Hårstrå i ögat, vad göra?

Beffe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Har de senaste 45 min haft en ögonfrans, långt upp under ena ögonlocket. Svider och gör ont somfaen och den vägrar hoppa ut. Har provat att gnida ögonlocket som en idiot, tittat under vatten samt försökt "massera" ögonlocket för att försöka få ner ögonfransen dit man kan nå den. Inget har hjälpt. Har tyvärr ingen såndär "Ögontvätt" (eller vad man ska kalla det för) hemma.
Någon som har nåt tips på vad man kan göra?
Ska ju ut och :fyllisar om knappt en timme, inte kul och gå och blinka som en galning då :näsblod

Fyll en sportvattenflaska (eller liknande) med vatten, lyft ut ögonlocket så mycket det går och spola.. kanske hjälper

gå o blinka åt alla :tuttar så ser de inte så stört o konstigt ut..kanske får många ragg med :rolleyes:

Har du verkligen sett fransen???
Jag hade enorma problem med just något som jag trodde var smuts under ögonlocket men det visade sig att det var något helt annat efter att jag fått söka upp Sankt Erisk Ögonsjukhus.

Dessutom ska man ALLTID gnida inåt mot ögonvrån, ALDRIG utåt. Låt tårarna rinna (om du nu är säker på att det är en ögonfrans) och gnid inåt. Har du linser funkar linsvätska klockrent att spola ögat med.

Tack för svaren! Haha, sitter o skriver med ett ett öga nu, kan faen inte se med mitt vänstra öga, gör för ont att ha det öppet :S
Kul o bli hemskjutasa (glömt hur det stasva) kl. 00.30, PRECIS när all action börjar hända på klubben vi var på (allt folk kommer då, fast de öppnar kl. 23)
Aja, ska sova på saken, mår jag inte bättreimorgon så blire aktuten somfaen.

UrbanTiger!
Har provat dina råd o tips, tom innan jag blev full, det fukade inte, hittade en "ögontvätts-flaska" som jag sprutade med i ögat, det hjälpte inte heller :(
Som sagt, blir läkarhjälp imorgom om det inte löst sig när jag vaknkar :)

Beffe skrev:
Tack för svaren! Haha, sitter o skriver med ett ett öga nu, kan faen inte se med mitt vänstra öga, gör för ont att ha det öppet :S
Kul o bli hemskjutasa (glömt hur det stasva) kl. 00.30, PRECIS när all action börjar hända på klubben vi var på (allt folk kommer då, fast de öppnar kl. 23)
Aja, ska sova på saken, mår jag inte bättreimorgon så blire aktuten somfaen.

UrbanTiger!
Har provat dina råd o tips, tom innan jag blev full, det fukade inte, hittade en "ögontvätts-flaska" som jag sprutade med i ögat, det hjälpte inte heller :(
Som sagt, blir läkarhjälp imorgom om det inte löst sig när jag vaknkar :)

Hehe, akuten nästa - hårstå i ögat.

ögondush(fast såg nu att du provat det med) är bra annars, jag brukar få grejs i ögonen på jobbet ibland och då kör man en sån och det funkar för det mesta.
Låt inte skiten sitta iaf, risken är väl att det växer fast.
En gång harde jag en svetsloppa inne i ögat, den gick inte att tvätta bort den heller o var grymt irriterande.

Fixxxer skrev:
Dessutom ska man ALLTID gnida inåt mot ögonvrån, ALDRIG utåt. Låt tårarna rinna (om du nu är säker på att det är en ögonfrans) och gnid inåt. Har du linser funkar linsvätska klockrent att spola ögat med.

Några tips för att få tårarna att rinna!

Gå ut och "råka" vält hojjen
Törnfåglarna
Skala lök
Bråka med din respektive
Ryck näshår
självspäkning
Lassie

Skämt åsido....lycka till med ögat.

Sånt är aldrig kul!

de emysigt när linser lägger sig dubbelvikta, längst upp på ögat.. tyckte jag såg lite dåligt på de ögat när ja vaknade på morgonen

heimdal skrev:
de emysigt när linser lägger sig dubbelvikta, längst upp på ögat.. tyckte jag såg lite dåligt på de ögat när ja vaknade på morgonen
Det e så hemskt, och så går de inte att få ut dem sen. Man får nästan panik så obehagligt e det.

Mitt råd är att ta ögonlocket och lägg över andra ögonlocket, då kan ögonfransarna fiska upp smutsen. Annars är det bara att lyft ögonlocket öch försöka att titta åt olika håll så den sitter på ögat ist för slemhinnan.

tIgGeR skrev:
Några tips för att få tårarna att rinna!

Gå ut och "råka" vält hojjen
Törnfåglarna
Skala lök
Bråka med din respektive
Ryck näshår
självspäkning
Lassie

Okej! :tummenupp

kan ju ha blitt en rispa på hornhinnan el likn..bruka ta en natt innan de försvinner typ..ibland lite längre.

Tack för alla svar! :tummenupp
Imorse när jag vaknade så var ögat ihopklibbat med nåt gojsgrejs. Fransen är kvar och gör överj*vligt ont till och från. Funderade på att åka till akuten idag men jag ger det tills imorgon, blir det inte bättre då så blir det husläkaren.
Förresten, jag har fått för mig att man kan vända på ögonlocket, nästan ut och in?

Varför inte åka till akuten idag? Eller inga och prata med nån där. Du kanske har fått in nåt skräp i ögat som skadat hornhinnan. Och det är juh inte bra om det blir nån inflammation.
För nåt år sen så fick brorsan in några små metallflisor i ögat som fastnade på hornhinnan. Så dom var tvungna att bedöva ögat och ta bort dom. Tog lång tid innan han blev bra. Och han har ärr kvar efter dom än.

Så ta och ring akuten och kolla vad dom säger idag.

// Lena

Varför inte åka till akuten idag?
Vet inte riktigt, men man har ju hört att man kan få sitta i X antal timmar och vänta, känns ju inte heller som att de prioterar någon med skräp i ögat, så där kan man nog få sitta och vänta ett tag :rolleyes:
Men visst har du rätt, ska ringa nu direkt faktiskt :)

Last edited:
Beffe skrev:
Vet inte riktigt, men man har ju hört att man kan få sitta i X antal timmar och vänta, känns ju inte heller som att de prioterar någon med skärp i ögat, så där kan man nog få sitta och vänta ett tag :rolleyes:

:tummenupp

// Lena

Beffe skrev:
Vet inte riktigt, men man har ju hört att man kan få sitta i X antal timmar och vänta, känns ju inte heller som att de prioterar någon med skräp i ögat, så där kan man nog få sitta och vänta ett tag :rolleyes:

Ögat är inte att leka med när det är som det är. Jag har haft både halsflussbakterier i ögat samt en härlig könsjuksom kallad klamydia i ögat. INGET är att rekommendera att gå med en längre period.

Hoppas att det inte är något av de överstående delarna.

Fixxxer skrev:
Ögat är inte att leka med när det är som det är. Jag har haft både halsflussbakterier i ögat samt en härlig könsjuksom kallad klamydia i ögat. INGET är att rekommendera att gå med en längre period.

Hoppas att det inte är något av de överstående delarna.

UrbanTiger skrev:
Och vad var det för klet du fått i ögat då?
Kanske är skämmigt att säga det men kläm fram det :banana

Hehe nu kan man ju bara gissa va det va för klet :hihi

UrbanTiger skrev:
Ett inte allt för komplicerat relationsdiagram över gjorda inlägg visar på ett scenario som man kanske helst vill hålla privat :hihi
Vi har inte hört hela sanningen ännu men :tungan

Jag säger bara,

-så går det när man inte tar det i munnen.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick