Hållfasthet sving, Monster -09

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Har fått tag på en enkelsving från en Monster -09 till ett kommande projekt. Svingen i sig har inga lager, men det har svingen på hojen jag kommer att bygga på (900RR). Jag måste därför antingen sätta lager i monstersvingen, eller ersätta främre delen av svingen med delar från en originalsving.

Vad vore bäst ur hållbarhetssynpunkt?

På en 900RR är svingaxeln 20mm. Det är även hålen i Monster-svingen. Den totala diametern på svinginfästningen är 40mm vid ena infästningen, 50mm vid den andra. Om jag förstorar hålet för axeln till 26mm (se bilden nedan) så får jag plats med ett nållager. Godstjockleken är från början 10mm, efter ändringen blir den 7mm. Svingen är i aluminium.

Är det rimligt att tro att svingen efter en sådan ändring klarar den belastning som blir, eller vore det smartare att ersätta hela främre infästningen?

Behöver hjälp med era åsikter så jag slipper sitta på backen med en knäckt sving i framtiden ;)

Bifogat

• mått_sving.jpg
    mått_sving.jpg
    228.6 KB · Visningar: 142
du tar alltså bort 30% utav godstjockleken (ännu mer vid centrum då godset är tunnare där) jag hade inte vågat borra upp detta. men om du har tillgång till fräs så kan du ju flytta hålet 3mm åt vänster enligt bild och då behålla mycket material som tar upp krafterna.

vad är det för storlek på svingaxeln på monstret?

ser ut som gjuten alu?

Av vad jag sett på microfiches så varierar svingaxeln i tjocklek men där svingen fäster in i motorn är den 20mm. Skulle tro att det är gjuten alu ja..

Jippo skrev:
du tar alltså bort 30% utav godstjockleken (ännu mer vid centrum då godset är tunnare där) jag hade inte vågat borra upp detta. men om du har tillgång till fräs så kan du ju flytta hålet 3mm åt vänster enligt bild och då behålla mycket material som tar upp krafterna.
nej jag är väl också lite inne på att det kan bli för tunt. Har inte tillgång till fräs utan tänkte isf lämna iväg jobbet för att få det riktigt gjort. Det är möjligt att det skulle bli stadigare om man som du säger flyttar hålet, men då känns det nästan enklare att ersätta hela infästningen. Om jag fräser upp hålen hade jag även tänkt svetsa till ett alu-rör mellan fästpunkterna för att stadga upp det hela.

Kom gärna med fler inputs!

Av vad jag sett på microfiches så varierar svingaxeln i tjocklek men där svingen fäster in i motorn är den 20mm. Skulle tro att det är gjuten alu ja..

nej jag är väl också lite inne på att det kan bli för tunt. Har inte tillgång till fräs utan tänkte isf lämna iväg jobbet för att få det riktigt gjort. Det är möjligt att det skulle bli stadigare om man som du säger flyttar hålet, men då känns det nästan enklare att ersätta hela infästningen. Om jag fräser upp hålen hade jag även tänkt svetsa till ett alu-rör mellan fästpunkterna för att stadga upp det hela.

Kom gärna med fler inputs!

Gör likadan svingaxel som monster har, och använd dessa lager. Komplettera med distans om det behövs. Då bör mycket passa med lite arbete.

Gör likadan svingaxel som monster har, och använd dessa lager. Komplettera med distans om det behövs. Då bör mycket passa med lite arbete.

Problemet med det är att svingen fäster på ett annat sätt på Monstern. Där sitter svingen fäst på utsidan av motorn. På de äldre 900RR sitter den på insidan av ramen. I själva ramen är det för tajt för att man ska kunna få in lager. Enda alternativet är att förändra svingen.

Får nog bli så, känns som att det blir bäst i slutändan. Då blir det inga krångel med andra lager heller...

Tack för intresset allihopa!

Vill bara lägga till en sak som skall ha hänt på en banåkning.

Var på Kinnekulle. En smc körning. Regnade en del på Fredagen. Då skall en kille på en monster S2R? (samma enkelsving?) ha kört omkull. Vurpan skall ha resulterat i att svingen gick av??

Som sagt, såg det inte själv. Körde på lördagen. Men det var många som pratade om det den dagen :)

Var på Kinnekulle. En smc körning. Regnade en del på Fredagen. Då skall en kille på en monster S2R? (samma enkelsving?) ha kört omkull. Vurpan skall ha resulterat i att svingen gick av??

Som sagt, såg det inte själv. Körde på lördagen. Men det var många som pratade om det den dagen :)

Vad som händer vid en vurpa ska man inte lägga så stor vikt på. Sporthojar är inte designade för att hålla för vurpor utan skador. Vill du ha en sådan hoj köp en geggmoppe.

En sporthoj som designades för att hålla för flertalet vurpor skulle väga omkring 400kg...

Om hojen tultar till och landar fel så går svingar av, ramar går av, gaffelben knäcks, styrhuvuden bryts loss. Detta kan hända även fast det ser ganska mjukt och fint ut.

Vad som händer vid en vurpa ska man inte lägga så stor vikt på. Sporthojar är inte designade för att hålla för vurpor utan skador. Vill du ha en sådan hoj köp en geggmoppe.

En sporthoj som designades för att hålla för flertalet vurpor skulle väga omkring 400kg...

Om hojen tultar till och landar fel så går svingar av, ramar går av, gaffelben knäcks, styrhuvuden bryts loss. Detta kan hända även fast det ser ganska mjukt och fint ut.

Sant. Ville dock bara nämna det. Har själv kört hoj i 20år och har hållit till en del på bana men aldrig set en sådan skada förrut :va

Ajdå, det lät inge bra. Hoppas det gick bra för killen. Men nej, det här är svingen från en 09. Den har inte rörkonstruktionen som är på de tidigare modellerna, utan är mer i ett stycke.

Annars så passar VFR svingen rätt bra och även triumph om jag inte minns fel.
Tror Pucken har en Triumph sving i högen med hojbråte.

Jo många sätter ju i VFR-svingen, men jag vill göra något lite mer annorlunda ;). Dessutom tror jag den här kommer passa ihop bra med ramen. VFR och traja svingarna är ju lite klenare, medan ramen på en 900rr är rätt tjock.

Skulle jag klota med den här när den är klar så vet jag inte om jag skulle orka bygga ihop den igen... kommer bli för mycket jobb hehe

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back