Höjer ny motor värdet? (bil)

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Bilen i fråga är en Mazda 6 2,3 Sport med 12000 mil på mätaren, den nya motorn har gått ca 2000 mil. Ett normalt pris verkar vara ca 120-125' på bilar med mindre utrustning än min (all utr). Utrustning brukar inte vara värt många kronor ändå så jag lär ligga i det intervallet om jag vill få den såld...

Men vad är är ett vettigt påslag, 5' 10' 20', pga att motorn endast gått 2000mil? Har kvitton på bytet vilket gick på hisnande 93 000...

Vet att det finns massor av bilfantaster här så shoot! :)

behöver inte ens vara positivt att motorn är utbytt, finns säkert dom som ryggar då och tror resten av bilen kan vara misskött.
inte mycket påslag om nått alls tror jag.

davve skrev:
2403090 behöver inte ens vara positivt att motorn är utbytt, finns säkert dom som ryggar då och tror resten av bilen kan vara misskött.
inte mycket påslag om nått alls tror jag.

Det handlar alltså om en -03a med full servicebok.

Blanco skrev:
2403142 Nä...Snarare ett avdrag på 20-30 % skulle jag tro...

Avdrag? För att man får en bil med ny motor istället för en med 12000mil på nacken... den ekvationen får inte jag ihop iaf. :va

Last edited:
Beror lite på varför motorn är bytt.. men visst finns det "normala skäl" kring det så kan det med lite tur höjja värdet iom att den gått så kort..

Suomalainen skrev:
2403244 Det handlar alltså om en -03a med full servicebok.

Avdrag? För att man får en bil med ny motor istället för en med 12000mil på nacken... den ekvationen får inte jag ihop iaf. :va
Jag skojja bara.... Jag hade i alla fall tyckt det var positivt med en motor som gått 2000 i stället för 12000.... Men jag vet inte om det kan förändra priset speciellt mycke....

Varför i helveter byter man en motor om det kostar 93000?

Suomalainen skrev:

Kanske för att om motorn rasat för att ägaren vankört bilen (dvs brännt den) så har ju övriga delar också slitits hårdare än normalt (gissningsvis växellåda, avgas, koppling osv osv). Då sjunker helhetsvärdet trots att just motorn är "ny."

Därmed inte sagt att det faktiskt förhåller sig så just i detta fallet. Men många kanske typiskt resonerar så när man läser annonsen på bilen, därmed färre spekulanter, därmed också lägre pris. Tillgång och efterfrågan.

Har man tur och får rätt köpare på kroken som ser bilen riktiga värde (om nu det ovanbeskrivda är osant, och motorbytet har _normala_ orsaker) så kanske man kan få normalpris eller kanske lite mer. Men det är nog inget man som säljare ska ta för givet. IMHO, förstås.

Ja skulle undra hur man tar död på en så ny motor. Sen så har jag hellre en oskruvad bil än en med bytt motor.

Zee skrev:
2403383 Kanske för att om motorn rasat för att ägaren vankört bilen (dvs brännt den) så har ju övriga delar också slitits hårdare än normalt (gissningsvis växellåda, avgas, koppling osv osv). Då sjunker helhetsvärdet trots att just motorn är "ny."

Därmed inte sagt att det faktiskt förhåller sig så just i detta fallet. Men många kanske typiskt resonerar så när man läser annonsen på bilen, därmed färre spekulanter, därmed också lägre pris. Tillgång och efterfrågan.

Har man tur och får rätt köpare på kroken som ser bilen riktiga värde (om nu det ovanbeskrivda är osant, och motorbytet har _normala_ orsaker) så kanske man kan få normalpris eller kanske lite mer. Men det är nog inget man som säljare ska ta för givet. IMHO, förstås.

Den byttes för att ett defekt oljefilter monterades vid service, det ledde till att oljan rann ur. Farsan stannade naturligtvis direkt när lampan tändes, men dagens motorer hinner tydligen ta så mycket skada innan lampan väl tänds att det redan är för sent.

Har för övrigt gått som min fars tjänstebil fram till 11000 mil, han är över 50 så risken är större att den är igensotad än sönderkörd... :tungan

Rigge skrev:
2403549 Ja skulle undra hur man tar död på en så ny motor. Sen så har jag hellre en oskruvad bil än en med bytt motor.

Svaret står ovanför.

Om du fick välja mellan två exakt likadana bilar där den ena hade ny motor och den andra en som gått 12000mil så hade du valt den gamla? :va

Last edited:
Suomalainen skrev:
2403550

Svaret står ovanför.

Skriv det du skrev i annonsen så går det nog bra, folk som skriver att stora delar är bytt men inte varför blir man ju lite misstänksamma mot.

Rigge skrev:
2403566 Skriv det du skrev i annonsen så går det nog bra, folk som skriver att stora delar är bytt men inte varför blir man ju lite misstänksamma mot.

Självklart ska jag det, kanske skulle gjort det här med när jag frågade ang prisförändringen.

Ska nog ringa några bilfirmor imorn och höra.

Jag tror inte prisskillnaden blir speciellt stor ändå, men hittar du rätt köpare så kan det ju gå att tjäna några kronor.
Så länge du är ärlig och förklarar tidigt VARFÖR motorn är bytt så ska det inte vara några problem.
Men många kommer troligtvis tveka och gå på nåt annat alternativ.

skulle jag handla nå likn så max 5000 över värde.
finns de papper på allt o folk är ärliga så pröjsar jag gärna nåt öre mer.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti