hackar lite på låga varv?

trojlee

Ny medlem
Gick med
8 May 2005
Ort
Norrbotten
Hoj
GSX-R 600
Hej

Är rätt ny mc-ägare. Det är så att min hoj "hackar" lite på låga varv...altså under 3000rpm..det upplevs som om den hackar lite...då man inte ger gas...är det ett vanligt fenomen lr?Har inte ägt sporthoj förut så jag vet ju inte. I övrigt så går den som en klocka genom hela registret....
mvh
-T-
:arsele
 
Svårt att veta av den beskrivningen, men högvarviga motorer är sällan speciellt pigga på låga varv, ganska orkeslösa, det kan vara en förklaring, en annan till att det känns ryckigt kan vara glapp i drivlinan, dvs sliten kedja/drev, kassa ryckutjämnare eller en kombination!
 
Hoztic skrev:
Svårt att veta av den beskrivningen, men högvarviga motorer är sällan speciellt pigga på låga varv, ganska orkeslösa, det kan vara en förklaring, en annan till att det känns ryckigt kan vara glapp i drivlinan, dvs sliten kedja/drev, kassa ryckutjämnare eller en kombination!

Lånar tråden. Hur funkar ryckutjämnaren och var sitter den?
 
Neb Jones skrev:
Lånar tråden. Hur funkar ryckutjämnaren och var sitter den?

Ryckutjämnaren brukar sitta i bakhjulet, och består av "hjärtformade" gummitårtbitar, som ligger i fack i navet, sen sitter delen med drevet över facken med gummibitar, och sen sticker "blad" ner i gummibitarna... svårt att förklara...
Vitsen är iaf att gummibitarna ska fjädra så att hastiga på och avslag på gasen inte ska slita söder drev (både för kedjan och i lådan) och kedja.

Edit: Delen med "bladen", dvs där drevet sitter ser ut såhär:
http://web.telia.com/~u92104830/sprocketcarrier.htm
 
Last edited:
Neb Jones skrev:
Lånar tråden. Hur funkar ryckutjämnaren och var sitter den?

Den sitter i navet på bakhjulet, och består helt enkelt av ett antal gummiklossar som dämpar ryck i transmissionen.

Min hoj är också lite besvärlig på låga varv. En förgasarsynkning hjälper lite, och det finns väl lite mer finlir att göra med lågfartsmunstycken och sånt, om man orkar. Annars är det bara att undvika låga varv. :hihi
 
Hoztic skrev:
Svårt att veta av den beskrivningen, men högvarviga motorer är sällan speciellt pigga på låga varv, ganska orkeslösa, det kan vara en förklaring, en annan till att det känns ryckigt kan vara glapp i drivlinan, dvs sliten kedja/drev, kassa ryckutjämnare eller en kombination!

Kedja o drev kan det då inte vara då jag bytte dessa i förrgår :yoparty .....men dessa guppi-puckar i bakhjulet tänkte jag då inte på.......hur ser man att dessa är slitna?
 
trojlee skrev:
Kedja o drev kan det då inte vara då jag bytte dessa i förrgår :yoparty .....men dessa guppi-puckar i bakhjulet tänkte jag då inte på.......hur ser man att dessa är slitna?
de är hårda och fyller inte ut så det blir tight
 
trojlee skrev:
Kedja o drev kan det då inte vara då jag bytte dessa i förrgår :yoparty .....men dessa guppi-puckar i bakhjulet tänkte jag då inte på.......hur ser man att dessa är slitna?

Ta bort hjulet och kläm på dom, är dom slitna/gamla är dom hårda, och fjädrar då inte så som dom ska.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top