skydd för ev. plastreflektor. Tyvärr kan nitiska besiktningsmän och andra tvivelaktiga figurer ha åsikter om konverteringar, men med tanke på all annan skit som finns i världen föredrar jag likväl att se bättre (ut!)
 
Last edited:
Jämfört med HID (xenon) och lysdioder har glödlampor i princip bara en fördel idag: de är billiga. På fordon håller HID på att ta över mer och mer när det gäller strålkastare, och lysdioder används ju till baklysen m.m. på åtskilliga bilar nu. Glödlampan är snart ett avslutat kapitel, den vet bara inte om det än...
 
Back
Top