Hämtat "ny"inköpt Honda VF 1000 F2 som inte laddar

SvSö Honda VF

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2013
Ort
Ekerö
Hoj
1985 Honda VF 10000F2
Hej! :)Tagit flyget upp med alla MC-kläder. Fin VF 1000 F2, ser ut som ny! Låter fint i motor, går ua. KÖPER! Säljaren visade sig kunna 0! En bit (några mil) efter E 4 på väg söder ut från Skellefteå mot hemmet på Ekerö börjar den gå orent för att sedan stanna. = 0 ström.:(
Säljaren kommer med bil, "snabbladdar" från bilen med kablar och tar mig till OK mack, köper "fritidsbatteri", ställer det i topp boxen, drar kablar och kör hem utan lyse på. Sannolikt laddningsregulatorn? -ingen MC verkstad "efter vägen" har någon,(kollat med tre st, dessutom har dom fullt upp/semester) original dessutom svindyr 3-4000:- Upptäcker att kontakten (den ena med tre gula var urkopplad) kopplar in, yes, -tänker jag. Verkar funka ett tag, för att upptäcka att regulatorn blivit stekhet och smält sönder fästplasten och spruckit.
Skall jag chansa på att montera ny eftermarknads regulator, -kan de vara annat fel så även den går varm och smälter?
Tacksam för tips! # Svante
ps./frågor om VF 1000. 1.Har även en VF 400som man kan öppna/lossa sadeln med ett par spärrar, sett att VF 750 haft lås på bakre lyskåpan. Hittar inget på VF 1000 F2 för att lossa sadeln, -kanske ligger där original handbok och verktyg (?!) -det gjorde det på VF 400. Ägaren till VF 1000 visste inte/har aldrig tagit bort sadeln. Hur sitter den på VF 1000 F2?
2. Mellan grön neutral och blinkersindikatorn sitter en röd lampa märkt "Tail" som lyser, säljare sa att den indikerar fel på baklyset, men att han inte hittat något fel. Har aldrig sett ngt liknande, - har inte denna med laddningen att göra? (ser ut som "klassisk" laddningsind. lampa om det inte varit för att den är märkt "Tail")
 
vilken laddregulator med lika eller större effekt på än orginalet ska funka (förutsatt att det är trefas generator då, tre gula ledningar altså)

edit:
"LEDS REAR BULB

Don't try one of these because it doesn't work: if you fit it, the tell tail light is always red glowing because the leds bulb don't have the current consumption necessary, and the circuit thinks that the tail light is out of service."
 
Börja med att kolla generatorn
Mellan de gula ledningarna ska det vara 50-60V vid 4-5000rpm
Om inte så är generatorn kass, och du kommer ofelbart bränna regulatorn.
 
Tack för det tipset! - skall kolla (svårt dock att inse att regulatorn "bränns", är det i så fall pga högre ström än 50-60v?)
 
Tack, men ser inget originallås, det sitter bara ett hjälmlås på eftermonterade packväskställningen. Ser inga uppenbara bultar sadeln, glappar så där lite (någon mm) och man kan se att det finns hakar.
Självklart kan jag "klura ut" detta senare. Är nu på landet utan hojen, och bara väntar...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top