hörselskador?

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Tjenare,

var ute o lekte lite igår, inget långköra, bara fila lite puckar o träna på slangen. När jag kom hem på eftermiddagen så upptäckte jag ett pipande ljud i mitt högra öra. Visst ibland piper det till framförallt när man är trött eller har kört långt osv. Men detta gav sig fan inte. Ibland peakade det och gick upp några steg för att sen sjunka undan och bli ett ljust pip i bakgrunden. Detta satt i hela kvällen och nu idag hör jag ett litet litet pip fortfarande.

Frågan är, har någon annan drabbats av detta och fått permanenta men?
Hur troligt är det att pipan är en av de bidragande orsakerna?

Jag brukar alltid inför längre körningar sätta i proppar i öronen alternativt lite musik. Funderingar kringt ett whisperkit har ånyo väckts då dessa stänger ute en del ljud iaf.

Iaf, är nyfiken på andras erfarenheter och funderingar.

Består pipandet har du troligtvis fått tinnitus..vilket är tråkigt!

Kör själv alltid med proppar och hade nästan funderat på att sätta dit originaldämparen om den inte varit så fruktansvärt ful och tung!

Ja hörselproppar är väl bra på konsert, båtåkning, hojåkning osv men har ingen erfarenhet av det. Märker att vissa omkring en har börjat smyga med sånt dock.

Har själv haft tinnitus sen -99, inge kul alls faktiskt.
Pipet blir också värre när man är förkyld.
Något som jag tycker fungera (förmodligen bara psykiskt) är att när det piper allt för jävligt tar man en huvudvärkstablett typ ipren eller liknande, det brukat hjälpa mig iaf.
Hoppas att ditt tjutande försvinner!

/ Jim G

Jag har alltid proppar och smyger inte med det. Bra mycket coolare med proppar än hörapprat. Vind och pipan är såklart orsakerna. Musik i hjälm är inte så smart eftersom man ofta får skruva upp ganska mycket. Det är inte så bra. Köp ett par öronproppar med "medhörning" sånna som musiker och djs använder.

Tinitus kan gå över ett par timmar/dagar/veckor men kan också sitta i för resten av livet. Det är lite läskigt men en konsert kan skada ens hörsel för livet. Det är liksom inte så att det sakta smyger på. Att du ibland har pip som sitter i länge borde du verkligen tagit som ett varningstecken.

Här kan du läsa lite mer http://www.dbdbdb.nu/ (dock en reklam popup på sidan)

En huskur är att ha öronproppar i någon dag eller två till vardags för att vila öronen.

Lycka till!

/Fredde

Last edited:
Frågan är, har någon annan drabbats av detta och fått permanenta men?
Hur troligt är det att pipan är en av de bidragande orsakerna?

Mu vet jag inte vad du har för pipor men, mycket troligt.
Jag har kört omkring med ett Akra Gp megaphone i en vecka och mina trummhinnor är helt slut. Det bara knastrar och gör ont i örat vid högre eller vassare ljud. Har satt i dbkillern i pipan nu och öronproppar i öronen. Fråga mig om jag har pipande ljud... ;-)

Det pep och ringde i mina öron hela dagen igår. Nästa gång jag sätter i mig 12 st 7.9% bärs och en halv flaska Jack Daniels ska jag se till att ha öronproppar !

Konserter och liknande när jag inte har haft öronproppar har pipandet suttit kvar i upp mot en vecka efter. Antagligen släpper ditt pipande snart, men om du har otur så finns det inte så mycket att göra tyvärr :S

Det pep och ringde i mina öron hela dagen igår. Nästa gång jag sätter i mig 12 st 7.9% bärs och en halv flaska Jack Daniels ska jag se till att ha öronproppar !
Yea, right:tummenupp
Om du verkligen drog i dig allt det där hade du haft betydligt värre problem än
pip i öronen.
6o cl ren sprit blir det i runda slängar (eller typ 1,4 liter whisky).
Efter den sortens inmundigande skulle du nog inte göra mycket alls....:tungan

Tänkte samma sak.

pip i öronen.

Kör med proppar det är skit bra. Vindbruset sabbbar mina öron och jag har bara kört 2-3 rundor utan proppar någonsin.

Efter en motorhead konsert pep det i öronen en vecka med det släppt. Jag hade glömt propparna hemma och toapapper fungare inte lika bra. Men jag var säkert jävligt snygg :-)

Schysst med lite input från andra som råkat ut för liknande.
Använder som sagt propparna vid turer där jag vet att vinddrag och liknande kommer besvära efter ett tag, och det oavsett pipa. Sen pipan jag har nu låter gött och allt det där = massa, senast nu på lunchen såg jag en mamma täcka över öronen på sin baby i vagnen när jag kom åkandes, nej jag fläskade inte, men har en känsla av att vissa förstör ryktet för många mc-åkare när det drar på mellan husväggarna i stan,.... tänker främst på Kjell-Henrik, 46-årig revisor som inte fått komma till sen studentfesterna och skaffat sig en dragstar med stuprör till blås... nåja, pipan jag hade på min förra båge gjorde mig ofta trött i öronen efter en repa med mycket temperatur och höga farter. Inte samma med denna, den låter mycket, men inte som en krompråm på anabola.

Iaf... Är fortfarande intresserad av att höra mer erfarenheter andra dragit när man kanske haft otur eller inte tagit det här med höga ljud på allvar, vad vet jag. Det är lätt hänt ibland. Har en kompis som spelade i ett band och var alltid väldigt noga med hörselskydd. Efter en repning när de började plocka ihop tog han ur propparna och just då får en bandmedlem för sig att dra ett sista riff. Det minnet har han med sig resten av livet nu.

Jag har alltid proppar och smyger inte med det. Bra mycket coolare med proppar än hörapprat. Vind och pipan är såklart orsakerna. Musik i hjälm är inte så smart eftersom man ofta får skruva upp ganska mycket. Det är inte så bra. Köp ett par öronproppar med "medhörning" sånna som musiker och djs använder.

Håller med att proppar är bra mycket coolare än hörapparat, musiken dock har jag inte upplevt som ett problem då de propparna jag har där sluter till väldigt bra och jag behöver inte alls ha speciellt högt, inte mer än vid vanlig lyssning med lurar. Tiden på högstadiet är förbi när man trodde coolhetspoängen räknades i antal hörlurar man sprängt på sin Walkman... För er yngre läsare.. Ja det är en sån med kassetband i. :D

Tinitus kan gå över ett par timmar/dagar/veckor men kan också sitta i för resten av livet. Det är lite läskigt men en konsert kan skada ens hörsel för livet. Det är liksom inte så att det sakta smyger på. Att du ibland har pip som sitter i länge borde du verkligen tagit som ett varningstecken.
/Fredde

Har aldrig haft öronpip som suttit i längre än en dag tidigare, vet inte vad du menar "sitter i längre" men antar du menar dagar / veckor iaf.

Mu vet jag inte vad du har för pipor men, mycket troligt.
Jag har kört omkring med ett Akra Gp megaphone i en vecka och mina trummhinnor är helt slut. Det bara knastrar och gör ont i örat vid högre eller vassare ljud. Har satt i dbkillern i pipan nu och öronproppar i öronen. Fråga mig om jag har pipande ljud... ;-)

Låter som att du oxo borde passa dig då. Knastrandet låter fan obehagligt ! :)

du kanske borde kolla in den här länken :D

Last edited:
Har råkat ut för pipande vid ett par tillfällen, konserter och skytte. Oftast kan öronen reparera sig själva efter ett par dagars vila. Efter en skada är det viktigt att undvika höga ljud, eller nästan alla ljud. I med proppar så kommer sannolikt hörseln återställas till det normala.

Som barn hade jag ofta återkommande öroninflammationer. Det fick mig att vara extra försiktig när det gäller hörseln.

Värker det i öronen och hör ni en konstant signal i olika tonlägen skulle jag ta det väldigt lugnt ett tag framöver. För mig har det försvunnit varje gång jag råkat ut för det. Använder så gott som alltid hörselskydd när jag kör motorcykel och är försiktig i bullriga miljöer.

På många pubar märker man hur de höjer volymen efter ett visst klockslag. Tillslut går det inte att samtala med personen man har framför sig. Då är det dags att gå hem. Det är helt enkelt inte värt att vistas i den miljön med risk för bestående nedsatt hörsel eller tinnitus.

Jag kör alltid med proppar på längre turer, annars känner jag mig helt "luddig" i huvudet efteråt. För mig är det dock enbart vindbruset som besvärar så om jag är ut på en kortare busrunda där det mest blir lågfartsköra så kör jag utan proppar.

pip i öronen.

Inga problem. Sätter du igång vid 9-10 på morgonen och kör en jämn ström med någon timmes siesta och bra mat är 10 starköl och en halv flaska sour mash inte oöverstigligt. Inte ens en minneslucka en gång...vad jag kan minnas.

Alltid proppar, oavsätt orginal eller helsystem på hojen. Vindbruset låter ju mycket nog!

Tinnitus är inte en skada, den är ett symtom på skada.
I samband med tinnitus finns ofta hyperakusi, d.v.s. överkänslighet mot ljud.
Alla ljudnivåer över 85decibel anses vara skadliga, beroende på hur länge man utsätts för det.
Ju högre decibelnivåer desto kortare tid krävs.
Och hörselskada läker inte, den är permanent.

Mvh /Smedis "tidigare i hörselbranchen"

Tinnitus är inte en skada, den är ett symtom på skada.
I samband med tinnitus finns ofta hyperakusi, d.v.s. överkänslighet mot ljud.
Alla ljudnivåer över 85decibel anses vara skadliga, beroende på hur länge man utsätts för det.
Ju högre decibelnivåer desto kortare tid krävs.
Och hörselskada läker inte, den är permanent.

Mvh /Smedis "tidigare i hörselbranchen"

Tack för förtydligandet. :tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul