Höja hojen bak

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Hur höjer jag hojen enklast och säkrast, med andra hundben eller lägger en lämplig distans vid övre stötdämparfästet?

Kommer göra grejorna själv oavsett, 5 mm rostfritt borde väl duga om man ska göra egna hundben?

Hur höjer jag hojen enklast och säkrast, med andra hundben eller lägger en lämplig distans vid övre stötdämparfästet?

Kommer göra grejorna själv oavsett, 5 mm rostfritt borde väl duga om man ska göra egna hundben?

Jag vet inte hur det ser ut på firestormen men jag höjde min blackbird ca 4cm bak för två veckor sedan mha en 5.5mm-bricka mellan övre fästet till stötdämparen och ramen. Väldigt enkelt och det har fungerat bra än så länge. Hojen blev grymt mycket roligare att köra, svänger mycket lättare och skrapar inte i lika lätt vid rejält nedlägg.

Höjning...

Jag borrade nya hål i plattorna som håller stötis o hundben på min blejd....men jag sänkte den 50 mm, vet ej om det ser likadant ut på din?

Jag vet inte hur det ser ut på firestormen men jag höjde min blackbird ca 4cm bak för två veckor sedan mha en 5.5mm-bricka mellan övre fästet till stötdämparen och ramen. Väldigt enkelt och det har fungerat bra än så länge. Hojen blev grymt mycket roligare att köra, svänger mycket lättare och skrapar inte i lika lätt vid rejält nedlägg.

Låter ju som sagt lättast att bara lägga en distans där som du gjorde, behövs inte så tjock då, 5-10 mm verkar lämpligt då.

Låter ju som sagt lättast att bara lägga en distans där som du gjorde, behövs inte så tjock då, 5-10 mm verkar lämpligt då.

Absolut smidigaste sättet med distans. Men tänk på utväxlingen på länkaget, en höjning vid dämparen på 10mm är oerhört mycket. Som jämförelse kan nämnas att sist jag hade Öhlinare bak på nån hoj så var inställningsmöjligheten på stötdämparlängden från min till max 12mm, och Öhlins är inte direkt kända för att ha snäva inställningsmöjligheter.

Särskilt för en vridmomentstark hoj får man vara lite försiktig med höjning bak, då höjningen minskar trycket på bakhjulet, mao det släpper lättare ut ur böjarna när man gasar hårt.

Börja med 5mm och prova. Sen kan du öka om det känns för lite.

/Stefan M

Absolut smidigaste sättet med distans. Men tänk på utväxlingen på länkaget, en höjning vid dämparen på 10mm är oerhört mycket. Som jämförelse kan nämnas att sist jag hade Öhlinare bak på nån hoj så var inställningsmöjligheten på stötdämparlängden från min till max 12mm, och Öhlins är inte direkt kända för att ha snäva inställningsmöjligheter.

Särskilt för en vridmomentstark hoj får man vara lite försiktig med höjning bak, då höjningen minskar trycket på bakhjulet, mao det släpper lättare ut ur böjarna när man gasar hårt.

Börja med 5mm och prova. Sen kan du öka om det känns för lite.

/Stefan M

Håller med.
Jag höjde med Öhlinare på min Daytona T595 och det blev som en ny hoj.
Förutom att hojen blev högre bak och mer lättkörd så bottnaden inte bakfjädringen längre.
En ny ställlbar dämpare är alltid värd sina dyra pengar.

Vad menar ni med distans?

Alltså en lite skruvbricka gjort av metall?

Om man hittar en lämplig dimension hos järnhandlaren kan man ta en eller flera vanliga flata skruv/bultbrickor, annars kan man svarva till en i rätt dimension.

Svarvar man själv kan man välja alu, annars får man hålla tillgodo med stål.

/Stefan M

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...