Gt 250 -77 förgasarproblem 2-takt

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Tjennare gott folk. Håller på o pular med en gammal gt250 som ska bli caferacer i framtiden, problemet är dock att den inte vill starta.

Någon har varit och skruvat hej vilt på förgasarna så nu får jag inte hojjen till att starta. Jag har komp, nya tändstift med finfin gnista, ny soppa och fräscha packningar i motorn. brytarspetsarna är även dom fina.

Vad jag inte har är kunskapen att justera in mikuniförgasarna, dom är av modell vm26.

Är det någon som har tips kring hur f.n man ska gå tillväga för att lyckas justera in dem?

Mvh//Rickard

Har den stått länge?
Isf kan förgasarna behöva rengöras och tittas till så att munstycken och div. delar är i bra skick ;)

Det är punkt 1 som bör göras.

Dumma mej...

Ja det är givetvis gjort=) och munstyckena är rätt också för hojjen har gått för ca 3 år sedan men sen brändes det ett hål i ena kolven som sedan byttes och den blev ståendes efter att gubben då ej fick igång den och började mixtra på den.

Kommer det soppa fram till stiften?

Funkar choken som den ska?

Startar den om du sprutar in startgas i luftfiltret?

Det kommer soppa till förgasarna och till stiften, hade tidigare problem med gammal soppa och då dränktes hela vevhuset. Nu är vevhuset tort och ny soppa är i hela systemet. den skjuter till på startgas och "Floppar" på startgas. Dock startar den inte, varken med eller utan startgas. Hur hittar man rätt inställning på luftskruven utan att man får igång hojjen, är väl egentligen min fråga ?

Nu har min hoj visserligen CDI, men jag hade ett liknande problem när jag mekade med tändsystemet.

Sprang man riktigt fort när man skulle starta den så poffade den till lite, annars stendöd trots gnista. Jag hade vänt på 2 kablar (som hade samma färg och inga markeringar = dumt) som går mellan tändplatta och CDI. Den fick då gnistan vid fel tidpunkt.

Hjälp, har faktiskt inte tänkt på det, bara kollat att det blir fin gnista osv. Dock så är ju tändsystemet otroligt simpelt på denna gamla tvitaktare så har svårt att tänka mig att det skulle ligga i ett elfel, men man ska aldrig säga aldrig. =)

Hejsan gott folk igen!
Nu har jag fått den till att starta och försökt hitta tomgången på den också. jag valde att ha nålen på steg 2 från botten; alltså ganska fett. Och justerade därefter från tomgångsskruven fullt inskruvad och luftskruven fullt inskruvad fram så den kunde starta och låg jämt på tomgång.
Fick den till att gå och vila på tomgång kring 1000rpm men den vill inte riktigt svara så vasst på gassvar från tomgång och jag upplever den trött.

vad gör jag fel? Stiften har blivit lite svarta men har def inte sotat igen, och om man chokar den så dör den. Det märks även när man chokar den på ca 4000rpm att den får problem att gå ordentligt.

/R

Kan du få tag på dokumentation? Borde inte vara omöjligt - blir det ändå omöjligt får du ringa MC-Shopen i Skåre...
Återställ sedan ALLT till standardvärden och utgå därifrån.

Varför brände den kolven ifrån början?
Ta reda på det först om du inte har gjort det.

Hejsan gott folk igen!
Nu har jag fått den till att starta och försökt hitta tomgången på den också. jag valde att ha nålen på steg 2 från botten; alltså ganska fett. Och justerade därefter från tomgångsskruven fullt inskruvad och luftskruven fullt inskruvad fram så den kunde starta och låg jämt på tomgång.
Fick den till att gå och vila på tomgång kring 1000rpm men den vill inte riktigt svara så vasst på gassvar från tomgång och jag upplever den trött.

vad gör jag fel? Stiften har blivit lite svarta men har def inte sotat igen, och om man chokar den så dör den. Det märks även när man chokar den på ca 4000rpm att den får problem att gå ordentligt.

/R

Dör den när du chokar (när den är kall) går den troligen för fett.
Är det en luftskruv eller blandskruv du har?
En luftskruv sitter på luftfiltersidan av trotteln och skruvar du in den går den fetare.
En blandskruv sitter på andra sidan trotteln och funktionen är omvänd.

När du har fipplat med skruven kan du testa att höja nålen ett hack.

Kolven brändes för att fotpackningen från tidigare byte ej hade hål för oljekanalen och enligt utsago fungerade oljepumpen; sålunda tankades endast ren soppa. Det sitter Vm26 mikuni på som har luftskruv och 97,5 munstycke med nålen på andra hacket från botten. Choke vid kallstart innebär att den dör och luftskruven har ja justerat från 1varv innifrån till 3 varv innifrån botten.

Dock upplevde ja den gå ojämnt och att den antingen fick förlite soppa eller för mkt eftersom den inte drog fint igenom hela registret.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back