Hårddisk kris

m.pelkonen

Pensionerad
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Dieseldriven
HALLÅÅ :yoparty
För någon dag sedan installerade jag om min dator, efter att ha installerat om den så la ja in alla mina dokument och dessa tog upp 19gb.
Datorn har en hårddisk på 53 gb, alltså borde jag ha 34gb ledigt, ( 19 - 53 = 34 ).
Men inte fan har jag 34 gb ledigt :mad:
Min bror sa att gamla dokument och filer kan gömma sig i datorn, jag har letat som en blådåre men inte hittat ngt när ja gått in och kollat i hårddisken.

Vad f*n är felet :banana

mvh Mathias

KAN TILLÄGGA ATT JAG HAR 12 GB LEDIGT :brinnerup

1. i dina "dokument" .. är windowsmapp å allt inräknat?

2. har du gjort så att du ser dolda filer och mappar?

3. gamla systemåterställningspunkter kan ligga å skräpa å ta plats
"STARTmenyn->program->tillbehör->systemverktyg->diskrensning" sedan fliken: "fler alternativ" välj alternatiet längst ner "ta bort alla syst. återställningspunkter utom den senaste"

4. kolla mappen "recycler" ska ligga i rotkataloge (du måste välja å visa dolda filer) för jag hittade 16 Gb i den mappen på en av mina andra HDDs.. (inte C:) där låg massa gamla filmer jag slängt för flera år sedan :va

5. är HDDn verkligen på 53gb...? kolla "startmenyn->inställningar->kontrollpanelen->administrationsverktyg->datorhantering sedan "lagring->diskhantering" kolla "kapacitet" i rutan till höger..
kan ju va så att de blitt nått vajsing å den bara blir på 32Gb pga nånting som ja inte kommer ihåg :hihi för 19+12 e ju nästan 32 :rofl

heimdal skrev:
1. i dina "dokument" .. är windowsmapp å allt inräknat?

2. har du gjort så att du ser dolda filer och mappar?

"STARTmenyn->program->tillbehör->systemverktyg->diskrensning" sedan fliken: "fler alternativ" välj alternatiet längst ner "ta bort alla syst. återställningspunkter utom den senaste"

4. kolla mappen "recycler" ska ligga i rotkataloge (du måste välja å visa dolda filer) för jag hittade 16 Gb i den mappen på en av mina andra HDDs.. (inte C:) där låg massa gamla filmer jag slängt för flera år sedan :va

5. är HDDn verkligen på 53gb...? kolla "startmenyn->inställningar->kontrollpanelen->administrationsverktyg->datorhantering sedan "lagring->diskhantering" kolla "kapacitet" i rutan till höger..
kan ju va så att de blitt nått vajsing å den bara blir på 32Gb pga nånting som ja inte kommer ihåg :hihi för 19+12 e ju nästan 32 :rofl

tänkte la nästan att de va du som skulle svara :tummenupp

När jag gör som du har skrivit och kommit fram till diskrensning så kan man bara välja bland hårddiskarna, de finns inte ngn flik där det står fler alternativ :3freak

Hårddisken är på 53.88gb, gjorde som du sa.
Den är egentligen på 60 men windows tar ju som sagt upp 6.12gb.

Hur ställer man in för att visa dolda mappar och filer, har ju gjort det tusentals ggr förrut men nu hittar jag det inte.. det kanske inte syns om dem redan är öppnade?

mvh Mathias

m.pelkonen skrev:
tänkte la nästan att de va du som skulle svara :tummenupp

När jag gör som du har skrivit och kommit fram till diskrensning så kan man bara välja bland hårddiskarna, de finns inte ngn flik där det står fler alternativ :3freak

Hårddisken är på 53.88gb, gjorde som du sa.
Den är egentligen på 60 men windows tar ju som sagt upp 6.12gb.

Hur ställer man in för att visa dolda mappar och filer, har ju gjort det tusentals ggr förrut men nu hittar jag det inte.. det kanske inte syns om dem redan är öppnade?

mvh Mathias

hm.. om du väljer C HDDn så kommer den beräkna masa utrymme.. då kommer du sedan å hitta en sammanställning.. å då finns de en flik .. glömde skriva det :hihi

dolda filer:

öppna en mapp, "verktyg->mappalternativ. fliken visning, visa dolda filer och mappar (sen brukar ja alltid bocka av "dölj filnamnstillägg för kända filtyper") (föratt få fram recycler mappen så måste man bocka av "dölj skyddade operativsystemfiler)

en 60Gb HDD är på ungefär 55 "äkta" Gb -6,8 -19 -12 .. så de e fortfarande 17Gb som saknas :va

m.pelkonen skrev:
HALLÅÅ :yoparty
För någon dag sedan installerade jag om min dator, efter att ha installerat om den så la ja in alla mina dokument och dessa tog upp 19gb.
Datorn har en hårddisk på 53 gb, alltså borde jag ha 34gb ledigt, ( 19 - 53 = 34 ).
Men inte fan har jag 34 gb ledigt :mad:
Min bror sa att gamla dokument och filer kan gömma sig i datorn, jag har letat som en blådåre men inte hittat ngt när ja gått in och kollat i hårddisken.

Vad f*n är felet :banana

mvh Mathias

KAN TILLÄGGA ATT JAG HAR 12 GB LEDIGT :brinnerup

Högerklicka på Den här datorn->välj hantera->kolla på diskhantering

Där ligger säkert dom saknade gigen och skvalpar.

har du delat hårddisken när du installerade? Skapade du båda partitionerna och formaterade allt osv. Ifall du glömt nånting så kanske det är där problemet sitter.

Jag tror att kakmonstret har varit och knaprat på din moderkaka. Och han kanske råkade få med sig en liten bit av din hårddisk.

Nej inga GB är borta. När dom beräknar storleken på en hårddisk så räknar dom med att 1GB = 1000MB istället för 1024MB som det verkligen är, därför det alltid blir så mycket mindre när man väl får igång den i valfritt operativ...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show