Hårddiskproblem

FZ 750

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
FZ 750 -89
Tjenna.

Är det nån som vet hur man kan fippla bort 90 GB från en hårddisk??

Jag har lyckats iaf, hade en 120 GB som efter lite problem med skrivning till disken och någon omformatering blev en 32 GB hårddisk............ :mad:
Är det nån på denna fenomenala sida som kan tipsa mej om hur jag kan få tillbaka hela disken igen, den är bara tre månader gammal.

Tacksam för svar

FZ 750 skrev:
Tjenna.

Jag har lyckats iaf, hade en 120 GB som efter lite problem med skrivning till disken och någon omformatering blev en 32 GB hårddisk............ :mad:
Är det nån på denna fenomenala sida som kan tipsa mej om hur jag kan få tillbaka hela disken igen, den är bara tre månader gammal.

Tacksam för svar

Ta en koll med Partition Magic så ser du hur fördelningen på HDn ser ut!!

kör du Windows XP eller Win 2000 kan du gå in på Computer Management och se hur disken ser ut.
Min gissning är att dina resterand gb ligger där snyggt och prydligt som en oformaterat partition.

FZ 750 skrev:
Tjenna.

Tacksam för svar

korvgubbe skrev:
kör du Windows XP eller Win 2000 kan du gå in på Computer Management och se hur disken ser ut.
Min gissning är att dina resterand gb ligger där snyggt och prydligt som en oformaterat partition.

Jag kör ME, men har kollat med Partitionmagic och hittar bara 32 GB.
Vettef*n vad jag gjort :huvet

LasseB skrev:
Du har inte bara byglat om den på fel sätt? Många diskar har en bygel för att begränsa storleken till just 32 GB.

När jag slängde i den så visades den som 120 i ME men inte i "startupen", om ni förstår vad jag menar, där visades den som 33 GB. :confused:

Låter som om du har missat lite när du fdiskat den (om du nu gjorde så)
Om du tänkt dela den i flera partitioner har du kanske tilldelat för lite till den utökade partitionen, typ 25%. (Har gjort det själv)
Den ska ju vara 100%.

Men har du Partition Magic installerat så är det ju bara att tilldela allt utrymme som är "unlocated" eller vad det heter, så sköter Partition Magic om resten.

FZ 750 skrev:
När jag slängde i den så visades den som 120 i ME men inte i "startupen", om ni förstår vad jag menar, där visades den som 33 GB. :confused:

Sannolikt en bios-uppdatering som behövs. 33gigs-barriären är en av de välkända. Andra kända barriärerna är:

528MB
2,1GB
8,4GB
33GB
137GB

Under datoreran har det varit problem med samtliga dessa, och det är vanligen hårdvarurelaterat (137Gigs-en är dock oftast Windowsrelaterat). Googla med "33GB barrier" så får du en massa länkar om detta problem. Om BIOS inte ser mer än 33GB så är det säkert en BIOS-flashning som behövs. BIOS-flashning bör dock endast utföras av erfarna personer.

Edit: Känns som om problemet med skrivning till disken stöder min tes om att BIOS inte stöder 33+diskar, vilket också bekräftas av det faktum att "startup" bara säger 33GB.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...