GSXR vatten Jet

INNI

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2007
Hoj
94 Suzuki gsxr
Hej jag håller på bygger en båt med vatten jet. Som motor 750 gsxr -94. Jag köpte motorn i GBG ready to run. Men jag blev blåst ingen CDI, luftburk,spolar bara en ren motor. Säljaren har gått under jorden så där är det tji:mad: . Fixade spolar och cdi och riggade upp motorn för test.Men den var helt död:confused: . Har forskat lite och fått reda på att det sitter ett motstånd i låset som skall ligga i krets mot CDI. Så till mina frågor 1.spelar det någon roll vilket tändnings lås jag monterar 600, 750 1000 kanske från äldre modell. Ev så har jag blåst CDI i mina försök så jag ska ta den till verkstad för test. 2.Om den är blåst spelar det någon roll vilken CDI jag använder.3.Start spärren ser ut enl schema att ligga med ett motstånd mot - via Orange/röd är det rätt? Vill helst inte använda hela härvan som jag nu varit och klippt i. 4.Vet någon vad bränsle trycket till förgasarna skall vara. Jag måste köra med seperat tank med bil soppa pump . kanske någon där ute har ett kitt till mig. CDI,Tändlås,luftburk,start relä
mvh från en mc amatör

Hur har du tänkt kyla den?

/J
I vattenjet aggregatet sitter det en inbyggd vatten pump. Vattnet leder jag via en värmeväxlare till avgasrören som ska avtten kylas dvs vattenmantlas och ut under vattnet vill ju inte störa friden :): motorn är ju vatten kyld med inbyggd olje kylare.

I vattenjet aggregatet sitter det en inbyggd vatten pump. Vattnet leder jag via en värmeväxlare till avgasrören som ska avtten kylas dvs vattenmantlas och ut under vattnet vill ju inte störa friden :): motorn är ju vatten kyld med inbyggd olje kylare.

Bra, så hade jag också gjort. Att släppa lös sjövatten i kylkanalerna på en hojmotor kommer tära upp den rätt fort.

Ska du använda befintig växellåda och koppling och låsa den vid ngn växel? Eller använder du bara drivändan med egen transmission?

Bra, så hade jag också gjort. Att släppa lös sjövatten i kylkanalerna på en hojmotor kommer tära upp den rätt fort.

Ska du använda befintig växellåda och koppling och låsa den vid ngn växel? Eller använder du bara drivändan med egen transmission?
utväxling 1/1 så 6 sitter nog i jämt fast det vore ju ganska coolt att ha en 6 växlad båt :) för soundet om inget annat

utväxling 1/1 så 6 sitter nog i jämt fast det vore ju ganska coolt att ha en 6 växlad båt :) för soundet om inget annat

Ok, så varvtalet på jeten mappar med hojmotorn? Det var ju flyt! :)
Sitter det trycklager i jetaggregatet? Vad ska du använda för axelkoppling?

Ok, så varvtalet på jeten mappar med hojmotorn? Det var ju flyt! :)
Sitter det trycklager i jetaggregatet? Vad ska du använda för axelkoppling?
Motorn hamnar rakt ovanför agget så det blit kedje drift. Japp trycklagrad.Axel sitter i ett rör som är I hopbyggt med tunnel som är gjuten aluminium (allt för att hålla nere vikten).

Motorn hamnar rakt ovanför agget så det blit kedje drift. Japp trycklagrad.Axel sitter i ett rör som är I hopbyggt med tunnel som är gjuten aluminium (allt för att hålla nere vikten).

Ok, kedjedrift fodrar ju lager som klarar radialkrafterna men det går ju.
Du kanske ska ha vätskekylare även på oljan? Det blir ju inte mycket fartvind menar jag, och transmissionen ska ju snurra på högsta växeln och kommer avge mycket värme till oljan.

Ok, kedjedrift fodrar ju lager som klarar radialkrafterna men det går ju.
Du kanske ska ha vätskekylare även på oljan? Det blir ju inte mycket fartvind menar jag, och transmissionen ska ju snurra på högsta växeln och kommer avge mycket värme till oljan.
olje kylare sittter i hopbyggt med vatten kylningen.

olje kylare sittter i hopbyggt med vatten kylningen.

Aha, det var klokt. Jag ska sluta plåga dig med frågor, jag tycker det är intressant att höra hur du löst det hela. Jag jobbar mycket med vattenjetpropulsion som ingenjör, så det är kul att höra hur andra tänker.

Hoppas du får svar ang dina frågor om tändningslås, det borde finnas ngn här som kan.

OT men du har inte lite bilder på båten och detaljbilder i motorrum osv att lägga upp här? :)

Om du inte har så... Fixa! :tummenupp:)
Ordnar det så snart jag kan. Jet paketet är ett hpd. Kavaski 1100-97 pump med trim funktion. Tunneln kommer från en Yamaha 1100-95. HPD pga av att jag hittade agget först på Ebay och sen tunneln. Tunneln är plastad på plats behöver nu plastas lite till samt uppbygnad av botten formen mot vatten intaget. Sen kommer jobbet att fixera motorn headers osv. Puh det är en bit kvar.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti