hackar lite på låga varv?

trojlee

Ny medlem
Gick med
8 May 2005
Hoj
GSX-R 600
Hej

Är rätt ny mc-ägare. Det är så att min hoj "hackar" lite på låga varv...altså under 3000rpm..det upplevs som om den hackar lite...då man inte ger gas...är det ett vanligt fenomen lr?Har inte ägt sporthoj förut så jag vet ju inte. I övrigt så går den som en klocka genom hela registret....
mvh
-T-
:arsele

Svårt att veta av den beskrivningen, men högvarviga motorer är sällan speciellt pigga på låga varv, ganska orkeslösa, det kan vara en förklaring, en annan till att det känns ryckigt kan vara glapp i drivlinan, dvs sliten kedja/drev, kassa ryckutjämnare eller en kombination!

Hoztic skrev:
Svårt att veta av den beskrivningen, men högvarviga motorer är sällan speciellt pigga på låga varv, ganska orkeslösa, det kan vara en förklaring, en annan till att det känns ryckigt kan vara glapp i drivlinan, dvs sliten kedja/drev, kassa ryckutjämnare eller en kombination!

Lånar tråden. Hur funkar ryckutjämnaren och var sitter den?

Neb Jones skrev:

Ryckutjämnaren brukar sitta i bakhjulet, och består av "hjärtformade" gummitårtbitar, som ligger i fack i navet, sen sitter delen med drevet över facken med gummibitar, och sen sticker "blad" ner i gummibitarna... svårt att förklara...
Vitsen är iaf att gummibitarna ska fjädra så att hastiga på och avslag på gasen inte ska slita söder drev (både för kedjan och i lådan) och kedja.

Edit: Delen med "bladen", dvs där drevet sitter ser ut såhär:
http://web.telia.com/~u92104830/sprocketcarrier.htm

Last edited:
Neb Jones skrev:

Den sitter i navet på bakhjulet, och består helt enkelt av ett antal gummiklossar som dämpar ryck i transmissionen.

Min hoj är också lite besvärlig på låga varv. En förgasarsynkning hjälper lite, och det finns väl lite mer finlir att göra med lågfartsmunstycken och sånt, om man orkar. Annars är det bara att undvika låga varv. :hihi

Hoztic skrev:

Kedja o drev kan det då inte vara då jag bytte dessa i förrgår :yoparty .....men dessa guppi-puckar i bakhjulet tänkte jag då inte på.......hur ser man att dessa är slitna?

trojlee skrev:
Kedja o drev kan det då inte vara då jag bytte dessa i förrgår :yoparty .....men dessa guppi-puckar i bakhjulet tänkte jag då inte på.......hur ser man att dessa är slitna?
de är hårda och fyller inte ut så det blir tight

trojlee skrev:

Ta bort hjulet och kläm på dom, är dom slitna/gamla är dom hårda, och fjädrar då inte så som dom ska.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT