Video Gubben kör skiten ur egotrippad cooling!

Vi hade väl en tråd om hurvida en tjåpper är snabbare vid starten än en sporthoj...inget nytt egentligen. Undrar hur båda skulle fixa en slingrig väg eller banan...då tror jag man skulle förakta gammalt skit rätt fett he he...

Funny inspirational posters i all ära, de är ju kul ...men de tenderar att inte ha något med verkligheten att göra utan just vara lite småkul...kanske med undantag för den här då...COD.jpg

Det verkar som att de flesta glömt bort att det är skillnad på vridmoment och hästkrafter (det finns ju en anledning till att det redovisas separat i ett bänkdiagram exempelvis...) och att dessa respektives maximum kommer vid olika lägen på kurvan beroende på motorkonfiguration...:7peta
Sen har väl hjulbasen en del inverkan vid acceleration rakt fram.
Är den för kort vill cykeln slå volt på sig själv då den försöker pressa all kraft genom framhjulet som helst inte vill röra sig alls = bakhjulsåka.:va

hd:n har ju bra mycket lägre tyngdpunkt och säkert ganska bra effektsiffror också, hade sportisen gasat lika mycket skulle den bara stegrat.... så när det gäller rakt-fram-åka går vi bet mot dessa :brinnerup

Snabbast in och snabbast ut vinner, det behöver inte gå så fort mitt i ;)
(Om du inte kör i rondell förstås)

Japp..bara att kolla på Moto GP, där saktar de tom med in på rakorna :banana eftersom de vill vila och vara snabbast in och ur kurvan ;)

Det verkar som att de flesta glömt bort att det är skillnad på vridmoment och hästkrafter (det finns ju en anledning till att det redovisas separat i ett bänkdiagram exempelvis...) och att dessa respektives maximum kommer vid olika lägen på kurvan beroende på motorkonfiguration...:7peta

Nämen just det ja. Kanske du kan påminna oss om vad skillnaden är? I min värld är vridet totalt ointressant. När ska folk sluta upp med detta missförstånd egentligen? Jag är 720nm i vrid på en meter men är redigt seg i början av dagen ändå. Om jag trimmar upp mig till 1440nm så borde jag följdaktligen bli snabbare upp ur sängen. Svammel och nonsens tycker nog de flesta som läser detta, men dom som vet vad dom pratar om håller nog med om detta: Vridet betyder ingenting om man inte har en rörelse också. Har man rörelse så får man fram effekten.

I bromsningsdiagram är effektkurvan och vridkurvan allt som oftast ganska identiska, (fast på olika plats och olika vridna) och det beror på att effektkurvan är en uträkning från vridkurvan och varvtalet i en given formel.

Bort med vridet i prestandadiskussioner så att den stora massan kan vara med och förstå oss nördar när vi sätter igång och diskutera :-D.
Vridet i gammelharleyn gör inte ett smack för vinsterna. Det är effekten som vinner rejset (och andra faktorer som tyngdpunkt etc)

Mvh //Robert

eeehh ..kom igen, inte det här igen...det finns redan en tråd om detta som är skittråkig ..effekt..vridmoment...fatum är att gubbjäveln och hans hoj är bara jävlit fula o inget vrid kan väga upp det, snubben på plasthojen är också ful men inte lika och har lite tattarstil med de där jeansen...så han vinner ändå

jaha alla sporthojar är utdömda på ett 40meters race heltenkelt (och det är ju där det gäller, men ser ju inte runt knuten på korvmojen liksom) :gråta
nån som vill köpa en aprilia factory? slumpas bort eller bytes mot chromsläde med aphäng!!

Vridet i gammelharleyn gör inte ett smack för vinsterna. Det är effekten som vinner rejset (och andra faktorer som tyngdpunkt etc)

Mvh //Robert

Jag håller nästan helt med om ovan. Ska man bli semantisk så är det den "tillgängliga" effekten som vinner racet. Vid race från stillastående blir det alltså en klar fördel att ha mkt effekt tidigt i registret (eller en väldigt märkligt växlad låda).

Vad ger då mkt effekt på lägre varv? Jo, vridmoment. (Fast det här vet du redan)

Men att en liter-klubba ger 180 häst på slangen är rätt ointressant i ett 0-100 race eftersom de siffrorna inte dyker upp förrän man redan passerat 100 (eller 70 åtminstone).

----------------------------

Även om jag tror att de flesta är överens om att effekt inte ens är en faktor här. Tyngdpunkt vinner racet, + att killen på sportisen inte kunde gasa!

gubben förnedrar killen, inget snack om den saken.
Det tar nog ett tag innan DEN Hondakillen utmanar någon igen, kurvsnack hit o dit, effekt kontra vrid bl a bl a .... nu ville ynglingen gasa med det HAN hade och gubben svarade upp med SIN ostbåge!!

Ska man bli semantisk så är det den "tillgängliga" effekten som vinner racet. Vid race från stillastående blir det alltså en klar fördel att ha mkt effekt tidigt i registret

Amen till det!

Det som stör är att folk pratar om mycket vrid, men glömmer nämna vart i registret det befinner sig. Jag tycker "vrid" är en onödig term då den inte säger hela sanningen förrän varvtalet är med i beräkningen. Och när varvtalet är med så har vridet ingen som helst betydelse längre, för då har man effekten.

Tyck att jag är tråkig då. Jag har tråkigt själv. Kanske därför jag ids skriva sånt här, och på mobiltelefonen dessutom.

//Robert

Det beror nog allra mest på att "gubben" kan köra hoj och det kan inte den andre. Om de bytte hoj sulle nog gubben vinna i alla fall.

Helt riktigt! t*w=P
Det som borde tydliggjorts är att plastraketen behöver mer w för att utveckla lika mycket P eftersom t är lägre från botten medans aphängaren utvecklar högre t och kan därmed prestera högre P vid ett lägre givet w i början av sitt, i gengäld oftast mycket kortare, register. Därav det mycket slarvigt formulerade - och att dessa respektives maximum kommer vid olika lägen på kurvan beroende på motorkonfiguration… Ska bättra mig...:brinnerup

PoK:krama

KK

Så här enkelt är det.

Rent fysikaliskt så är det vridmomentet på bakhjulet som skapar accelerationen, F=m*a
Men det är pga rotationshastigheten motorns effekt som bestämmer vilket vridmoment vi kan växla fram från motorn till bakhjulet.

Sen vet jag inte om choppern vinner för att han har mest effekt eller om han vinner för att hans chassi är lågt och långt så det tillåter större acceleration utan wheelie.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT