Högkompskolv = oftare service?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Funderar att skaffa en 10.5:1 kolv istället för 9.5:1 som original är. Vad innebär detta ur service synpunkt, behöver jag kolla hojen mer frekvent och ha ett tydligt schema över när motorrenovering ska göras och så?

En kolv hit eller dit kanske inte spelar så stor roll men säg att man portar toppen, sätter i större ventiler och vassare kamaxel hur påverkar det?

Byter olja var 600e mil och gör en stor service var 1200e.

Det kanske tuggar lite mera på vevlager och så men om det ger längre kortare serviceintervall beror på båge.

Börjar du sätta i vassare kammar i kombo med kolv och höjer rödsträck så sliter det ju mera då man kanske måste ha hårdare fjädrar - du vet - mindre utrymme där uppe och ventilerna skall hinna tillbaka till sätet
innan kolven kommer.

Det kanske blir lämpligt att alltid köra på minst 98 oktan. Vad det gäller olja så är inte alla oljor likadanna.
I det här testet tappade Mobil 1 17% av varmviskositeten efter 1500 miles (240 mil).
Övriga oljor upp till dubbelt så mycket. Honda HP4 tex 34,4%.
Längst ner på sidan.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Så jag byter efter sådär 200 till 300 mil.
Och kör med olja med gamla tiders ZDDP tillsats, 1 till 2,5%, Q8 Moto SBK Racing 10W-50, finns på SWEDOL
http://www.okq8.se/~/media/Produkt-...och skoteroljor/Q8 Moto SBK Racing 10W-50.pdf
Men du väljer ju själv oljebytesintervall. Som nedan.
En väninna berättade att hon var tvungen byta kamaxel enligt verkstan. Och det skulle bero på oljebrist.
Hon kunde inte förstå detta.
Varje gång oljetryckslampan lyste rött åkte hon ju in på en mack och fyllde på olja.
Jag bad henne stanna bilen och kollade oljenivån. Oljestickan var kruttorr.
Numera byter hon olja och följer serviceintervallen.

Last edited:
I nuläget drar hojen inte en droppe olja emellan serviceintervallerna, kollar titt som tätt men jag behöver aldrig fylla på.

Ska ställa frågan på drriders.com och se om man kan få ett mer modellspecifikt svar, tack så länge, gjorde mig definitivt klokare! :)

Last edited:
Jag skulle inte bry mig om att ändra serviceintervallet för en sån småsak, det vore hårklyverier. Tycker jag :)

Om man bara ökar kompet lite som TS så tycker jag som Svenne att det inte finns nåt behov av ändrat serviceintervall.

Men trimmar man mycket så bör man ju även serva oftare. Ett komiskt dumexempel jag sett några gånger är när någon väljer en tröttare hoj med långa serviceintervall istället för den där hårdare trimmade motorn. Och valet av hoj motiveras sedan med det långa serviceintervallet.

Sedan börjar dom trimma och har snart samma litereffekt som den hojen dom tidigare ratat... Och servar? Jorå, ibland... :glömdet

Om man bara ökar kompet lite som TS så tycker jag som Svenne att det inte finns nåt behov av ändrat serviceintervall.

Men trimmar man mycket så bör man ju även serva oftare. Ett komiskt dumexempel jag sett några gånger är när någon väljer en tröttare hoj med långa serviceintervall istället för den där hårdare trimmade motorn. Och valet av hoj motiveras sedan med det långa serviceintervallet.

Sedan börjar dom trimma och har snart samma litereffekt som den hojen dom tidigare ratat... Och servar? Jorå, ibland... :glömdet
Tur att jag faktiskt frågade innan då så jag slapp få dumstämpeln på mig igen :hihi

Kör på samma serviceintervall, men tanka 98 oktan istället. Tänk på att kolla squishen när du monterar ny kolv :)

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!