GSXR 750 knackar/tickar

• Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date

HanneZ

Guest
Hej!

Jag har bytt motor på min GSXR750RW från 92. Den har gått bra o så, satte på ett slipon för 2 veckor sen. Men idag när ja hade blåst ur den några gånger så märkte jag att den gick lite knaggligt på lågvarven, vid jämn gas så typ hoppade den lite. Och när jag stannade så hörde jag att det knackade/tickade från typ ventilkåpan. Tycker även hojen känns segare över hela registret. Kan behöva tilläggas att motorn inte har gått på några år. Är det ventil-spelet som behöver ställas in? Nån som har någon ide?

Mvh. Hannes

Skillnaden på tick och knack är stor.

Men efter att du var ute och gasa, så gick han sämre? Hur och vart ifrån knackar det? Tickande är oftast ventiler.

En möjlig förklaring skulle kunna vara att efter slipon bytet så går hojen för snålt, sen låg du och pressa och försnål bestyckning ger värme. Kanske en avgasventil? Men det låter inte troligt. Jag tror att du inbillar dej att knacket och slammret har blivit högre och efter att du legat och blåst på ordentligt så har du blivit fart och ax blind. HK är en drog som endast kan botas med att man skaffar mera av denna vara, tills det rasar och man är tillbaka på 0.

Lyssna noggrannare och försök lista ut vart ifrån och om det verkligen har blivit värre.

Är 100% säker på att ljudet inte fanns innan. Hade huvudet precis där tidigare underdagen nämligen när vi försökte lokalisera ett vatten läckage. Och jag märker att den hoppar o studsar på lågvarven vid jämn gas och det gjorde den inte förut. Och jag hör tydligt att ljudet kommer från ventilkåpan. Men när en motor knackar så beror de väl på att man har för snål blandning? Men det är väl när man pressar motorn? Jag hör ljudet tydligast på tomgång. Sen försvinner ljudet bland allt annat rassel =P skämt o sido

Nån med mer ideér? Nån ventil som gett sig? Om det är ett tickade kan det va något annat än ventilspelet?

Mvh. Hannes

Jag svarade kanske lite för fort. Tickande är oftast ventiler. När en hoj motor går försnålt så kan man bränna avgasventiler, detta är dock inte en så snabb process. Att den går ojämnt på låga varv kan ha med sliponet att göra. Gick han bra efter monteringen? Tickande från ventiler kan man oftast justera bort genom att ställa dom.

Min Rw när han går dåligt på låga varv så knackar den å slammrar som attan när han är kall och stått i någon vecka iof så går min hoj dåligt under 4500rpm men det är smällar man får ta.

Försök lyssna vart ljudet kommer ifrån och är det ventilkåpan riv av den och kika. Kolla ventilspel och allmänt hur det ser ut.

Hej! Jo det har gått bra med sliponet på, så det kom inte direkt efter montering. Är det svårt o ställa in ventilerna? Jag har orginal service bok, kan en vanlig dödlig klara av de?

Mvh. Hannes

Ställa ventiler är inte svårt mest tidsödande om man inte är van vid det. Det är ju shims i dessa motorer. Kolla först ventilspelet, konstatera vilka som ligger inom toleranserna sen byta dom som behövs. Med en service bok i handen så klarar du det lätt om du klarat av att byta motor.

Ash, byta motor e ju bara o dra ur nåra bultar o byta allt rakt av. Har läst i mek-boken men fattar inte vad det är man ska kolla. Får nog höra med nån som får hjälpa mig. Men asså kan ventilspelet ändra sig så där hastigt? Borde det inte komma långsamt?

Hannes

Det kommer aldrig hastigt. Men du vet väll inte vad det va på nya motorn. Den hade ju stått och när du sen rensar ur all "skit" så kan det bli skillnad.

ahh ok, får riva ventilkåpan imorrn o se om något ser galet ut! Nu ere party! Hej o tack för tipsen o välkomnar gärna mer mer tips =)

Mvh. Hannes

Bäst tips och mek hjälp står Anders_Brink och Ulf Lundin för.

Har pm:at dom, hoppas på att dom kan ge nåt bra tips. Har att tilläga att det låter mer när man sätter huvudet på vänster sida om motorn. Är kanske något tändstift som gett sig? Men det borde väl knappast ge ett knackande/tickande ljud?

/ Hannes

Har rivit ventilkåpan idag, men har stött på problem. Jag drog ur alla tändstiften, men ändå så orkade jag itne dra runt motorn med en hävarm på ca 3 dm. Den gick kanske ett halvt varv men sen tog det tvärstopp. Kan det va en ventil som kärvat? eller går väldigt trögt och det är därför jag inte orkar dra runt den och att den tickar/knackar när motorn är igång?

