Hållbarhet på dagens bensin?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har frågat mig hur bra hållbarheten är på dagens bensin. Är det någon som har långtidsförvarat sina hojar eller bilar som märkt av problem med bensinen sett över en 1-2 års period utan tillsatser?

Kollade på Statoils hemsida i citatet nedan. Där framgår att Etanol försämrar livslängden. Idag innehåller ju även 98 oktan etanol.

Fick höra av en att hojar med förgasare har mer problem idag än vad de haft tidigare. Verkar vara knutet till sämre bränsle än förr. Är det något som fler har egen erfarenhet av?

Hur lång hållbarhet har 95 & 98 miles?

Bensin kan lagras länge (flera år) om den förvaras svalt, mörkt och i ett väl tillslutet kärl. Man kan förlora en del ångtryck hos bensinen under förvaring, vilket kan göra motorn svårstartad, genom att tillsätta en liten mängd färsk bensin åtgärdar man detta problem. Bensin som innehåller etanol är något mer vattenkänslig än bensin utan etanol, det är därför viktigt att förvara bensin på ett torrt ställe.
 
En polare hade en halvtankad CB750 -81 stod i nått år, först i ett kallgarage och sedan under en presenning på tomten, den gick som den skulle efter lite igångkabling :tummenupp Fast det var ju några år sen, 06-08 eller så.
 
Jag kör med alkylatbensin(typ Aspen)sista tankningen på allt motordrivet som jag ska ställa undan en längre tid och har aldrig några problem när det är dags att börja användas igen.
 
Etanolen kladdar igen munstycken mm på förgasare om det får stå för länge. Jag brukar också hälla i Alkylatbensin sista tanken och köra motorn en stund för att skölja bort eventuella etanolrester innan jag vinterförvarar. Vad jag har läst mig till anger bensintillverkarna ofta 2-3 mån hållbarhet på pumpbensin och 2 år för alkylatsoppan.
 
mack soppa brukar hålla i 6-8v i sluten behållare sen börjar den bli dålig. blir den ricktigt dålig typ 4-6 månader.
så börjar den fräta på metal och kan fräta sönder en förgasare, dömmer ut kanske 4-6 förgasare på
tex snöslungor per år pga sönderfrätt förgasare. olje blandad blir inte lika agresiv och äter inte lika hårt.
däremot så bryts smörjegenskaperna i oljan ner, så har man blandat tex 2% olja i mack soppa så har du motsvarande ca 1% kvar efter ca 6månader.
 
Är det ok att lägga i aspen och låta hojen stå med det över vintern? Vi som även har motorsågar i vår vardag är splittrade över det där med aspen soppan.
Vissa anser det vara bra andra att man verkligen inte skall ändra soppan mellan olika varianter pga släpp av partiklar etc.

Har själv inte testat detta utan legat kvar med macksoppa i MC:n och tvåtaktsoppa i motorsågen. Alltså inga bränslebyten.
Men även jag har ju haft startproblem på MC:n efter vinterstoppet någon gång som blivit bra med ny bensin i. Motorsågarna har inte haft några uppstartsproblem so far.

Verkar vara lika många åsikter om detta som om biltema oljan. Många som tycker men få som verkligen vet?
 
Soppan blir gammal, så är det bara. Har stått och nött ett antal gånger med startproblem som har löst sig med ny soppa. En full tank med alkylatbensin kostar dubbelt så mycket men det är en kostnad jag gärna tar en gång om året.
 
Över vintern/sommaren har jag aldrig sett några problem med vanlig soppa så länge ev förgasare är dränerad, tanken är full och tankavluftningen pluggad. Saker som stått längre än ett år har däremot velat ha en skvätt ny soppa för att starta snällt. Verkar räcka med 10% färsk soppa för att bli av med startproblem men det kanske beror på hur länge den stått.
 
Tjejen har en moped som jag håller på att renovera just nu. Den har stått minst 2 år i hennes källare med några liter soppa i. Återkommer med rapport om den startar för isåfall har ni ett svar att den kan klara 2 år :)
 
Tänk på att bensin innehåller butan och mycket lättavdunstande saker som förvinner vid förvarning ej trycktätt.

Ja Butan har många i campinggasflaskor rent men oftast i propan/isopropan/butan blandingar...färsk bensin innehåller detta - klart startgasen från bensinen avdunstar.

Camping gas kan inte förvaras ihälld på en tallrik i källaren:hihi - en tanks trycktäthet är just det.
 
Det går att göra vetenskap av allting och många grubblar ihjäl sig.
Över vintern är det då i alla fall inga problem och säkert kan soppan bli något år gammal utan bekymmer.
Men: Tanka fullt innan avställning så minskar kondensproblemet (och explosionsrisken) radikalt.
 
Polaren har en dunke blyad bensin som fortfarande luktar bensin efter några decennium.

Dagens bensin luktar nafta efter några år.

