Hårddiskkrasch

svph9908

Buy my bike
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Suzuki GSX600R-99
För en tid sedan formaterade jag av misstag (klantigt, jag vet) HELA min hårddisk. Katastrof! Dock lyckades jag hämta tillbaka en stor del av filerna med hjälp av programmet Ontrack Easy Recovery. Problemet är att filerna som jag återskapat inte går att öppna. Vanliga textfiler går bra, men inga andra. Har även lyckats reparera word-dokument så att dessa går att öppna, men till exempel mp3:or och jpg-filer går inte att öppna upp. Någon som har något tips på vad man kan göra? Mp3:orna spelar inte så stor roll, men jag har en jäkla massa kort som jag tagit med digitalkamera som skulle vara kul att få tillbaka.

Dum fråga, när du säger att dom inte går att öppna, vad händer när du försöker?

Hur stora är filerna, förefaller dom ha samma storlek som innan kraschen?

Vilken typ av filsystem var det innan, och vilken typ formaterade du över med?

Filer större än tre megabyte kräver som regel mer än att bara återställas med t.ex. Ontrack eftersom i samband med omformatering och upplägg av nytt filsystem så byts vissa nyckelbitar ut i filtabellen som disken har.

det som händer när jag tex försöker öppna en jpg-fil är att (kör xp) det står "förhandsgranskning är inte tillgängligt". Öppnar jag upp en mp3:a i winamp läggs låten upp med korrekt filnamn och allt, men den spelas inte upp. Vad gäller filstorlek kan jag tyvärr inte säga om det skiljer sig nu och innan kraschen. Kommer faktiskt inte ihåg om jag körde med NTFS eller FAT32 som filsystem innan.

svph9908 skrev:
det som händer när jag tex försöker öppna en jpg-fil är att (kör xp) det står "förhandsgranskning är inte tillgängligt". Öppnar jag upp en mp3:a i winamp läggs låten upp med korrekt filnamn och allt, men den spelas inte upp. Vad gäller filstorlek kan jag tyvärr inte säga om det skiljer sig nu och innan kraschen. Kommer faktiskt inte ihåg om jag körde med NTFS eller FAT32 som filsystem innan.

Låter lite preliminärt som det saknas bitar i filen, dvs. återställningen har inte gått bra, information har skrivits på de positioner som filen tidigare låg.

U R screwed...

Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back