Och en sak till, hur hårt ska man trycka med bladmåttet? För jag får in 0,2 måttet på ett ställe men jag får trycka lagom hårt.

Mvh. Hannes

Svarar inom kort. Om inte Anders Brink hinner före. Har fult upp med att drick aöl just nu :öl

Kan förg gått ur synk så att den går ojämnt på tomgång ? Det ger isf lätt mer ljud för att det rycker mer i både kamkedja/spännare o primärdreven/kopplingen.
Att den inte går att dra runt låter konstigt. Drar du åt rätt håll ? Samma som bakhjulet. Kolla att alla ventiler går att trycka ner lite (om man kommer åt) i stoppläget. Är det stopp på nån ventil är det nåt galet. Backa veven lite lite o känn igen. Borde kännas i ventilen om/när kolven tar i. Antar kamkedjan hoppat en tagg på nån kam isf. Kolla märkningen. Kanske tom avgas o insug kan ta i varandra om en kam hoppat en tagg.
Ser allt ok ut o den snurrar lätt åt rätt håll så ta ett komp.prov på den. Startmotor på, stiften ur o full gas. (Förmodligen säkrast ha stiften i resp hatt och i kontakt m godset.) Ojämnt mellan cyllarna indikerar problem. Hursomhelst, bra att ha att jämföra med senare.
Ang. bladmåttet o känslan. Prova m .05 mm tunnare resp tjockare så får du nog en känsla för vad som är hårt resp löst.
/u

Last edited:
Oj, inga bra nyheter, Cylinder 2 har INGET ventilspel på någon av varken in lr ut ventilerna. Vidare så går ej motorn att dra åt rätt håll. Har nu även testat att dra runt motorn med startmotorn men den vägrar. Motorn går o dra tillbaka men den tar stopp så jag drar den frammåt, så tippar på att någon ventil måste ha kärvat fast sig? Ska man orka att trycka ner ventilen med handen?

Skriv gärna massa fina tips, hade tänkt o riva av toppen imorrn, det är väl det enda som jag har o göra? O kolla så alla ventiler är som de ska, hur jag nu gör de? Sitter o granskar serviceboken nu. Men ska man verkligen orka o trycka ner ventilerna med handen? Det gör jag inte på en annan gsxr motorn som jag har liggandes, försökte förut men ja orkar inte ens rubba ventilen.

Massa tips välkomna som sagt =)

Mvh. Hannes

Glömde o skriva att jag har kollat så att kammen står rätt, så den har inte kuggat över, däremot så hittar jag inte hur man kollar hur hårt man ska spänna kamkedjan, men så som jag fattat de som så måste man skruva den den där skruven som man spänner kamkedjan med ända in så det kanske bara finns ett läge?

Mvh. Hannes

Trycka ner ventilen för hand ? Jo, det går, men kanske inte med ett finger. Brukar nog bända m mejsel på nåt sätt, utan att repa nåt viktigt förstås. Egna hojarna är SOHC motorer som inte varvar över 8000, så din kanske har tuffare fjädrar. Knackar man till ventilen m nåt lagom mjukt emellan så ska den röra sig. Kanske inte att rekomendera om tallriken tar stumt emot nåt.
/u

den lär ju har krockat med kolven mao.
vet inet vad du har för spännare, men har du kört med kedjan helt lös så är det fara o färde och troligen har den då ändå hoppat över, annars skulle inte det problem du har uppstå.
du kan ju inet ens ta ett komprov som är det vanligaste man kan göra om man vill veta ifall en ventil fått en smocka.
orkar du inet rubba ventilerna alls som du säger så är de troligen krokiga och har fastnat i styrningarna/tätningarna.
du kan ta av toppen och vända den upponer sen häller du bensin i förbränningsrummen när ventilerna står stängda, det ska då inte läcka ut.
men du kanske kommer att se skador direkt.

Hej, ofan, e bara o riva av toppen då. Om dom slått ihop så bör jag ju se märken. Men vad gör man då? Byter ut hela ventilen? Varför har det kan man ju osså undra, så det inte händer igen? Nån som har någon ide om detta?

Kedjan är som den ska, synade service manualen nogrannare och hittade vart man spännde kedjen och med vilket moment, men som sagt kam inställningarna va som dom skulle.

Ingen av mina ventiler på den andra motorn går o rubba för hand, så anar att det är hårda fjädrar. Men kanske vågar o knacka på dom lite lätt, så ser ja ju om dom rör på sig.

Tack för tipsen!!

Mvh. HAnnes

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...