supermoppe
Men i min värld...
Saxat från automotorosport:
"Hittills gäller ingen laglig CO2-gräns för lätta transportbilar, endast för personbilar. Frågan om en gräns för kommersiella fordon under 3,5 ton har diskuterats länge och motståndet från bilindustrin har varit hårt. Tillverkarna i främst Tyskland, Frankrike och Italien har hävdat att en gräns runt 150 g/km skulle innebära så stora merkostnader per bil att det skulle hota verksamheten för många småföretagare i hela EU.
Det förslag som miljöministrarna röstade igenom på måndagen anger 147 gram CO2 per kilometer som maxvärde, och det ska uppfyllas senast 2020. Det första förslaget från EU-kommissionen löd på 135 g/km, vilket stötte på mycket hårt motstånd från både tillverkare och regeringarna i de nämnda länderna. Tyskland har hittills hävdat att ett värde under 150 g/km omöjligt kan godtas.
Kompromissförslaget blev alltså 147 g/km och det ska genomföras stegvis med början 2014, då gränsvärdet sätts till 175 g/km. I dag ligger medelutsläppsvärdet för lätta transportbilar som säljs inom EU på 200 gram per kilometer.
Den tillverkare som inte uppfyller gränsvärdet får böta 95 euro per överskridet gram för varje såld bil.
Enligt EU-kommissionen svarar lätta transportbilar i dag för 1,5 procent av det totala koldioxidutsläppet inom EU.
För transportbilar med totalvikt över 3,5 ton gäller i dag inga gränsvärden för CO2, och det finns hittills inga planer på att införa sådana."
Är det nån som har koll på sånt här? Kommer tillverkarna klara att få ner utsläppen så pass mkt? För en liten pickis/skåkåpbil kan man ju förstå men hur kommer det gå för dom större bilarna med ståhöjd i?
"Hittills gäller ingen laglig CO2-gräns för lätta transportbilar, endast för personbilar. Frågan om en gräns för kommersiella fordon under 3,5 ton har diskuterats länge och motståndet från bilindustrin har varit hårt. Tillverkarna i främst Tyskland, Frankrike och Italien har hävdat att en gräns runt 150 g/km skulle innebära så stora merkostnader per bil att det skulle hota verksamheten för många småföretagare i hela EU.
Det förslag som miljöministrarna röstade igenom på måndagen anger 147 gram CO2 per kilometer som maxvärde, och det ska uppfyllas senast 2020. Det första förslaget från EU-kommissionen löd på 135 g/km, vilket stötte på mycket hårt motstånd från både tillverkare och regeringarna i de nämnda länderna. Tyskland har hittills hävdat att ett värde under 150 g/km omöjligt kan godtas.
Kompromissförslaget blev alltså 147 g/km och det ska genomföras stegvis med början 2014, då gränsvärdet sätts till 175 g/km. I dag ligger medelutsläppsvärdet för lätta transportbilar som säljs inom EU på 200 gram per kilometer.
Den tillverkare som inte uppfyller gränsvärdet får böta 95 euro per överskridet gram för varje såld bil.
Enligt EU-kommissionen svarar lätta transportbilar i dag för 1,5 procent av det totala koldioxidutsläppet inom EU.
För transportbilar med totalvikt över 3,5 ton gäller i dag inga gränsvärden för CO2, och det finns hittills inga planer på att införa sådana."
Är det nån som har koll på sånt här? Kommer tillverkarna klara att få ner utsläppen så pass mkt? För en liten pickis/skåkåpbil kan man ju förstå men hur kommer det gå för dom större bilarna med ståhöjd i?