Ett vanligt fel på gräsklippare är att bensinen är kass, så ja, den blir dålig men det tar några år.
 
Tänk på att bensin innehåller butan och mycket lättavdunstande saker som förvinner vid förvarning ej trycktätt.

Ja Butan har många i campinggasflaskor rent men oftast i propan/isopropan/butan blandingar...färsk bensin innehåller detta - klart startgasen från bensinen avdunstar.

Camping gas kan inte förvaras ihälld på en tallrik i källaren:hihi - en tanks trycktäthet är just det.
Det där klurade jag på när jag tävlade, då tömde man ju tanken före race och hällde i exakt rätt mängd soppa för att viktoptimera. Men samtidigt så slabbade man ju runt med soppan och vädrade bort alla roliga ämnen, så frågan är om man vann något på det, lättare hoj med sämre soppa, eller om luftningen var försumbar?
 
Det går att göra vetenskap av allting och många grubblar ihjäl sig.
Över vintern är det då i alla fall inga problem och säkert kan soppan bli något år gammal utan bekymmer.
Men: Tanka fullt innan avställning så minskar kondensproblemet (och explosionsrisken) radikalt.

Brukar alltid fylla upp tanken på hösten och har aldrig brytt mig om att sätta i några tillsatser. Vanligtvis står hojen 6- 8 månader över en vinter beroende på när man påbörjar säsongen och avslutar den. Det kan variera lite. Jag har aldrig haft några bekymmer med uppstart under alla år. Jag tror man tar i för mycket om man väljer att hälla i Aspen under en normal vinteravställning. Det skulle väl vara då om man har en förgasarhoj och vet med sig att det innebär problem med dagens bränsle. Det är inget jag har någon erfarenhet själv av.

Tycker dock det är lite intressant att reda ut hur fort dagens bensin blir dålig. Om man nu mot förmodan inte skulle använda hojen en säsong och står där med bensin som närmare två år. Jag antar att en bilmotor med knacksensor skulle säga ifrån ifall bränslet inte håller fullgod kvalitet. Motorcykelns elektronik är nog inte lika intelligent. Fast man kanske får tecken på att bränslet inte håller fullgod kvalitet i själva uppstartsögonblicket?
 
Brukar alltid fylla upp tanken på hösten och har aldrig brytt mig om att sätta i några tillsatser. Vanligtvis står hojen 6- 8 månader över en vinter beroende på när man påbörjar säsongen och avslutar den. Det kan variera lite. Jag har aldrig haft några bekymmer med uppstart under alla år. Jag tror man tar i för mycket om man väljer att hälla i Aspen under en normal vinteravställning. Det skulle väl vara då om man har en förgasarhoj och vet med sig att det innebär problem med dagens bränsle. Det är inget jag har någon erfarenhet själv av.

Tycker dock det är lite intressant att reda ut hur fort dagens bensin blir dålig. Om man nu mot förmodan inte skulle använda hojen en säsong och står där med bensin som närmare två år. Jag antar att en bilmotor med knacksensor skulle säga ifrån ifall bränslet inte håller fullgod kvalitet. Motorcykelns elektronik är nog inte lika intelligent. Fast man kanske får tecken på att bränslet inte håller fullgod kvalitet i själva uppstartsögonblicket?

Två hobbybilar och en hoj som står under vintern, aldrig haft problem med att soppan blivit kass. Men jag brukar (dock inte alltid då tex Mercan rymmer 90 styva liter 98 oktan) toppfylla. Men jag startar alltid några gånger under avställningen så det är ju aldrig fullt på våren. :)
 
Soppan blir gammal, så är det bara. Har stått och nött ett antal gånger med startproblem som har löst sig med ny soppa. En full tank med alkylatbensin kostar dubbelt så mycket men det är en kostnad jag gärna tar en gång om året.

Och livslängden på alkylatbensin är:rolleyes: vilka bekymmer det finns:D
 
Två hobbybilar och en hoj som står under vintern, aldrig haft problem med att soppan blivit kass. Men jag brukar (dock inte alltid då tex Mercan rymmer 90 styva liter 98 oktan) toppfylla. Men jag startar alltid några gånger under avställningen så det är ju aldrig fullt på våren. :)

Antar att du tar ut och motionerar bilen under vinterhalvåret när vädret tillåter det :tummenupp
 
Haft fordon som stått i 1 - 2 - 3 år, bensinen har aldrig varit nått problem.
Senaste bilen startade jag upp för ett par veckor sen, den hade stått i 1,5år. Gick som en klocka.
 
Bensinbolagen brukar garantera att tappbensinen håller 6 månader efter att man tankat. Inte så att soppan blir kass direkt efter det men kvaliteten kan de inte garantera.
Aspen i sin tur garanterar minst 3 års hållbarhet på sin soppa.
Min 250 är känslig för gammal soppa.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top