Gsxr1100-90

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 996 -99
Halloj!

Helt färsk GSXR ägare och ännu färskare på denna sight.
Har haft ett uppehåll som biker i 5 år!!
Har tidigare kört iföljande ordning:
CB 1100 f (91-94)
CBR900RR-92 (95)
Ducati 916-96 (96) läckte olja från dag 1!!!!!(Skön men kass)
CBR900RR-97 (97 )
Firestorm -97 (99-00 )

Nu en helt nyinförskaffad GSXR1100-90.

Hojen är otroligt nog helt original förutom Vance&Hines+Öhlins styrdämpare.

Är inte alls imponerad av väghållningen som är i det närmaste usel :-(
Hojen saknar kursstabilitet i kurvorna och rumpan börjar gunga vid
gaspådrag ur kurvorna.
Det är ändå nästan nya däck fram och bak.

Är det någon som har lite standard tipps/fix så är jag tacksam
 
H-C skrev:
Halloj!

Helt färsk GSXR ägare och ännu färskare på denna sight.
Har haft ett uppehåll som biker i 5 år!!
Har tidigare kört iföljande ordning:
CB 1100 f (91-94)
CBR900RR-92 (95)
Ducati 916-96 (96) läckte olja från dag 1!!!!!(Skön men kass)
CBR900RR-97 (97 )
Firestorm -97 (99-00 )

Nu en helt nyinförskaffad GSXR1100-90.

Hojen är otroligt nog helt original förutom Vance&Hines+Öhlins styrdämpare.

Är inte alls imponerad av väghållningen som är i det närmaste usel :-(
Hojen saknar kursstabilitet i kurvorna och rumpan börjar gunga vid
gaspådrag ur kurvorna.
Det är ändå nästan nya däck fram och bak.

Är det någon som har lite standard tipps/fix så är jag tacksam
´
Hmm. Inte för att vara dum eller så, men varför köpa blysläde nu när du haft så goa hojar innan??? :confused:
 
Bakstötdämparen oxo orginal från '90?

Kanske i behov av renovering, likaså svinglager och styrlager o en liten gaffel översyn verkar vara på sin plats.
 
Rasorblade skrev:
´
Hmm. Inte för att vara dum eller så, men varför köpa blysläde nu när du haft så goa hojar innan??? :confused:

gsxr 1100 är ingen blysläde....det är ingen hoj för småpojkar bara..... :D
 
H-C skrev:
Halloj!

Helt färsk GSXR ägare och ännu färskare på denna sight.
Har haft ett uppehåll som biker i 5 år!!
Har tidigare kört iföljande ordning:
CB 1100 f (91-94)
CBR900RR-92 (95)
Ducati 916-96 (96) läckte olja från dag 1!!!!!(Skön men kass)
CBR900RR-97 (97 )
Firestorm -97 (99-00 )

Nu en helt nyinförskaffad GSXR1100-90.

Hojen är otroligt nog helt original förutom Vance&Hines+Öhlins styrdämpare.

Är inte alls imponerad av väghållningen som är i det närmaste usel :-(
Hojen saknar kursstabilitet i kurvorna och rumpan börjar gunga vid
gaspådrag ur kurvorna.
Det är ändå nästan nya däck fram och bak.

Är det någon som har lite standard tipps/fix så är jag tacksam

Om det är något gixxern har så är det kursstabilitet! Den har aldrig varit byggd för att vara snabbast runt en bana så om det är en kurvsmiskare du vill ha så får du nog byta ned till till en Blade eller nåt.... :D

Fladdret bak beror till 99% på en bakstötdämpare som är slut. Eller svinglagret. Jag bytte till Öhlinare bak på min och det är en enorm skillnad, som natt och dag.

Välkommen till sh.com förresten
 
H-C skrev:
Halloj!

Helt färsk GSXR ägare och ännu färskare på denna sight.
Har haft ett uppehåll som biker i 5 år!!
Har tidigare kört iföljande ordning:
CB 1100 f (91-94)
CBR900RR-92 (95)
Ducati 916-96 (96) läckte olja från dag 1!!!!!(Skön men kass)
CBR900RR-97 (97 )
Firestorm -97 (99-00 )

Nu en helt nyinförskaffad GSXR1100-90.

Hojen är otroligt nog helt original förutom Vance&Hines+Öhlins styrdämpare.

Är inte alls imponerad av väghållningen som är i det närmaste usel :-(
Hojen saknar kursstabilitet i kurvorna och rumpan börjar gunga vid
gaspådrag ur kurvorna.
Det är ändå nästan nya däck fram och bak.

Är det någon som har lite standard tipps/fix så är jag tacksam

Skruva returen i botten där bak, annars leta en beggad öhlinare satt ju på var och varannan då det begav sig, en otrolig skillnad, , hade orginal på båda 2 jag haft, och dom gick aldrig att få till som polarnas med öhlins
 
Last edited:
Fått två kids på 5 år.Plånboken tålde ej ny Blade i hygglo skick+ billig förs. påGSXR:en
 
Wibbe skrev:
Bakstötdämparen oxo orginal från '90?

Kanske i behov av renovering, likaså svinglager och styrlager o en liten gaffel översyn verkar vara på sin plats.

Kanske det kanske har ej kollat ev . glapp i sving.
Ja det är org. bakdämpare.

Men blysläde gör mig inget med tanke på att jag började karriären med en
CB1100F DET är en blysläde (fast med mycket charm) :huvet
 
jolio skrev:
Skruva returen i botten där bak, annars leta en beggad öhlinare satt ju på var och varannan då det begav sig, en otrolig skillnad, , hade orginal på båda 2 jag haft, och dom gick aldrig att få till som polarnas med öhlins
Tack för tipps! :tummenupp
Skall till Bike trollhättan i helgen.
Dom rear ut Öhlinare för ca 3400:-NYA!!
Finns det till min slår jag till direkt :)
 
fazerfun skrev:
Om det är något gixxern har så är det kursstabilitet! Den har aldrig varit byggd för att vara snabbast runt en bana så om det är en kurvsmiskare du vill ha så får du nog byta ned till till en Blade eller nåt.... :D

Fladdret bak beror till 99% på en bakstötdämpare som är slut. Eller svinglagret. Jag bytte till Öhlinare bak på min och det är en enorm skillnad, som natt och dag.

Välkommen till sh.com förresten

Tackar tackar :)
Fick ett pris från stötdämparexperten på 7300:- för Öhlinare.
Känns lite mycket när jag betalt 27' för knarren.
Men, kan jag inte få den bättre med inställningar och trix
kanske det är enda utvägen :confused:

P.S Det rasslar lite från kamkedjan (7200 mil) något att oroa sig över :confused:
 
Wibbe skrev:
Bakstötdämparen oxo orginal från '90?

Kanske i behov av renovering, likaså svinglager och styrlager o en liten gaffel översyn verkar vara på sin plats.
Ja det är original.

Går det att renovera org.dämpare,är det i så fall värt det?

Enligt verkstadsbok måste man ha specialverktyg för att plocka ner
gaffeln(och ihop) :confused:
 
H-C skrev:
Ja det är original.

Går det att renovera org.dämpare,är det i så fall värt det?

Enligt verkstadsbok måste man ha specialverktyg för att plocka ner
gaffeln(och ihop) :confused:

Japp, den går att renovera! Garagegrannen är utbildad på stördämparrenovering så han har alla verktyg som behövs...så jag fick hålla till där! :) Men det är väl egentligen bara en stor hävarm som behövs för att trycka ihop fjädern plus kunskapen hur gas/oljebehållare sitter ihop, man måste även slipa av en nitning av kolvstången inuti dämparen, sen kostar väl tätningar och olja en liten slant. Skulle tippa på ca 700-900:-, vet ej dock var man beställer tätningarna som sitter inuti.

Jo, gaffeln kräver lite special, men dom går att tillverka själv om man vill. Sen kanske man ska pilla i lite nyare fjädrar för att få lite spänst i den, kommer inte ihåg priset på dom, sen får man kika lite på hur bussningarna innanför packboxarna ser ut oxo.
 
Tackar för tipps :tummenupp
Skall försöka hitta Öhlins i första hand, lyckas inte det så
blir det till att renovera :smasha
Gaffeln får vänta lite, verkar vara stort projekt.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top