Hala däck!!??

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag köpte ett nytt däck idag och hade bestämt mej för Michelin Pilot road (bakdäck), men väntetiden var 3 veckor så det blev ett Avon Azaro sp sport AV50 (bakdäck).

Utvärderingen av Michelin på Bike´s hemsida gjorde att valet föll på dem då jag kan tänka mej att ha lite mindre grepp och längre livslängd. Dessa Avon skulle enligt uppgift vara likvärdiga.

Innan bytet hade jag Pirelli Diablo på som var blankslitna när jag köpte hojjen.

Nu upplever jag en otrolig skillnad i grepp. Det känns nästan som om jag "blivit" av med 50hk. Antingen så spinner däcket omärkligt eller så måste något gått sönder!!!!
Har kört däcken varma och passerat 10 mil utan att det blivit bättre.

Eller kan det verkligen vara en sån otrolig skillnad i grepp?

Ps.Kan tilläggas att sista 15 milen var Pirellidäcket så slitet att med 2 cm bredd i mitten tittade stålcorden fram på halva däckets rulldiameter, ändå var greppet mycket bättre!!!!! :va

Jag tycker Avon Azaro är skit bra iof så har jag det lite mer touring betonade 46 men jag är skit nöjd. Ett plus i kanten är att Avon är bra mycket billigare än Michelin.

No1 skrev:
SP Sport är ett sport touring däck och INGET rent prestanda däck!!!

Har det själv monterat på min 499hk effekt "svaga" Hayabusa turbo och har ALDRIG något problem med fästet, inte ens när jag kör i regn och lyfter framhjulet i farter strax under 300km/h på rent vrid...

Så antingen kör du extremt mycket hårdare än jag eller så har du fått ett riktigt gammalt däck!!!

No1...
Då ÄR däcket är gammalt :lol :lol :lol
Den andra förklaringen vågar jag inte ens tänka på.....

Men kan det "spinna" utan att man riktigt känner det?
Jag menar det sladdar ju inte till utan det är en svag känsla av att det inte riktigt "biter"

Jag har Avon SP PRO AV50 på min hoj och jag har nu åkt ca: 50mil med det och jag kan lova dig att det släpper inte....Men å andra sidan så är inte jag Rossi heller :)

Körde fort med mitt i går och det var kanon hett när jag stannade och med klisterkänsla....

R1 wannabe skrev:
Jag köpte ett nytt däck idag och hade bestämt mej för Michelin Pilot road (bakdäck), men väntetiden var 3 veckor så det blev ett Avon Azaro sp sport AV50 (bakdäck).

Vad går gränsen för att däck skall räknas som gammalt? :va

Har Pirelli Diablo på idag och är jävligt nöjd med greppet än så länge.

No1 skrev:
jag kör i regn och lyfter framhjulet i farter strax under 300km/h på rent vrid...
No1...

ÖÖÖöö hur lyckas du med att köra 300km/h i regn utan att få vattenplaning :va

Köpte ett set AVON AZARO AV50-SP PRO XTREME bak AV49-SP PRO XTREME fram av No1 :tummenupp

Jag e mycket nöjd med mina går som på räls och biter bra gillar dom mer än metzler Z1 som satt på innan.
Men jag kanske fick ett par nya :lol

tl1000larsson skrev:
Köpte ett set AVON AZARO AV50-SP PRO XTREME bak AV49-SP PRO XTREME fram av No1 :tummenupp

Jag e mycket nöjd med mina går som på räls och biter bra gillar dom mer än metzler Z1 som satt på innan.
Men jag kanske fick ett par nya :lol
Jag kollade mina däck och det är inte "sport" som jag trodde utan precis som dina "Pro xtreme", men detta gör ju det hela ännu svårare att förstå.

När det står DOT xxx xxx 1502, Betyder det att däcket är tillverkat år 02 vecka 15 och isåfall är det för gammalt????

Skulle det spinna så måste du ju märka det. Kan det vara så att dom har lyckats få dit så mycket däckpasta när dom bytte att fälgen snurrar i däcket? :confused: :va

men förklara problemet för butiken där du köpt däcket, det lär ju vara ett fel så det blir nog inga problem att få nytt.

jag tror du lider av lite däcksnoja :D

Om det inte är så att dom smort in däcket så fantastiskt mycket att det roterar på fälgen :va märk på däcket och fälgen med en krita och se om det flyttar sig på fälgen men det verkar ju långsökt..

Eller kanske det är kopplingen som slirar :va

Last edited:
Varför provar du inte med att köra på begagnade ban däck?,nu vet jag iförsig inte hur du kör osv men jag har själv satt på Pirelli supercorsa på min hoj o är skit nöjd med dem,det är många här nere som kör sina hojar på begagnade ban däck.Ett set fram/bak brukar ligga kring 1500 kr.
Håller kanske inte så extremt länge men där är iallafall bra grepp.

konstigt!

Jag har Avon azaro på mitt monster och det sitter som limmat i alla lägen på bana som i trafik!
Något e fel, jag ska köpa Avon igen när dessa e slut!
Det ända jag märkt är att framdäcket släpper lite lätt men det kan bero på allt från fjädring till allt för kramaktig föringa av frambromsen :rolleyes:
NO1 har du några bra priser eller ngt?

R1 wannabe skrev:
När det står DOT xxx xxx 1502, Betyder det att däcket är tillverkat år 02 vecka 15 och isåfall är det för gammalt????

Det stämmer med datummärkningen och du har fått ett däck som var nytt för 2 år sen, jag skulle klaga.

Ja hade ett Avon Azzaro AV nånting på en GSXR1100 för ett par år sen....å det var faktiskt det sämsta däcket jag kört på.....

Två år gammalt, men är det någon fara? Jag menar att spelar det verkligen roll om däcket är ny tillverkar eller nått år gammalt. Mina har suttit på i två år och inte är dom sämmre nu än när dom monterades.

Mycket kan nog klassas som däckhysteri(som diskuterats i annan tråd). Fast jag kan förstå om No1 får problem med fäste bak med gammalt däck, men hur många har så mycke pållar?

Last edited:
955i skrev:
Vad går gränsen för att däck skall räknas som gammalt? :va
Kan nån svara på detta? Många raceteam säljer ju oanvända däck för att de inte är 'färska' längre, men när är däcken för gamla?

Efter ca 5 år kan man märka att ett däck är gammalt. Gäller vanliga bilar typ.. vet inte hur det är med racingteamen. Detta är om det har lagrats bra (svalt och mörkt) ... alltså inte som många däckfirmor förvarar sina däck. Däck som vistas i direkt solljus åldras betydligt fortare.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna