GSXR600 blir varm och pissar ut all kylarvätska

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
GSXR600 -04
Har en GSXR600 -04 som jag börjar bli trött på, jag vill KÖRA, inte mecka! :huvet

Jag körde på en hare i juni - kylaren trasades - bytte kylare till en begagnad, också från en gsxr600 -04.
Körde på bara vatten , fyra dagar på Gotland Ring och två dagar gatkörning hemma. Funkade prima! (var cirka 16-20° ute då)

Tömde vattnet och fyllde på med 50/50 vatten/glykol.
Nu blev det hett ute, ca 28-30°.

Nu går bågen fint och ligger på 88° när jag är ute och kör över 50km/h.

Däremot om jag kört, kommer hem och står med motorn igång , så rusar temperaturen upp till 105° alldeles för fort.
Går också upp hit om jag tex ligger och fis-kör mellan rödljus i stan på väg hem.

Fläkten går då igång som den ska, men när jag slår av tändningen så kyler den ju inte längre.

Då ökar nivån i expansionskärlet, och vätska motsvarande halva/hela expansionskärlet trycks ut genom övertrycksslangen. :brinnerup

Här står han och hostar och spottar och fräser och bubblar under tiden som han trycker ut allting. (kokar han?)

(kylaren är fortfarande full av vätska när jag sen ska fylla på, men expansionsskärlet närmast snustorrt)

Varför är den så här kinkig?
Är min "nya" kylare bråkig? Ska jag tömma skitet igen och iväg och provtrycka den?
Är termostaten kass?
Är kylarlocket dåligt?

Hjelp maj snela! Säg vad det är! Hittelön utgår till två Tuborg :fyllisar

Ofta måste man köra några "Varm-Kall" cykler innan kylaren har blivit helt full med vätska. Fyll bara på vätska i expantionskärlet, låt vattnet trycka ut och suga tillbaka.

Mats

Last edited:
tack snäckan, ska försöka gräva mig ner till den skruven, hade ingen aning! :krama

Nu vet jag inte om det stämmer för din årsmodell, men på min 750 sitter det en avluftningsskruv ovanpå motorn bakom cylinderraden som skall öppnas vid påfyllning för att undvika luftfickor. Luftfickor i systemet kan ge de symptom du har.

Detalj 11! :tummenupp

http://fiche.ronayers.com/Index.cfm/Module/Main/TypeID/26/Type/Motorcycle/MakeID/2/Make/Suzuki/YearID/45/Year/2004/ModelID/6261/Model/GSX-R600/GroupID/255851/Group/RADIATOR_HOSE

När du fyllde på , gunga du hojen från sida till sida så luft kommer ur påfyllninghålet? Det gjorde jag 4-5 gånger fylla, gunga fylla gunga startade även motorn och kolla igen. Upprepa vid behov.

Jag fick beskrivningen att man ska fylla fullt, sen starta hojen i kanske en minut eller så, sen fylla på, repetera till hela systemet är fullt och det inte går att fylla på mer.

Låter ju som att du har en del luftfickor i systemet

Ska försöka felsöka termostaten, (ska tydligen gå att köra helt utan den?) , kylarlocket och om det finns luftfickor.

Nån som har fler tips? Kan vattenpumpen lagt av?
Är något av ovanstående slitdelar?

Kan någonting gått åt skogen om det gått torrt vid vattenbytet?

vinklade upp tanken och lossade på avluftningsmuttern, nu är det inga luftfickor i systemet längre!
Termostaten släpper igång .. mja... nån gång mellan 70 och 90 grader kanske?

men problemet kvarstår och det blir bara värre och värre.. ikväll så pissade han ut kylarvätskan redan vid 98 grader! innan har det varit runt 104-106, men det vandrar neråt.

tror starkt på kylarlocket nu, Bjork3n!

Ja om du nu inte har några luft fickor i systemet o kylaren inte är igensatt så låter det ju faktiskt som om du har en spricka i toppen alternativt trasig topp packning.
Har man ett kylarlock så brukar man kunna se att nivån rör sig med varvtalet och gasar man lite så väller det över rejält.

Hade iofs ett liknande problem på en hoj jag hadde men det berodde på att jag hadde kylar cement i vattnet. det hela löste sig efter byte av kylarvätska.

Problemet löst! Det var kylarlocket som inte orkade hålla tätt!
:banana :banana :banana :banana

Tack för tipsen pågar, nu går hon som en dröm igen! :squid :shrules

Fanimig helt sur nu. :mad:
Felet har återuppstått efter vintern :huvet

Har stått och gasat i garaget hela vintern, utan problem.
Tog ut hojen på 2x10 mil, utan problem.

I fredags körde jag 10-12 mil, kom hem och ställde hojen i garaget och PSCHSHCHSHCH hojen pissar ut en pöl under. När det var +8-11° ute.

Jaha. Vafan gör jag nu då?

1. Bytar kylarlocket igen? (en gång var femte körning?)
2. Bytar termostat?
3. Luftar av systemet igen. (Varför skulle det komma in luft nu?)
4. Köper en ny kylare för 9400kr? :död (Bytte den trasiga mot en begagnad, som är felfri och inte läcker. Byta ändå?)

Du måste byta plats på slangarna som sitter under kylarlocket. Dessa sitter fel, byt bara plats på dom så ska du se att det funkar

Eller så fyller du inte på expansionskärlet till MAX sträket, utan bara lite ovanför min. Så lär du se att vätskan stannar kvar i kärlet...

Sjukt. Bytte kylarlock ännu en gång och nu går den SKITFINT.
Samma "fel" två gånger? sannolikheten stor?
Skit i vilket, nu är Kjelle glad som fasen, hojen går underbart bra! :banana :banana

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman