Hämta sej en OREGGAD hoj i Tyskland?

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
JA, jag har använt sökfunktionen, men hittar bara en massa trådar om reggade hojar, besiktningar, försäkringar, hur långt den måste gått o.s.v. :4skrika

Jag tänkte ta mej dit och köpa en ny eller begagnad oreggad motard/cross, och undrar därmed lite hur det funkar.
Finns väl säkert någon på sporthoj som gjort just detta, och har tips vad man ska tänka på m.m..
Papper för tullen?
Avgifter?
Eller är det bara att åka raka vägen hem med hojen, iom att den är oreggad?
:va

Tacksam för info eller länk till info! :tummenupp

Tack på förhand
/S.Knutte

oreggad är väl samma som srotad! dvs behövs inga papper på det!

SuperKnutte skrev:
JA, jag har använt sökfunktionen, men hittar bara en massa trådar om reggade hojar, besiktningar, försäkringar, hur långt den måste gått o.s.v. :4skrika

Jag tänkte ta mej dit och köpa en ny eller begagnad oreggad motard/cross, och undrar därmed lite hur det funkar.
Finns väl säkert någon på sporthoj som gjort just detta, och har tips vad man ska tänka på m.m..
Papper för tullen?
Avgifter?

Tack på förhand
/S.Knutte

SuperKnutte skrev:

Papper för tullen?
Avgifter?

Tack på förhand
/S.Knutte

Om du inte ska regga den i Sverige så är det väl ungenfär som att ta över en klase bananer? Bara det är ett annat eu-land så...

Men se till så att du har ett kvitto på att du har betalt hojen. Det är väl det enda som tull och ev. polis kan vilja se.

bananer ??

"Eller är det bara att åka raka vägen hem med hojen, iom att den är oreggad?
"

Åka ja, köra hem. nej..
Som Lameviffer säger..det är som att ta hem en klase bananer.
Kvitto är viktigt, det kan ju vara en stulen hoj du tar hit, kanske tullen vill veta att du är (rätt) ägare.
Men köra hem den på vägen är ju helt uteslutet, den tyska polisen är liiiite tuffare än den svenska.

Kahobe skrev:
Åka ja, köra hem. nej..
Som Lameviffer säger..det är som att ta hem en klase bananer.
Kvitto är viktigt, det kan ju vara en stulen hoj du tar hit, kanske tullen vill veta att du är (rätt) ägare.
Men köra hem den på vägen är ju helt uteslutet, den tyska polisen är liiiite tuffare än den svenska.

Jo, kvitto är ju alltid bra att ha, och nej, jag hade inte tänkt åka på hojen hem. Den får nog åka med i bussen. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT