gsxr 750 VS zx9r....

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Vad skulle ni valt om det rör sig om årsmodellerna 98-99? Och varför?

MVH/Dadde

Har fått för mig att Kawas kvalitet inte riktigt höll måttet "back in the days"..

Jag skulle köpt en Grön ZX9 från 98.

Var själv runt (för många, många, många år sedan) och provkörde/kollade på båda modellerna men kom fram till att ZX-9 var den klart bästa....

stadig/stabil/bra komfort samt tillräckligt snabb.

//MH

jag håller med kawa69. jag körde ca 8500 mil min zx9 98, rev motorn vid 7500 mil inte ett fel allt slitage inom toleranserna, bytte kamkjedjesräckaren o lameller när den ändå var isärplockad,shimsade ventilerna och plockade ihop o körde vidare

Beror väl på vad du ska använda den till. Kawan är mer bekväm och vardagsvänlig, gixxern är mer extrem men smidigare t.ex. på bana.

Just 98 uppgraderades väl kawan och är bättre än sin föregångare (speciellt en massa kilo lättare). Även gixxern uppgraderades 98 och fick nu sprut (kawan körde vidare med förknasare ett antal år efter), som mestadels är bra (något högre toppeffekt, klart bättre mellanregister, läger bränsleförbrukning) men gav en lite ryckigare gång. Har varit problem med tidiga zx-9or med rasade motorer men det var modellen innan och dessutom enbart första åren.

Båda är bra cyklar som jag tror du blir nöjd med.

Som sagt, beror på vad du ska göra. Mer allround, köra långt - ZX9:an. Mer bus och bana - Gixxern. Kawasaki är ganska säkert 1998 och framåt, saknar väl några stora typfel egentligen. Lite lägre andrahandsvärde; du kan göra kap på blocket på ZX9:or.

Jag har precis köpt en zx9r -99 och måste säga att jag är supernöjd!

Tycker som någon ovan skrev att kör du mycket bana så köp gixxer,
annars zx9r.

Inga problem att busa runt med en zx9r heller direkt. :tummenupp

Har fått för mig att Kawas kvalitet inte riktigt höll måttet "back in the days"..

Jag hade en kawa "back in the days" och körde 8:or runt rettorna!
Och några kvalitet problem såg jag inte röken av.
Köp en GRÖN!

-98 kom det väl en stor uppdaterring av zx9 ,innan dess så var det en hel del problem med dom.

Topplockspackningar som gick hela tiden osv.

Tackar för all svar! Hur långt kan de ha gått innan man skall tänka två gånger om man skall ha hojen eller inte? (både gsxr 750 och zx9r?)

Och den viktigaste frågan..... Vilken tycker ni är snyggast:)

Vilken är snyggast? Går du på knark?
En sukka kan aldrig bli snygg,ball eller cool.
En GRÖN kawa är guds gåva till mäniskan!

Tackar för all svar! Hur långt kan de ha gått innan man skall tänka två gånger om man skall ha hojen eller inte? (både gsxr 750 och zx9r?)

Och den viktigaste frågan..... Vilken tycker ni är snyggast:)

Den viktigaste frågan är vilken DU tycker är snyggast. Du ska inte köpa hoj utifrån vilken du tror andra kommer att tycka du är coolast med. Om du är ute efter att se ball ut för gemene man räcker det med att du kör en hoj överhuvudtaget.

Ang. mil är det mer intressant hur skicket är och hur den har körts, men det kan ju vara en idé att hålla koll på serviceintervallerna också, så att du inte köper en båge som precis står inför en stor service bara för att den råkade ha 300 färre mil än den andra.

Den viktigaste frågan är vilken DU tycker är snyggast. Du ska inte köpa hoj utifrån vilken du tror andra kommer att tycka du är coolast med. Om du är ute efter att se ball ut för gemene man räcker det med att du kör en hoj överhuvudtaget.

Ang. mil är det mer intressant hur skicket är och hur den har körts, men det kan ju vara en idé att hålla koll på serviceintervallerna också, så att du inte köper en båge som precis står inför en stor service bara för att den råkade ha 300 färre mil än den andra.

Jag VET vilken jag tycker är snyggast! Tyckte det kunde var kul och höra vad ni tyckte, eftersom gsxr har en minst sagt speciell ankröv samt att ninja och dess gröna färg är mkt uppskattat. Att köpa hoj för att se cool ut är inte riktigt min stil men alla är vi olika............

Ang milen så tänkte jag mer på om tex 5000mil är mkt för en hoj. Kan kanske tänka mig att 5000mil för gsxr skall man vara mer observant på eftersom den körs kanske hårdare än en zx9r men vet inte riktig om jag tänker rätt........
Eller är kanske 4000mil mkt för en hoj (om man tänker på ovan modeller)..

4000 mil är ingenting om den gått lugnt.

1000 mil är en evighet om den är sönderkörd.

Gör en koll på t.ex. blocket så ser du ju rätt fort hur långt de "brukar" ha gått. Du kommer dock aldrig kunna veta säkert, oavsett miltal, förrän du sett den IRL.

Ang milen så tänkte jag mer på om tex 5000mil är mkt för en hoj. Kan kanske tänka mig att 5000mil för gsxr skall man vara mer observant på eftersom den körs kanske hårdare än en zx9r men vet inte riktig om jag tänker rätt........
Eller är kanske 4000mil mkt för en hoj (om man tänker på ovan modeller)..

Fast å andra sidan är suzukis gixxermaskiner kända som evighetsmaskiner som pallar för det mesta, ett rykte som Kawan knappast har även om dom som tidigare nämnts blev förbättrade 98).

Enda problemet med gixxermotorerna är kamkedjesträckaren men där lär dom flesta som gått någon längre sträcka ha en manuell ditmonterad.

Snyggast är dock kawan. SRAD-röven är ingen höjdare och jag tycker även fronten på gixxern är lite sådär fram till 00an, Ninjan har sett mer jämt fräsig ut ända tills zx10an kom och förstörde...

Last edited:
Har kawwa kvar sina sunkiga serviceintervaller så skulle jag hoppa över dom,lite för täta ventiljusteringar vilket kostar fläsk på verkstad.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage