GSXR-750 K4 - Ska den inte ge mer effekt?

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Har nyligen blivit ägare till en Gixxer 750 -04 som har lite lull lull på sig osv..
Hursomhelst så är den bänkad till 126.94 hk på hjulet. Då har den oxå, Akra burk, Pc3:a, Dynojet, Annat luftfilter (Kn eller BMC, minns inte riktigt) Och den är då mappad samtidigt som den bänkades.

Enligt uppgifter ska den ha 155hk (114.3kw) orginal, i motorn, Och då undrar man såklart om det ska finnas så mkt effektförlust i drivlinan? Detta trots "uppgraderingarna"?

Min förra hoj, en Gsxr 750 98 som enbart hade yoshimura helsystem har nyligen bänkats till 126hk på hjulet?

Kan min nya hoj vara strypt på nåt sätt?

Hur mycket gav den utan lull-lull?
Det är den jämförelsen som kan säga dig något.

Bromsbänkar är inga absoluta mätinstrument. Däremot kan du få bra relativa
jämförelser före och efter förändringar. Alltså hur mycket nytta du fick
av lull-lullet.

Åker du till en annan bänk så kommer du att få andra värden. Men hojen
kommer att ge samma effekt iaf.

Ställ dig i stället frågor som: Går den bra? Känns det bra?

En fråga bara, är det inte bara gsxr 1000 som kallas "K4" "K5" ? Fått för mig det bara rätta mig om jag har fel.

Annars låter det väl lite med 126 hk

En fråga bara, är det inte bara gsxr 1000 som kallas "K4" "K5" ? Fått för mig det bara rätta mig om jag har fel.

Det har inget med hojmodellen att göra, bara en beteckning av årsmodell.

Hmm, jag bänkade min 750 -03:a och hade 128,7 hk med yoshi slipon, så jo har du lite trim borde du ha mer ... ?

Jag har hört samma sak som du man säger bara k om det är 1000kubikare...

Last edited:
Ok, trodde det var K= 1000cc + årsmodell 4

Jag har levt en lögn :va eller tänker jag för logiskt bara :näsblod

Det har inget med det att göra.

ALLA Suzuki kallas, 2001-2009, K1-K9. Officiella namnet på "K10" är L0, har jag för mig (iaf enligt MCN).

Normalt tapp är ca 15% om man räknar högt. Då borde du få drygt 131 hk orginal. Så ja det låter lite lågt men som sagt det varierar ju på bänkar. Visserligen är väl de flesta bänkar glädjebänkar!

Nyare hojar ligger väl runt 10%. Jag bänkade min till 160 (178 i motorn) alltså 10% tapp med pc3, KN filter och slipon. Hos Turbo Andersson ska tilläggas.

Enligt Bikes begagnatguiden ger din hoj 148hk och den som kom 06 150 så där tappade du 7 hk på veven direkt.

Bromsbänkar är inga absoluta mätinstrument. Däremot kan du få bra relativa
jämförelser före och efter förändringar. Alltså hur mycket nytta du fick
av lull-lullet.

Åker du till en annan bänk så kommer du att få andra värden. Men hojen
kommer att ge samma effekt iaf.

Exakta kan dom visst vara, om dom är kalibrerade, och allt är rätt utfört. Men det är nog få bänkar som är sådär hemskt välkalibrerade...

Rättelse: Har kikat efter nu och den gav visst inte mer än 124.96hk och 75,43nm :va

Alltså ännu mindre än vad jag skrev från början. Hur mkt den gett innan allt "lull lull" vet jag inte då den bänkats och mappats med dessa saker på. Frågan är om de har lagt in fler mappar på den, men då borde man haft fler bänkpapper med.

Den både känns och går som en dröm, svarar direckt på gas och tvekar inte en millisekund. Så jag undrar verkligen nu om det är något som inte stämmer...

Ska man kanske prova bänka någon annanstans med för att ha nåt att jämföra mot ifall bänken inte varit kalibrerad osv?

Bänkning/mappning är utförd hos AVA MC om det nu skulle spela någon roll...

