Härligaste vägen Sthlm Uppsala?!

m9740

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2013
Hoj
kth 450 smr
Så kurvigt som möjligt tack! (gäller väl det mesta för den delen)

Valfria småvägar öster om E4an. Beror ju lite på hur mycket tid du har också, så härligaste är svårt att peka på. Men kolla på en karta eller Google så ser du ganska omgående vad jag menar...

Har vart ofta hos Lelles, och alltid dragit hem mot Stockholm via väg 255 till Märsta. Betydligt härligare än E4:an. Finns kanske andra vägar.

Har du mycket tid så ta dig österut som sagts, googla Svensbodavägen. Den är fantastiskt fin. Och vägarna dit också. Men då är du åt E18-hållet...

Edit: Kom ihåg lite illa, den ligger ju alldeles för långt österut...

Last edited:
Så kurvigt som möjligt tack! (gäller väl det mesta för den delen)

Herrejisses... Handlingsförlamad? ;) Jag har aldrig varit norr om Sollentuna men det här duger väl? Kolla bara på Trafikverkets vägkarta över Sveriges vägnät så jag inte lagt rutten på någon grusväg. Och svar nej för nu har jag kollat själv, snäll som jag är... :gnissla

1. Kolla Eniro
2. Googla på Mina Kartor, rita din rutt, ladda ner appen med samma namn och du har kartorna i mobilen.
3. Kolla Trafikverkets karta över Sveriges vägnät: https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket. Välj Väguppgifter, Slitlager - för den som bara bryr sig om om det är asfalt eller grus. VV-slitlager - för den som vill ha en mer specifik karta och som dessutom laddar snabbare då det bara finns VV-vägar i registret.

Fast du kanske vill ha grus med en SMR?

Hehe, detta styrker min teori om att ni är lite bakom flötet på den sidan av Sverige, 5 st 08:or med noll koll :hihi :notme

Last edited:
Det beror ju lite å hur mycket tid du har. Det finns väldigt dåligt med vägar där man kan åka med bra fart på kurviga vägar hela vägen.

Jag pendlade en hel del mellan Stockholm och Uppsala tidigare och det finns några alternativ som är trevligare än E4 men ingen som räcker hela vägen in i stockholm utan att det blir väldigt mycket tätort.

1. Ta 255 ut från Uppsala. Vid edeby (I höjd med Knivsta) svänger du mot sigtuna. Nästan framme i Sigtuna svänger du av höger mot Bålsta och Skokloster. sen är det vänster mot Bro. Efter det så är det tyvärr i stort sett bara tätorter och 50 väg om man inte kör E18.

2. Ta 255 från Uppsala och sväng av direkt vid sundby (Bara lite bortanför IKEA) åt vänster. Sen följer du den vägen tills du kommer ut på 273. Då tar du vänster. Sen är det raka spåret hela vägen in till Upplands väsby. Därefter är det precis som tidigare mestadels tätort och 50 väg om man inte kör E4.

3. ta 255 från Uppsala hela vägen till Märsta och sväng av vid plantagen och åk sidovägen förbi Arlandastads Golf mm. då kommer du att komma fram på samma ställe i Upplands väsby.

Inget av dom 3 alternativen är jättekurviga men alla är betydligt roligare än att bara nöta E4.
den som går snabbast om man ska in till Stockholm är alternativ 3.

Har man högre krav på att det ska vara kurvigt än så så blir det väldigt lång resväg.

E4:an norrut och från och med vägtullarna i Sthlm så håller du stumt tills du kommer fram till Gnista rondellen i Uppsala.
Rekordet ligger på 14 minuter och 38 sekunder.
Nu är ju iofs rekordet satt innan Gnista rondellen byggdes, men stannar du klockan där så lägg på 5 sekunder på din tid så klassas det som godkänt.
Glöm inte att filma det hela och släppa det som en film. Använd gärna någon annat nick så ingen känner igen dig. Typ Johnny Blaze eller hans alter ego :yoparty

Rekommenderar att ut o köra på kvinnliga kurvor. Finns säkert några mellab Stockholm uppsala :)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025