gsxr 750 + TD04-12?

gsxr 750

Medlem
Gick med
12 Apr 2004
Hoj
KTM 520 EXC -02, milleR -01
Har fått tag på ett TD04-nånting-12, skulle den kunna vara lämplig på en gsxr 750 -98? Kul om den räcker till nära 200 pållar.

Hittade ett program där man kunde räkna ut hur mycket soppa som kommer krävas, vad räknar man med för verkningsgrader på en 750 utan laddning resp med 0,5 bar?

Rent generellt ger 1 Bar ungefär 100% effekt med laddluftkylare. 0.5 Bar blir förmodligen 50% mer. Om du kör med en -12 eller -13 eller -16 spelar nog ingen roll om du bara ska ta ut max 170 hästar (dvs 0.5 Bar).

135 häst original, borde bli 200 med 0,5 bar. Men aggregatet räcker säkert.

Intressant de där med att bygga om hojen själv med turbo o laddluftkylare, hur gör ni som håller på o bygger med grenrör o sänkt komprition osv ?
Dubbla topplockspackningar ?
//D

Verkningsgrad

Tja, det där programet du snackade om räknar förmodligen bara stökiometriskt ut hur mycket som skall sprutas in beroende på hur mycket ny luft som kommer in till motorn. Verkningsgraden du talar om borde vara antingen gasväxlingsverkningsgraden eller den volymetriska verkningsgraden en normal (4-takt) har en volymetrisk verkningsgrad (hur väl cylindern blir fylld med ny luft) på kanske si sådär 90% :va boroende på varv, kam, trottelläge m.m.
Vad hette programet??

/Carl

Hittar inte länken nu, men det är ett excelark som man fyller i uppgifterna i, och verkningsgraden står från början på 30% och fyllnadsgraden på 95%. Jag får justera dom till 34 och 97 för att det ska stämma med min motor innan laddtryck (750cc och 135hk). Sen borde väl fyllnadsgraden öka med laddtrycket, fast programmet räknar nog inte med det för fyller man i 0,5 bar så får man 204 hk. Mycket att lära, men man har ju några månader på sig.

En annan fundering: grundtrycket i sprutet är 2,83 bar, 50% högre ger 4,25 bar, kommer det innebära problem? Måste jag lägga till spridare istället? Hade tänk att göra det så enkelt som möjligt första gången och uppgradera senare.

gsxr 750 skrev:
....
En annan fundering: grundtrycket i sprutet är 2,83 bar, 50% högre ger 4,25 bar, kommer det innebära problem? Måste jag lägga till spridare istället? Hade tänk att göra det så enkelt som möjligt första gången och uppgradera senare.

Kan man inte installera något slags bränsletrycksregulator som ökar trycket vid spridarna endast då turbon laddar? För annars går väl motorn fett på lägre varv då fyllnadsgraden (eller vad det kallas) är <100% medan densamma vid fullt turbotryck hamnar långt över 100%. Är också intreserad av det här och vill gärna veta hur det funkar, har bara spekulerat efter egna teorier hittils :)

Last edited:
gsxr 750 skrev:
Hittar inte länken nu, men det är ett excelark som man fyller i uppgifterna i, och verkningsgraden står från början på 30% och fyllnadsgraden på 95%. Jag får justera dom till 34 och 97 för att det ska stämma med min motor innan laddtryck (750cc och 135hk). Sen borde väl fyllnadsgraden öka med laddtrycket, fast programmet räknar nog inte med det för fyller man i 0,5 bar så får man 204 hk. Mycket att lära, men man har ju några månader på sig.

Låter som filen som finns här: http://hem.bredband.net/b132378/

Det är inte meningen att fyllnadsgraden ska ändras, för det gör den ju inte. Det är fortfarande 97% av 750 cm³ luft som kommer in varje varv, fast med högre densitet.
Sen måste man ändra temperaturen om det ska stämma. När turbon laddar värms ju luften, vilket sänker densiteten och effekten. På fliken "kompressor" kan man fylla i värden så att den räknar ut temperaturen, med eller utan IC. Sen är det bara att fylla i den under den tidigare fliken, eller fixa så att excel gör det automatiskt.

Med den normala definitionen på fyllnadsgrad så kommer den vist att ändras, fyllnadsgraden kommer att bli en god bit över 1 med överladdning (även om det innebär samma som att där e 97% ny gas med högre densitet). Fö så är fyllnadsgraden förmodligen redan en bit över 1 i vissa delar av varv/last-området boroende på avstämningar "ram air" effekter etc.

Vad gäller bränslesystems trycket så går det säkert att öka beroende på komponenterna (så som pumt etc) man ökar det för att få injektorerna att räcka till högre effekter. Om man har ett lambda återkopplat system så behöver det (i princip) inte ändras tillbaka till det lägre trycket, lambda återkopplingen kommer att fixa det, men mapparna kommer inte att stämma längre, så den kan få taskig gång vid acceleration osv.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!