Hård/stel kopplingshandtag

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Hoj
GSX 750 1999
Hej! Har kört runt nu med en koppling (GSX750 -82) som ger ganska hårt motstånd när man drar i den och resulterat med att jag har nu fått karpeltunnelsyndrom i vänster hand :huvet
Tänkte därför det vore dags att försöka åtgärda detta och undrar vad som kan vara orsaken till detta?
Jag har till att börja med kopplat loss kabeln nere vid fästet vid motorn, men vajern rör sig fritt och verkar inte vara några problem med den.
Kan även nämna när man drar i kopplingen är fördelningen av kraften jämn och i övrigt är det inget fel med både koppling och låda.
Tack för hjälpen!

Går ju alltid smörja upp vajern & se hur mycket bättre det blir.

Undra om någon tidigare ägare monterat styvare kopplingsfjädrar.

Alternativ kanske ingångs klacken blivit sliten som drar/trycker på kopplingen på kopplings armen i motorn.

Kollat hur det ser ut inuti kopplingskorgen? Finns en tendens att klackarna på lamellerna äter sig in i korgen som gör att det går trögt.

Smorde in vajern på nytt men det hjälpte inte, så antar att jag måste se runt i kopplingskorgen. Så typiskt att jag saknar sidorna som behandlar kopplingen i manualen :gnissla

Brukar inte det också ge lite "hackig" känsla i intryckningen ?

Jag har samma funderingar som TS.

Nja, ganska jämn känsla hela vägen faktiskt.

Kolla nållagren till kopplingsarmen. Hack i kopplingskorgen lär inte påverka motståndet i handtaget. Sitter kopplings armen i kopplingskåpan eller har den tryckstång?

Last edited:
Nu när handen fått vila är det dags att fixa hojen. Jag tog en titt i kopplingskorgen och när jag plockade ut en av fjädrarna var den styv som satan och gick bara böja några milimeter med handen typ. Är det normalt för en fjäder eller måste de bytas ut?

Nu när handen fått vila är det dags att fixa hojen. Jag tog en titt i kopplingskorgen och när jag plockade ut en av fjädrarna var den styv som satan och gick bara böja några milimeter med handen typ. Är det normalt för en fjäder eller måste de bytas ut?

Specifikt från motor till motor hur styv fjädern & längd/diameter ska vara, kan även vara monterat styvare fjädrar en original.

Ja den kan vara förbaskat hård att trycka ihop för hand.

Tror du kommer känna en annan känsla på fjädern om du tar på dig en sko/träsko o lägger fjädern på marken o trycker ihop den med hälen, akta bara så den inte studsar iväg om du ska testa detta.

Fjädern blir ju inte hårdare iaf. Har du 6st fjädrar så ta bort 3 så kanske det är lättare å känna om kärvar nånstan. Om du tar ett verktyg direkt på kopplingsarmen. Känns det frktionsfritt?

Plockade ut 3 fjädrar så kändes den lättare och med två kvar var motståndet som en vanlig koppling. Beställde därför ett set lucas fjädrar (enda uppsättningen jag hittade till min hoj) och den var fortfarande lika hård.
Undrar därför om det är lugnt att plocka ut två eller tre fjädrar när man är ute och kör?
Tack!

Kopplingen på de gamla GSXerna är ganska så notoriskt tungjobbad. Så man ska nog inte förvänta sig några underverk. Men det kan ju alltid vara en idé att kolla så allt är rätt monterat, justerat och rör sig som det ska.

Gillar inte tjata och bumpa trådar men måste ha hojen färdig ganska snart. Riskerar jag haveri om jag plockar ut några fjädrar? Har inte hittat mycket på nätet om ämnet.

Gillar inte tjata och bumpa trådar men måste ha hojen färdig ganska snart. Riskerar jag haveri om jag plockar ut några fjädrar? Har inte hittat mycket på nätet om ämnet.

Slirande koppling är inge mysigt, testa att byta hela vajern inkl hölje om det inte är gjort.
Går vajern (höljet) i skarpa böjar (dvs om den är "snyggt" (för hårt) fastsatt)?

Annars så är det bara att prova ett universalverktyg för tunnisar
Master_Handstarkare_244.jpg
:krama

Lycka till

Btw, är det original kopplingsgrepp på styret, kan ju vara fel utväxling om det är nåt eftermarknadskit

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT