GSXR motor?

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Haloj!

Skall alldeles snart inhandla en Suzuki GSX750F. Vad jag har förståt så sitter det i princip samma motor i den som i storebror GSXR? Min fråga ter så sådan här: Vad skall man göra, vad behöver man byta och hur mycker gråa hår :kocko skulle jag få om jag gav mig på projektet att få ut samma hästar ur F motorn? Vad skiljer? kammar, luftfilter, förgasare, avgassystem? Är det överhuvud taget möjligt (läs rimligt)? Går min lilla galna plan att genomföra, eller e jag bränd från början? :brinnerup Kom igen alla meckar freaks och gnugga geniknölarna, om det inte e allt för krånligt så kanske det blir trevliga trådar med mig och en söndersliten GSXF och många svordommar :huvet i vår...

Ha de!

Jag skulle nog börja fråga mig vad som INTE skiljer.
(Jag har inte den blekaste, har bara kört hojarna...)

Polaren har en GSX600F. :trött
den har väll en 70 hästar ellerså, en Gixxer 600 har väll ungeför ytterligare 30...

Det är nästan garanterat billigare att köpa en "banräser GSX-R600" och slänga in de motorni ramen, och bara byta motorer vid besiktningen...

Som sagt, storleksmässigt är det ju samma (tror jag) och de har kanske till och med fästena på asamma ställen. :va Har inte n aning, men det är värt en koll innan du plöjer massa pengar i en gammal hoj.

Men, varför? :confused: :va
Gixxern är ju snyggare, bättre, etc etc. :va

PutteLiten skrev:
Jag skulle nog börja fråga mig vad som INTE skiljer.
(Jag har inte den blekaste, har bara kört hojarna...)

Polaren har en GSX600F. :trött
den har väll en 70 hästar ellerså, en Gixxer 600 har väll ungeför ytterligare 30...

Det är nästan garanterat billigare att köpa en "banräser GSX-R600" och slänga in de motorni ramen, och bara byta motorer vid besiktningen...

Som sagt, storleksmässigt är det ju samma (tror jag) och de har kanske till och med fästena på asamma ställen. :va Har inte n aning, men det är värt en koll innan du plöjer massa pengar i en gammal hoj.

Men, varför? :confused: :va
Gixxern är ju snyggare, bättre, etc etc. :va

För att det e kul! Skulle vara så gött att ha en GSXF som hänger med GSXR... Dessutom så är utgångsobjektet billigare! Det e lättare att få sig själv att köpa lite saker i taget än att lägga 70000:- på ett stöt... Men vi får väl se...

:huvet :huvet

Fan läste fel, såg att det var 750an som du skulle köpa... inte 600an som jag trodde... :kocko

Tja, inte för att det kanske ändrar så mkt. Bara att jag vet de nada om GSX750F...

Gixxer750 är dock :kär

Glöm inte o regga med den nya motorn samt effekten, annars får du skenförsäkrar hatarna efter dig!@#

Har man mycket tid över så kan man ju alltid laborera, men att göra nåt sådan här projekt för att "spara" pengar så e man nog fel ute :D

/ Hannes

Jo det är sannt. Fast, en gixer 750 kostar väll inte 70k, de borde du kunna hitta billigare?

Jag menar, en R1a kan man ju hitta för 50, så...
Fast, det är ju klart, skramlaha är inget att ha... :D
Gixxer har kanske bättre andrahandsväre? :va

I vilket fall som. LYCKA TILL! :bow :hoppa

Va e de för årsmodell du letar?? Jag har en del äldre 87-89 + motordelar,och en motor.. :tummenupp

GSX750F är i motorn samma som GSXR750 88-89 med det mera kortslagiga borrning/slag förhållandet än tidigare och senare, i R utförande var det sämre än det andra förhållandet men det funkar fint i F utförande som har 36mm förgasare istället för 38or och lite mildare kammar än R modellen, skiljer ca 10 hästar mellan modellerna.
Skulle i så fall kolla upp om det passar med GSXR1100/Bandit1200 motor istället, en sådan med RS gasare och öppet flås vore skoj i en 750F

Har själv haft en 1100F med en tokvässad R1100 motor i, det är skoj att förnedra ZX9or när man har packväskor på...

1100R-motorn (oljekylda) ska enligt utsago passa i 750F-ramen(gamla modellen alltså). Kan inte lova nått hundraprocentigt men jag har hört rykten om det.

edit: OBS! Om man skulle göra det detta skulle jag rekommendera att byta fjädring också. Fjädringen är kass som den är.

Eftersom det är den kortslagiga motorn så är det bara kammarna och förgasarna som skiljer. Hittar du 88-89 gsxr750 kammar (de hetaste som suzuki någonsin tillverkat för 750/1052/1127/1157-motorerna) så kan du krama ur minst 110 kusar med "lite" portning och epoxy.

En 1052/1127 motor borde passa direkt i din ram. De motorerna är lite lite högre och det _kan_ bli problem med att få på ventilkåpan utan att plocka ur motorn ur ramen.

Det är 44.7 mm slaglängd i 750 motorn medans det är 58 mm i 1052'an. Sålunda är 1052-motorn 6.65 mm högre än 750-motorn.

Vill du trimma topplocket kan du kika på min hemsida:
http://home.tiscali.se/andersbrink/trim/trim.htm

HanneZ skrev:
Glöm inte o regga med den nya motorn samt effekten, annars får du skenförsäkrar hatarna efter dig!@#

/ Hannes

Köper du helsystem måste du oxå regga om hojen - o vem fan gör det?
INGEN såklart. :fatta!

Rättelse: En R1 kan du få för 40 så... :tungan

//jaG

PutteLiten skrev:
Jo det är sannt. Fast, en gixer 750 kostar väll inte 70k, de borde du kunna hitta billigare?

Jag menar, en R1a kan man ju hitta för 50, så...
Fast, det är ju klart, skramlaha är inget att ha... :D
Gixxer har kanske bättre andrahandsväre? :va

I vilket fall som. LYCKA TILL! :bow :hoppa

Zeb_Macahan skrev:
Rättelse: En R1 kan du få för 40 så... :tungan

//jaG

40000:-? I inköp ja, och sen får man ge lika mycket till per år i trafikförsäkring... Hmmm.. Låter lockande, eller var det tvärtom?? :va

Mavve skrev:
Köper du helsystem måste du oxå regga om hojen - o vem fan gör det?
INGEN såklart. :fatta!
Inte många, men sån jävla hysteri kring försäkringsbedrägeri! Och vart ska man dra gränsen? Skenförsäkring är ju skenförsäkring!

HanneZ:
I min värld är inte det skenförsäkring eftersom hojen fortfarande är försäkrad på samma ägare = samma riskgrupp.
Och så låter vi inte den här tråden också flippa ur till en tråd om skenförsäkring!

luka:
Jag har en GSX-R 1100 motor till salu. En -91:a (dvs 1127:a) med ca 4000 mil. 145 (149?) hk.
PM om det är av intresse.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...