GSXR 750 som första hoj och val av modell

GSXRBigFan

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2014
Hoj
GSXR
Tjaba,
kör väl med mössan i hand och ber om ursäkt om denna fråga redan kommit upp tidigare. Jag är en nybliven mc-åkare som är 47 år från Stockholm. Har nu äntligen möjlighet att köpa en GSXR 750 och åka.
Fråga till er som har bättre kunskap än mig är följande:
1. Är det en helt ok första hoj för en kille som gillar fart och inte kommer åka på bakhjulet även om kraften finns?..:)
2. Om man ser till årsmodeller från 1998 och framåt och vill stanna på cirka 25.000-30.000 kr, vilken årsmodell är att föredra och vad är bra och dåligt?

Som sagt, sorry om det nu blir någon form av repeat från tidigare inlägg.
Har under övningskörningen kört Honda 750..

Ready to drive

Christer

1. Ja, gillar du den är det väl en bra hoj att börja med. :va
Men ta dig ut på någon vidareutbildning, tex med SMC för att lära dig handskas med hojen.
2. Ingen aning. Den du tycker är snyggast? :crash

Btw...
Drive = bil.
Ride = hoj.
:hihi

Tackar för svaret. Om man mot förmodan sneglar mot R6 som jag ser att du har i ditt stall, vad är din bedömning om den i relation till GSXR:n?
Snygg sida annars för din racing - coolt!
Notis tagen på drive och ride... Ready to ride..:rodnar

Tackar för svaret. Om man mot förmodan sneglar mot R6 som jag ser att du har i ditt stall, vad är din bedömning om den i relation till GSXR:n?
Snygg sida annars för din racing - coolt!
Notis tagen på drive och ride... Ready to ride..:rodnar

Jag har aldrig kört en gsxr, men gsxr750 ska ha lite mer botten än vad sexhundrorna har vad jag har förstått. I övrigt så kommer alla sporthojar att vara mer än tillräckligt kapabla. :hihi
Den första hojen är ändå något man kommer byta rätt fort när man inser vad man egentligen vill ha.

Haha, tack. ;) Nu ska jag bara bli bra på att köra, och snabb också. :fakta

Skulle verkligen rekommendera att du provkör dom du är intresserad av, man är så fruktansvärt olika, du kan sitta skitbra på den ena men sitta helt fel på den andra.

Med tanke på att du inte ska bli världmästare i roadracing utan ha en sjyst första hoj, köp den du tycker har bäst "feeling" om det nu är att du tycker den är så fruktansvärt snygg, eller har bäst motorkaraktär osv osv.

Sämsta är nog att låsa in sig på ett märke, provsitt allt du ser i butikerna och känns det bra be om att få provköra :)

Själv var jag ute efter en hoj som kosta 80-100k, sen provkörde jag min nuvarande, ja ... gick ju bra att hålla den budgeten :död :glömdet

Lycka till med letandet! :)

Det kan inte gå fel om man håller sig till Suzuki. :)

Men köp en efter 00, för SRAD är asaballefula.

Sen borde du slå till på en 1000, för det är ungefär samma pengar, och mer "bang for the buck".
I min ödmjuka mening. :)

Älskar min trekvartsgixxer! Lättkörd, tajt i känslan och... ja, bekväm. Kanske inte så man som 40+ kör över 50 mil flera dar i sträck, men en dröm att sitta och köra aktivt på för bankörning, fikaturer och jobbpendling.

Köp så ny hoj du har råd med. Min är en 2011 och ligger långt över din budget men fördelen med 11orna är att det är 750 motor i 600 chassi... you do the math... :pangasatan

Älskar min trekvartsgixxer! Lättkörd, tajt i känslan och... ja, bekväm. Kanske inte så man som 40+ kör över 50 mil flera dar i sträck, men en dröm att sitta och köra aktivt på för bankörning, fikaturer och jobbpendling.

Köp så ny hoj du har råd med. Min är en 2011 och ligger långt över din budget men fördelen med 11orna är att det är 750 motor i 600 chassi... you do the math... :pangasatan

Tur jag var 39 när jag tourade till Adenau förra sommaren på min. .:crash

750n är den perfekta banhojen för vanliga dödliga (det är en arg 600a med bottenvrid) som vill lära sig köra på riktigt.
Literklubbor åt nybörjare är bara fel, alla kan gasa rakt fram, när det svänger skiljs agnarna från vetet... :fakta

Jag ser det stup i ett, för elak hoj, förare som fegar pga det, och det blir onödigt höga trösklar att ta sig över.
Som ren nybörjare är körställningen på alla sporthojar en onödigt hög tröskel i sig, det är enklare att komma igång på något med upprätt ställning.

/J

Tur jag var 39 när jag tourade till Adenau förra sommaren på min. .:crash

750n är den perfekta banhojen för vanliga dödliga (det är en arg 600a med bottenvrid) som vill lära sig köra på riktigt.
Literklubbor åt nybörjare är bara fel, alla kan gasa rakt fram, när det svänger skiljs agnarna från vetet... :fakta

Jag ser det stup i ett, för elak hoj, förare som fegar pga det, och det blir onödigt höga trösklar att ta sig över.
Som ren nybörjare är körställningen på alla sporthojar en onödigt hög tröskel i sig, det är enklare att komma igång på något med upprätt ställning.

/J

Nu har jag inte jättemycket att jämföra med i segmentet. Har kört några 600:or från början av 2000-talet och bara ägt tusenkubikare själv(bortsett från ett snedsteg till Husaberg) och jag tycker minsann att en literklubba är mycket trevligare att toura/mysåka på. På gata alltså.

Men ja nu pratar vi ju 750, som jag inte har kört. Kanske är det den perfekta kompromissen. Så jag backar smidigt ur den här diskussionen och ger dig rätt i sak. :)

:glömdet

Ok, kör fullt ut på GSXR 750 från 2001 och framåt. Drar iväg snart och provkör de första.
Tack för svaren.
Drar även upp en köpesannons inom kort.

Sätter väl upp en Team-sida som Ulvhamne när man väl lärt sig att lägga ner cykeln fullt ut i kurvorna...
:banana

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...