Hala handskar

Explorer58

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Sertão
Mina vinterhandskar är lite hala i skinnet så jag måste krama ganska hårt om gashandtaget för att kunna hålla gasen. Jag funderade på att spreja handbollsklister på handtaget, men det är väldigt svårt att få bort när det inte behövs.
Till slut kom jag på lösningen: svart hockeytejp! Nu har jag rullat en meter svart hockeytejp runt gashandtaget. Tejpen är en aning klistrig och ger perfekt friktion för att jag skall kunna hålla gasen med bara ett löst grepp. Samtidigt är den lätt att ta bort när jag har bättre handskar, och den är billig.

Last edited:
Varför inte rugga upp ytan i handsken med lite grovt sandpapper?

Du menar att åtgärda problemet i stället för att patcha runt omkring. Bra tanke. Jag skall prova det.

Nu såg jag Tenere i din profil. Den har några år på nacken eller? Ser ut som polarns 94'a. På hans är handtagen rätt blanka så det kan hjälpa att byta dem först om årtalen stämmer. Nytt gummi är inte lika halt som åldrat. Jag har nya gummihandtag på dr'n och det var inga problem med trefingersvantarna på 13 milaturen i lördags.

Ja, den är från 1995. Handtagen har ungefär samma friktion som ytan på en gammal bakelittelefon.
Är det lätt att byta? Jag har handskydd som sitter fast i ändarna på styret.
Är handtagen på olika märken och modeller väldigt olika varandra, eller fungerar det mesta som finns i reservdelsshoppen?

Ja, den är från 1995. Handtagen har ungefär samma friktion som ytan på en gammal bakelittelefon.
Är det lätt att byta? Jag har handskydd som sitter fast i ändarna på styret.
Är handtagen på olika märken och modeller väldigt olika varandra, eller fungerar det mesta som finns i reservdelsshoppen?

Ja det är lätt att byta. Sitter det för hårt så använd något vasst att peta med och i värsta fall står du med slippapper och något gummilösligt:)
Ska nog vara generellt samma på en sån hoj. Är du osäker, mät. Gör inte som jag på min DR jag hade och kläm dit det billigaste hos din hojhandlare utan smäcka på ett par riktiga SCOTT eller nåt med kvalité som KÄNNS BRA, mina TEAM10 kändes som skit, och de roterade ständigt(finns lösningar på detta givetvis men handtagen var skit redan från början), det är lite nojigt när man tror man tappar greppet i leran/på bakhjulet/whatever bara för att handleden gör frivolter runt styret.

Ja det är lätt att byta. Sitter det för hårt så använd något vasst att peta med och i värsta fall står du med slippapper och något gummilösligt:)
Ska nog vara generellt samma på en sån hoj. Är du osäker, mät. Gör inte som jag på min DR jag hade och kläm dit det billigaste hos din hojhandlare utan smäcka på ett par riktiga SCOTT eller nåt med kvalité som KÄNNS BRA, mina TEAM10 kändes som skit, och de roterade ständigt(finns lösningar på detta givetvis men handtagen var skit redan från början), det är lite nojigt när man tror man tappar greppet i leran/på bakhjulet/whatever bara för att handleden gör frivolter runt styret.

Renthal racegrips är grymma!

Handen sitter nästan fast och kostar ynka 150:- !

Ska du ändå på och byta, kolla på värmehandtag. Hade det först på min gamla xt, nu är jag helsåld på dem.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back