"Run Type: RO, Run Conditions: 20,31 grader celsius, 999.04mBars, Humidity: 28%, SAE:0.99

Om den känns bra, låter fint och går som en dröm, spelar det då någon roll hur mycket effekt den har? Jag skulle då inte ligga sömnlös för det, eller plöja ner tid och pengar på att leta effekt som man ändå inte behöver. 125 på bakhjulet är ju muchoplenty... Sen kan det ju skilja massor mellan 2 exakt likadana hojar. En kompis hade drygt 130 i sin GSX-R 1000 K1 men det hindrade ju inte honom från att ha skitkul.

Annars får du väl byta/smörja kedjan, pumpa däcket och åka och åka till en dyr trimningsfirma så ska du se att du har mer effekt. Det kan räcka med det sista.

Som sagt, den ger inte 155hk på veven som du tror, utan 148. 155 är med ram-air.

Låter som 125bhk stämmer bra.

Rättelse: Har kikat efter nu och den gav visst inte mer än 124.96hk och 75,43nm :va

Alltså ännu mindre än vad jag skrev från början. Hur mkt den gett innan allt "lull lull" vet jag inte då den bänkats och mappats med dessa saker på. Frågan är om de har lagt in fler mappar på den, men då borde man haft fler bänkpapper med.

Den både känns och går som en dröm, svarar direckt på gas och tvekar inte en millisekund. Så jag undrar verkligen nu om det är något som inte stämmer...

Ska man kanske prova bänka någon annanstans med för att ha nåt att jämföra mot ifall bänken inte varit kalibrerad osv?

Bänkning/mappning är utförd hos AVA MC om det nu skulle spela någon roll...

"Run Type: RO, Run Conditions: 20,31 grader celsius, 999.04mBars, Humidity: 28%, SAE:0.99

AVA MC bänk brukar ge lite låga siffror så det kan nog stämma :tummenupp

Det är väl snarare så att mer eller mindre alla bänkar visar olika. Speciellt när de är kalibrerade. (kalibrerade olika redan från början helt enkelt).

Dessutom.. om det är som du skriver att den går bra, känns bra osv..
Varför är då själva siffran så viktig? Det är ju skillnaden med och utan trim/mappning på samma bänk som är intressant så man vet om trimmet gav nåt.

Annars kan man ju bara ta sin orginalhoj och åka till en "glädjebänk" och få grymma siffror och vara nöjd... om det är papper på sina sjuka hästkrafter man vill åt.

Hur är det med originalsiffrorna från fabrik? Är det med trycksatt luftburk eller utan? När du bänkade, var det med trycksatt luftburk eller utan (jag gissar utan)? Med trycksatt burk borde du få mycket bättre siffor.

Precis.
Och var något av lull lullet till för att höja toppeffekten?
Eller skulle det kanske jämna ut en svacka i registret vid tex 8000varv eller ge bättre gasrespons etc.
Alla moddar ger inte högre toppeffekt.

Hög toppeffekt får du med prostock portning, kammar med jättelyft och blaffiga ventiler men hojen kommer vara rätt död innan värsting grejerna börjar lira vid höga varv

Precis som sagts innan så ger olika bänkar olika värden.. Sen kan man använda olika standarder typ DIN och SAE samt olika korrektionsfaktorer. Olika utetemperaturer påverkar också mycket liksom Ramair övertryck.

Före och efter samt ev. jämfört med annan hoj ger iallafall en indikation på om det är bra eller dåligt.
Här är min före och efter kamtiming och mappning. Bänken är konservativ enl. bänkägaren..
916sps_109109_ba_wtq.jpg

Nej alltså jag är inte ute efter höga siffror. Utan är lite mer osäker på om "mappningen" är korrekt utförd. Vilket den egentligen borde vara med tanke på hur rent o fint den går. Sen vet jag inte mycket mer om själva bänkningen o hur det gått till. Tex om det varit trycksatt luftburk, kalibrering, osv.. Sen är det ju alltid kul att jämföra lite :) de hästarna som är i nu räcker gott o väl för min del =)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti