Guide om kolfiber???

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Ja som rubriken säger så tycker jag att det är på tiden att en gide om hur man jobbar med kolfiber på sin mc. Både om man vill ha utseende eller styrkan. (om det nu är olka :va)

Själv kan jag inget om det men skulle väldigt gjärna vilja veta hur man gör och det är det många mer än jag som vill. Har sett många som har frågat men aldrg fått svar så ja tänkte att ja lägger upp det som en tråd.

Tack på förhand.

Kikade på sidan, men saknade lite info...

Om man redan har en bit kolfiber som är formad och klar, men vill skära ut material, är det något speciellt man skall tänka på? Håltagning med borr resp upptagning av större hål är det jag tänker på.

Wargen skrev:
1953917 Ja som rubriken säger så tycker jag att det är på tiden att en gide om hur man jobbar med kolfiber på sin mc. Både om man vill ha utseende eller styrkan. (om det nu är olka :va)

Själv kan jag inget om det men skulle väldigt gjärna vilja veta hur man gör och det är det många mer än jag som vill. Har sett många som har frågat men aldrg fått svar så ja tänkte att ja lägger upp det som en tråd.

Tack på förhand.

Vad exakt är det du vill veta?
Det finns två sätt att arbeta med kolfiber, torr väv=man tillför matris.
Förinpregnerad väv (pre preg) =en väv där matrisen redan är tillsatt.
När man arbetar med prepreg så krävs det värme ca:120gr så det är lite krångligare för "hemmafixaren"
/ Hasse

HAER skrev:
2043090 Vad exakt är det du vill veta?
Det finns två sätt att arbeta med kolfiber, torr väv=man tillför matris.
Förinpregnerad väv (pre preg) =en väv där matrisen redan är tillsatt.
När man arbetar med prepreg så krävs det värme ca:120gr så det är lite krångligare för "hemmafixaren"
/ Hasse
Det jag undrar är om efterbearbetning av en "färdig" detalj. Jag har köpt ett kedjeskydd som ska modifieras, dvs ta upp 2 st. längsgående hål ca 6 x 1,5 cm. Jag skulle vilja veta hur man bäst gör detta, do's and dont's helt enkelt.

Och det som oxå kanske ska tilläggas är att det förnärvarande är ca. 1 ½ års leveranstid på kolfiber från tillverkarna, tyvärr. Airbus köpte en årsförbrukning... :huvet

HansJ skrev:
2043101 Det jag undrar är om efterbearbetning av en "färdig" detalj. Jag har köpt ett kedjeskydd som ska modifieras, dvs ta upp 2 st. längsgående hål ca 6 x 1,5 cm. Jag skulle vilja veta hur man bäst gör detta, do's and dont's helt enkelt.
Fräsa och borra i en färdig kolfiberdetalj är inga problem men du bör använda andningsskydd mot dammet som uppstår.

Försvaga inte detaljen så den spricker vid/efter fräsningen bara!

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan