GSXR1100 - 89 Kamaxlar

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
GSXR1100 Kamaxlar + 1000 frågor till

Halloj ... och hjälp ..jag funderar på att sätta i andra kammar i min båge för att få lite extra effekt.
Receptet som jag har just nu är att den är borrad till 1216cc med nya Wisecokolvar, toppen är portad enligt receptet "snikportning" som finns att tillgå på en suverän hemsida a la Andersbrink. Tack till han för alla tips.
+ att det sitter Keihin CR Special 38mm med K/N filter på.
I den andra ändan sitter det ett V&H supersportsystem.
Har även ett VHR advance unit intallerat.
Jag är tacksam för alla tips jag kan få vilka kammar jag behöver och var jag kan få tag i såna + vad det isåfall skulle kosta. :Bugar

Last edited:
tohlzen skrev:
Halloj ... och hjälp ..jag funderar på att sätta i andra kammar i min båge för att få lite extra effekt.
Receptet som jag har just nu är att den är borrad till 1216cc med nya Wisecokolvar, toppen är portad enligt receptet "snikportning" som finns att tillgå på en suverän hemsida a la Andersbrink. Tack till han för alla tips.
Jag är tacksam för alla tips jag kan få vilka kammar jag behöver och var jag kan få tag i såna + vad det isåfall skulle kosta. :Bugar

Åk med originalkammar, trimmkammarna är inte värt pengarna då dom oftast går ned sig ganska fort. Satsa pengarna på en riktig portning istället. Hur högt komp har du? Har du högre än 11:1 så bör du plocka bort advance unitén.

Tysken skrev:
Vafan är det för nåt?

Edit: Goddag yxskaft :huvet

Givare/pickup(eller vad det heter) till tändningen som ger 5grader högre tändning än oirginal.

Bifogat

• 293.jpg
    293.jpg
    86.5 KB · Visningar: 73
De enda andra kammar än original du en ska fundera på att installera i din rätt måttligt modifierade motor än 88-89 gsxr750 kammar. De har 0.5 mm högre lyft och 5 grader längre öppettider än 1100-kammarna.

tohlzen skrev:

Så det är bättre att åka med original ignition istället för VHR advance unit när man har högre komp, hmm jag undrar varför... tänkte på en annan sak hojen spikade en del innan det kan inte ha nåt med det att göra ... körde då med 1186cc och det är väl samma komp där.
Vad gäller kammarna så fick jag tipset att köra original eller byta till GSXR 750 88-89 kammar ... är det bägge jag ska byta då och är det nån som har något tips i var jag kan få tag i sådana. Har sökt runt som en tokstolle utan resultat.
Just nu ligger allt i molekyler på bänken i garaget och ska börja plocka ihop den men saknar tex lite packningar o dyl har hittat tex en toppackning men den kostar 724 spänn ska det verkligen vara så dyra eller finns det billigare alternativ någon annanstans.
Under ventilfjädrarna på avgassidan sitter det härdade brickor ... men såg att dom har spruckit, det är ingen som har sådana liggandes till ingen nytta.

Tack på förhand för alla trevliga o intelligenta svar

GSXR1100-89 :va

advance unit + högtkomp = stor risk för spikning

tohlzen skrev:
Under ventilfjädrarna på avgassidan sitter det härdade brickor ... men såg att dom har spruckit, det är ingen som har sådana liggandes till ingen nytta.

Åk till närmsta butik som pysslar med försäljning av trimdelar (eller industrimaskiner) och köp shimsbrickor. Jag köper mina på f.d. El & Diesel, f.d. Kroons numera Malte Månsson i Gävle. 0.50 mm hit eller dit spelar ingen roll på en gathoj, huvudsaken är att du skyddar aluminiumtoppen mot fjädrarnas nötning - det är enda anledningen till att de sitter där. Hellre 0.50 mm mer fjäderförspänning än tvärt om, det motsvarar ca 2 PSI fjädertryck, dvs försumbart. I ditt fall är det förmodligen önskvärt med lite mer förspänning iom att du håller på med en gammal topp där fjädrarna förmodligen har sett sina bästa dagar.

Ny toppackning? Är den trasig? Om inte, köp bara 6 nya o-ringar, dvs de som sitter runt pinnbultarna. Använd sen packningsgegga bara runt kamkedjetunneln så håller den tätt.

tack för era snabba svar, men jag tänkte på det med toppackningen blir inte den lite för liten nu då när jag ökat borningen från 80 --> 81 mm.
Den sticker väl in lite i förbränningsrummmet nu ???

Hmm det e mycket tankeverksamhet nu när det e dags o skruva ihop
:va :va

Jag vill bara vara på den absolut säkra sidan..så jag slipper skruva isär igen
det är därför jag frågar så förbenat mycke

:confused:

tohlzen skrev:
toppackningen blir inte den lite för liten nu då när jag ökat borningen från 80 --> 81 mm.
Den sticker väl in lite i förbränningsrummmet nu ???
:confused:

Japp då bli det till att köpa ny packning, hade du inte ökat borret så hade packningen gått att återanvända.

gixxer_1255 skrev:
Japp då bli det till att köpa ny packning, hade du inte ökat borret så hade packningen gått att återanvända.

Jahapp då är det väl bara o slänga ut 724 spänn på en ny toppackning, :mad: men cylinderfots packningen kanske jag kan ordna med packningsgegga ... tillbaka till garaget :D

Fick precis ett tips från Spinning wheel att dom hade ett par Yoshimura
steg 1 kammar som dom rekommenderade skulle funka bra.
Vad är det för kammar ... någon som vet och är det värt att slänga i dom
i spisen som dom är .. eller behövs det mera portning.

De behöver ca 13.5:1 för att komma till sin full rätt. Med bara 11:1 - 12:1 kommer den att bli lite sunkig i låg och mellanregistret. Du kommer att tjäna ca 5 hästar längst upp i varvtalsområdet runt 9500 men loosar lika mycket under 7000 varv. Får du dem billigt är det dock en bra investering.

tohlzen skrev:
Fick precis ett tips från Spinning wheel att dom hade ett par Yoshimura
steg 1 kammar som dom rekommenderade skulle funka bra.
Vad är det för kammar ... någon som vet och är det värt att slänga i dom
i spisen som dom är .. eller behövs det mera portning.

andersbrink skrev:
De behöver ca 13.5:1 för att komma till sin full rätt. Med bara 11:1 - 12:1 kommer den att bli lite sunkig i låg och mellanregistret. Du kommer att tjäna ca 5 hästar längst upp i varvtalsområdet runt 9500 men loosar lika mycket under 7000 varv. Får du dem billigt är det dock en bra investering.

2500:- vill han ha

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...