Höger eller vänster

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Ja, vilken fot sätter du egentligen ner i backen vid stopp?

Jag fick under övninsgkörningen intutat att alltid sätta ner höger fot.. *tror jag* Vänster skulle finnas på växeln redo att snabbt växla efter man kört igång. Kändes helsjukt då jag kan åka en bra stund på ettan utan behöva växla. Nu åker alltid vänster ner i backen och höger fot på bromsen. Enda chansen att vila gashanden vilken annars gasar hela tiden. Skulle utan fotbroms vid rödljuset även behöva handbromsa med den..

Babar skrev:
2383509 Ja, vilken fot sätter du egentligen ner i backen vid stopp?

Jag fick under övninsgkörningen intutat att alltid sätta ner höger fot.. *tror jag* Vänster skulle finnas på växeln redo att snabbt växla efter man kört igång. Kändes helsjukt då jag kan åka en bra stund på ettan utan behöva växla. Nu åker alltid vänster ner i backen och höger fot på bromsen. Enda chansen att vila gashanden vilken annars gasar hela tiden. Skulle utan fotbroms vid rödljuset även behöva handbromsa med den..

Samma som du, alltid vänster om jag inte gjort en påbromsning och måste tagga ned inför ivägkörning. Ett dilemma det där då man ska lära dottern köra; ska hon få lära sig rätt eller riktigt?

Vänster ska väl ner i backen?
Har för mig att man alltid ska bromsa med båda bromsarna, och då måste man ju ha höger fot uppe.

brukar variera..:D fick dock lära mig vänster hemma så man har broms men höger på körskolan för att kunna växla om ljuset slog om..

Olika... Vänster ner om fotbromsen behövs och höger ner om jag står stilla så länge att jag vill ha i friläge. Blåser det byigt och hårt eller är ojämnt underlag kanske båda behövs i backen för att stå stadigt. Oftast åker väl vänster ner efter inbromsningen och byter till höger innan det är dags att köra igen.

G-L skrev:
2383519 Samma som du, alltid vänster om jag inte gjort en påbromsning och måste tagga ned inför ivägkörning. Ett dilemma det där då man ska lära dottern köra; ska hon få lära sig rätt eller riktigt?

lär henne båda då..men säg till att vänja henne vid höger ner så kommer hon slippa massa tjat i hörluren på körskolan om de..vet inte hur nog de e på uppkörning men min körlärare sa att de kolla de iaf..

Han sa även de att man har kvar vänster uppe för att när man väll stannat kunna känna att ettan verkligen är i och inte någon annan växel som kan medföra motorstopp när de blir grönt

Last edited:
Babar skrev:
2383509 Ja, vilken fot sätter du egentligen ner i backen vid stopp?

I MC-Boken stod det att man skulle sätta ner höger men jag har under hela mitt liv (på allt tvåhjuligt) alltid satt ner vänster fot. Det är en jäkla vana att försöka träna bort så tillslut så struntade min körlärare i det. Personligen tycker jag det är vettigare att ha foten på bromsen, den andra foten får man upp på pinnen bra mycket fortare än man behöver växla.

Fick lära mig sätta ner den fot som är i den riktning du ska köra, då har man liksom redan lutat hojen på rätt sätt.

Vid rakt fram sätter jag ner den fot som passar. Trött i gashanden = vänsterfot, eller båda. Ser jag korsande fils lampor och ser att jag har gott om tid åker alltid båda fötterna i, och friläge för att vila lite.

Ett tips tycker jag är att om man står först och ensam vid ett stopp att alltid ha höger fot på bromsen så den lyser ordentligt. Så kanske man slipper bli påkörd bakifrån.

Alltid höger, när använder man fotbromsen förutom på uppkörningen? Och att ha båda fötterna i ser ju fan ut som att man har noll balans och inte borde sitta på hojen man sitter på.

Tog kortet nu i våras och fick lära mej, som dom flesta andra, att sätta ner höger fot för att kunna växla snabbt när det slår om. Fick oxå lära mej att man ska ha lagt i friläge redan när man stannar. Anledning? Jo, det är för att kopplingen inte ska slitas för mycket eftersom den inte frikopplar helt på en hoj, som den gör på en bil. Hur många här frikopplar jämt innan man kommer fram till rödljuset? Inte jag...

lorkan skrev:
2383605 Och att ha båda fötterna i ser ju fan ut som att man har noll balans och inte borde sitta på hojen man sitter på.

Du menar att en stillastående motorcykel med en person på som sitter och chillar vid ett rödlyse ser ut att vara i obalans?

Kan inte hålla med där, tycker det ser soft ut.

Last edited:
Man sätter ju ner den fot som passar bäst för situationen. Höger, vänster, båda eller helst ingen alls.

Ett skäl jag kan se till att högerfoten skulle vara "bättre" (rent trafikskolemässigt) är att du då har tillgång till alla reglage på moppen. gas/broms/koppling/växel. Med vänsterfoten i backen har du tillgång till gas/broms/koppling/bakbroms. Alltså dubbla bromsar men ingen växel.

Dark_Messenger skrev:
2383516 Sätter aldri nerom.

Kör du TRIKE eller?

Använder 2.ans växel inne i stan,drar in kopplingen o bromsar med handen/foten beroende på fart och sätter ner vänsterfoten,väntar tills det slår om och kör iväg.

Slår det om och jag inte hinner förbi lägger jag i friläget rullar fram och stannar,sätter i båda fötterna och passar på att sträcka på mig.

Last edited:
SirWankalot skrev:
2383675 Du menar att en stillastående motorcykel med en person på som sitter och chillar vid ett rödlyse ser ut att vara i obalans?

Kan inte hålla med där, tycker det ser soft ut.

Det beror lite på hur man sitter också, har man båda fötterna i marken och båda nävarna på styret så ser det lite ut att vara i obalans. Annars håller jag med dig... ;)

Där fick man verkligen tänka efter... Hur gör jag egentligen? Det är ju inget man börjar tänka på när man närmar sig korsningen precis....

Jag sätter ner vänster först, skiftar till höger och kollar med vänster att ettan är i. Verkar det dröja med att slå om sätter jag ner båda.

Nu är det iofs ett tag sedan man tog körkortet (riktigt länge faktiskt), men jag har inget minne av att det nånsin diskuterades.

jag fick också lära mig att alltid sätta i höger fot för att vara redo att växla med vänster. tycker det funkar skitbra :tummenupp

Tog hojkortet i somras...och har alltid hört att högerfot ska ner..men nu verkar det som att det egentligen inte spelar någon roll...utan det är efter tycke och smak..:-) Jag själv sätter alltid ner vänster...jag skulle välta om jag försökte sätta ner höger...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT