Håll Käften dörrjävel!! hjälp!

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
långsammast i ledet
har ett störande problem som hyresvärden inte tar tag i...

tänkte ta upp mitt problem på SH då det verkar vara outömligt på kunskap!

till problemet: dörren till trapphuset på baksidan i mitt hyreshus har en (som alla andra) dörrstängare! alltså en sån arm som drar igen dörren!
problemet är att den slår igen dörren riktigt hårt, vilket leder till ett härligt brak/oväsen så fort nån går in/ut...

det sitter en liknande dörrstängare i det stora trapphuset och den saktar ju in precis innan dörren stängs (antar att dom flesta fungerar så??)

kan man laga detta på nåt enkelt sätt? vad är det som gör den som är hel saktar in sista biten? en justeringssak på den "trasiga"? nån fjäder? olja i nån behållare?:confused:

edit: kan väll tillägga att det är ett riktigt gammalt hus med dörrstängare i form av nån efterkrigsmodell!
tacksam för hjälp!

Last edited:
Lider av samma bekymmer. Själv kommer jag sätta något dämpningskydd i form av skummgummi. Har sånt med tejp på baksidan. Hoppas det kommer hjälpa mig iaf.

en fet fönsterlist, och som hoppas på att det inte kommer nån hobbyligist och drar ner den... kanske

De flesta dörrstängare brukar gå att justera om de är i skick.
Det brukar finnas justerskruvar där man kan justera alla möjliga parametrar.
Ett tips är att titta på stängaren och se om det finns några justerskruvar.
Prova att skruva på dessa för att se vad som händer.

Sitter stängaren på utsidan brukar den bete sig olika beroende på om det är kallt eller varmt ute. Jävligt irriterande att behöva justera i takt med väderleken. Jag tror det är olja i stängarna. Oljan blir olika tjock vid olika temperaturer.
Fungerar inget kan man byta till en ny stängare.

Som sagt, det bör finnas en justering.

Lider av samma bekymmer. Själv kommer jag sätta något dämpningskydd i form av skummgummi. Har sånt med tejp på baksidan. Hoppas det kommer hjälpa mig iaf.

tanke har slagit mig också på denna fullagning, men vill gärna lösa det egentliga felet..dra åt alla skruvar muttrar ska självklart göras, men den känns ganska stabil...ungefär som den andra som fungerar.

justering är väl det jag är ute efter...på ovansidan finns en skruv med en pinne igenom...skruvar man ur/loss skruven sitter pinnen kvar i själva stängaren...några andra skruvar hittar jag inte, dock så sitter den dumt till så ena sidan på den kommer man inte åt! tror ni att någon har varit så snäll och satt den så att man inte ska komma åt skruvarna?

Last edited:
Det brukar sticka ut en lång skruv/ratt med både mejselspår och räfflad kant, den i sin tur kan vara låst med en mutter.
Det är den skruven som ska dras åt för att dörren ska stänga saktare.

Varning dock för att dörren kanske inte stänger helt om man trögar på den för mycket.

Last edited:
Hade precis samma problem hemma hos mig, hyresvärden vägrade hjälpa till men det satt en liten ställskruv av modell vanlig skruvmejsel i ena hörnet som bara var att dra åt lite, nu går den tyst och man vaknar inte när gp budet kommer springande mitt i natten.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT