Hårdare avgaskrav på lätta lastbilar...

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Saxat från automotorosport:

"Hittills gäller ingen laglig CO2-gräns för lätta transportbilar, endast för personbilar. Frågan om en gräns för kommersiella fordon under 3,5 ton har diskuterats länge och motståndet från bilindustrin har varit hårt. Tillverkarna i främst Tyskland, Frankrike och Italien har hävdat att en gräns runt 150 g/km skulle innebära så stora merkostnader per bil att det skulle hota verksamheten för många småföretagare i hela EU.

Det förslag som miljöministrarna röstade igenom på måndagen anger 147 gram CO2 per kilometer som maxvärde, och det ska uppfyllas senast 2020. Det första förslaget från EU-kommissionen löd på 135 g/km, vilket stötte på mycket hårt motstånd från både tillverkare och regeringarna i de nämnda länderna. Tyskland har hittills hävdat att ett värde under 150 g/km omöjligt kan godtas.

Kompromissförslaget blev alltså 147 g/km och det ska genomföras stegvis med början 2014, då gränsvärdet sätts till 175 g/km. I dag ligger medelutsläppsvärdet för lätta transportbilar som säljs inom EU på 200 gram per kilometer.

Den tillverkare som inte uppfyller gränsvärdet får böta 95 euro per överskridet gram för varje såld bil.

Enligt EU-kommissionen svarar lätta transportbilar i dag för 1,5 procent av det totala koldioxidutsläppet inom EU.

För transportbilar med totalvikt över 3,5 ton gäller i dag inga gränsvärden för CO2, och det finns hittills inga planer på att införa sådana."




Är det nån som har koll på sånt här? Kommer tillverkarna klara att få ner utsläppen så pass mkt? För en liten pickis/skåkåpbil kan man ju förstå men hur kommer det gå för dom större bilarna med ståhöjd i?
 
Klart de kommer få ner utsläppen, men du kommer få köra så motorsvaga bilar så att jag blir inte förvånad om toppfarten kommer hamna på 120km/h :näsblod
I dagsläget kan ju Citroën erbjuda en lätt lastbil med utsläpp på under 140g och det är långt kvar tills dess.
Betydligt fler gasbilar kommer gå i produktion och även den gamla hederliga dieselmotorn kommer erbjuda lägre utsläpp.

Men frågan är när de kommer sätta åt den TUNGA transportindustrin, där problemen är betydligt större och där man har mer finanser till att åtgärda problemen.
Som det är nu så finns där givetvis krav men de östeuropeiska länderna med sina gamla häckar släpper ju ut en jävla massa.

Men samtidigt, varför är alla så negativa mot den så kallade växthuseffekten? Vädret blir till det bättre (både kallare och varmare) och vi blir av med överpopulation genom naturkatastrofer :va
Nej, mer avgaser tack :mattias
 
Det är så kul, man ger sig på promillena istället för de stora bovarna vad gäller utsläpp inom transport.
 
  • Gilla
Reaktioner: asb
Det är så kul, man ger sig på promillena istället för de stora bovarna vad gäller utsläpp inom transport.

Jo, jag gillar den där uppställningen dom här gjort när dom benar ner Co2 utsläppen lite...

Först börjar man med hela världens samlade utsläpp, och av det står transporter för x%

Av dom transporterna så består personbilar för y%

av dom procenten står Europa för z%

Av dom procenten står norden för å%

av dom procenten står Sverige för ä%

om vi helt slutar att köra bil så minskas hela världens totala utsläpp med ö%

Så visst är en skattehöjning på bensinen i Sverige ett effektivt sätt att minska bilkörning och på så sätt få ner världens totala utsläpp..
 
Det är så kul, man ger sig på promillena istället för de stora bovarna vad gäller utsläpp inom transport.

Precis.

Småföretagare får ALLTID ta smällarna, men ett företag med flertalet 700 hästars V12:s rakrör maskiner räknar inte som miljö "bovar" tyvärr :huvet

Fast iof, man vevar inte ner rutan när man blir omkörd av en liten 6:a diesel :rolleyes:
 
Själv tycker jag det är både rätt och fel. Mindre utsläpp betyder ofta lägre bränsleförbrukning och det blir ju alla glada av. Dock så betyder det ju ofta också lägre effekt men dom flesta bilarna har ju redan mer effekt än vad dom igentligen behöver.

Sen att dom gått på en av dom minsta bovarna (som sagt) är ju en annan femma. :rolleyes:
 
Själv tycker jag det är både rätt och fel. Mindre utsläpp betyder ofta lägre bränsleförbrukning och det blir ju alla glada av. Dock så betyder det ju ofta också lägre effekt men dom flesta bilarna har ju redan mer effekt än vad dom igentligen behöver.

Sen att dom gått på en av dom minsta bovarna (som sagt) är ju en annan femma. :rolleyes:

Ahh, du menar egentligen? :rolleyes:
Jag håller med om att det inte behövs så mycket effekt alla gånger, och enda fördelen med denna häxjakt som bedrivs av dessa förbannat äckliga miljömuppar är ju att tekniken går framåt...
 
Ahh, du menar egentligen? :rolleyes:
Jag håller med om att det inte behövs så mycket effekt alla gånger, och enda fördelen med denna häxjakt som bedrivs av dessa förbannat äckliga miljömuppar är ju att tekniken går framåt...

:tummenupp Så är det! Utvecklingen är bra... Dock så börjar jag vara rejält trött på alla dessa såkallade "gröna".
Varför kan de bara inte säga att nu lägger vi på en skatt på alla som kör omkring med verktyg i skåpet, Blakladerjacka och kaffekopp från närmsta Stattoil? -det skulle kännas bättre och ärligare.
 
Haha, Ledsen Fortum, EON, Relacom m.fl, ni får sälja era Navara, L200 och Hilux och köra 2 berlingo istället och gå med verktygen till stolparna :P

Tråkigt även för skogsföretagen.. Finns få fyrhjulsdrivna soppasnåla pickisar som går att köra småvägar med på vintern :)

Så lite mer tankeverksamhet skulle itne vara så illa kanske först... En motor som släpper ut 140 g/km orkar knappast släpa fram 2000 kg bil, 600 kg last och ev. 1500 kg släp på skitvägar...
 
Så lite mer tankeverksamhet skulle itne vara så illa kanske först... En motor som släpper ut 140 g/km orkar knappast släpa fram 2000 kg bil, 600 kg last och ev. 1500 kg släp på skitvägar...

Nej, men de "smutsar" inte ned åtminstone :mattias Och tänk om alla gjorde så, då skulle vi inte ha någon växthuseffekt.
Eller det kanske vi skulle ha ändå då eftersom det inte gör någon skillnad alls, men man sover ju gott om nätterna, håller ni inte med :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top