GSXR 750 eller R1 som första hoj?

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
StockTown
Hoj
2010, KTM 690 SMR
har gått i tankarna om en R1 till våren..

många har rekat en 600 som första hojj

men har läst lite om gsxr 750 o tycker att den verkar nice..
kanske är den bättre/snällare som första hoj än en R1?

har aldrig provkört nån av dom .. så jag har ingen erfarenhet av dom
 
Sök och du skall finna.

Ingen hoj är elak, i vilket fall inte mer elak än vad föraren gör den till.

Och nej jag tycker ingen av dessa är en bra nybörjar hoj.
 
Qwerty skrev:
Sök och du skall finna.

Ingen hoj är elak, i vilket fall inte mer elak än vad föraren gör den till.

Och nej jag tycker ingen av dessa är en bra nybörjar hoj.

InStÄmMeR hElT!
 
Det är som sagt inte hojen som är farlig utan snarare den som sitter bakom styret...

Vet man med sig att man kommer ha lite svårt att hålla igen på gasen så bör man kanske inte välja en R1 eller GSXR750 som förstahoj.
Har man inte självinsikt nog att veta hur man kommer köra bör man inte heller välja någon av dessa...

Vet man däremot att man kommer köra med insidan av skallen så ska det inte vara några problem... :tummenupp
 
Instämmer med tidigare talare: Det är du som avgör hur hojen beter sig.

Min första hoj var en R1100 eftersom jag ville ha det värsta på den tiden (1996). Ångrade inte det en sekund så har du lite disciplin är varken R1:an eller R750 några problem för en nybörjare. Ta det lugnt i början och öka sedan vart efter.
 
Köp en 600 ..."kör in dig". Sedan när du vant dig så kan du uppgradera. Det viktigaste åren är faktiskt de allra första. Även det år grabbar (och tjejer) begår många misstag.

Oavsett hoj så kommer du att tänja gränsen för din egen förmåga. Alla gör det, mer eller mindre. :tummenupp
 
Last edited:
ape skrev:
Köp en 600 ..."kör in dig". Sedan när du vant dig så kan du uppgradera. Det viktigaste åren är faktiskt de allra första. Även det år grabbar (och tjejer) begår många misstag.
Det håller jag inte med om. Det blir bara dyrt att köra in sig på en hoj för att nästa säsong byta till en större. Kör man med huvudet så spelar storleken på hojen ingen roll, dvs den kan inte vara för stor eller för snabb.
 
sandstream skrev:
Det håller jag inte med om. Det blir bara dyrt att köra in sig på en hoj för att nästa säsong byta till en större. Kör man med huvudet så spelar storleken på hojen ingen roll, dvs den kan inte vara för stor eller för snabb.

Iofs sant.
Men en 100 kubikare har mer "okontrollerad kraft" för en nybörjare. Men avgörandet finns väl i huvudet hos alla.
 
ape skrev:
Köp en 600 ..."kör in dig". Sedan när du vant dig så kan du uppgradera. Det viktigaste åren är faktiskt de allra första. Även det år grabbar (och tjejer) begår många misstag.

Oavsett hoj så kommer du att tänja gränsen för din egen förmåga. Alla gör det, mer eller mindre. :tummenupp

Skulle man leva mindre farligt om man köper en 600? En 600 är rätt farlig den med om man inte har alla hästar hemma...

Tror mer på ovanstående om att föraren ska ha lite förnuft....
 
ape skrev:
Köp en 600 ..."kör in dig". Sedan när du vant dig så kan du uppgradera. Det viktigaste åren är faktiskt de allra första. Även det år grabbar (och tjejer) begår många misstag.

Oavsett hoj så kommer du att tänja gränsen för din egen förmåga. Alla gör det, mer eller mindre. :tummenupp
Håller med övriga skrivare, börja smått o gå upp. Jag började med en Dr600 i tre
eller fyra år, sedan köpte jag mig en Hornet 600,, och det var ett enormt kliv.
Jag har då kännt att dem första åren på en-stonkan var nyttiga, men med hondan
blev det grymt kul, men nu efter ca 2år på hondan så kan jag känna att jag saknar
bottendraget som du får med en större hoj, men att börja på en 130-170hp
hoj är varken nyttigt för dig eller din omgivning! Iaf om du funkar som mig, att
när du börjar gasa så kryper den lilla hjärnan ner till högerhanden och sedan
så hoppar den upp i mellan åt, då EFTER att du antagligen vart nära att vurpa,krocka, etc.
Så som alla säger, börja med en 600cc!
Lycka till med valet!
 
Jag började med en NSR 125-R -91 som jag hade 2 år sen blev det mellan kort med då tillhörande hoj Suzuki GS 500e -00 :yoparty.

Den hade jag tills det att mellankortet blev tungt, därefter kör jag gsx-r 750 -00. Polarna tycker fortfarande jag kör som en fegis men jag kallar det sunt förnuft.

Fast visst känns det bra att börja på nåt lite lugnare men det är ju verkligen inget måste, lycka till :tummenupp
 
Chronic skrev:
Ständigt ser man folk rekommendera 600 före 1000 som första hoj. Varför?

Jag frågar mig detsamma? Går inte en 600:a brutalt fort den med? Det spelar nog mindre roll om man kör av vägen i 250 eller 280. Ingen sporthoj kan eg. anses vara en bra nybörjarhoj. Alla är undantagslöst extrema maskiner med extrema prestanda. En bra nybörjarhoj borde rimligen vara en hoj ala körskolehoj eller kanske en offroad? Därmed inte sagt att det är det roligaste valet eller att jag inte valde en sporthoj som förstahoj själv. Dom flesta har nog svårt att hålla igen oavsett om det är en 600:a eller en literhoj.
 
aGGeLiTO skrev:
har gått i tankarna om en R1 till våren..

många har rekat en 600 som första hojj

men har läst lite om gsxr 750 o tycker att den verkar nice..
kanske är den bättre/snällare som första hoj än en R1?

har aldrig provkört nån av dom .. så jag har ingen erfarenhet av dom

En liten fråga.... vad tänker du byta upp dig till senare? tror inte du fattar så mycket om dessa hojar och vad de är kapabla till.
 
Köp vilken du vill, det är inget "fel" på några nyare hojjar bara tycke och smak som avgör. Sen så är det lika lätt att vobbla av vägen med en z1000 från 82 som att köra ut med en nyare. Det är du som avgör hur fort det ska gå inte cykeln som endel tycks tro.

Men provkör gärna en sv650 eller liknande också de ser snygga ut och jag tror att du finner en sådan både kul och lite lättare att betala för.
 
Känns som det är mycket missunsamhet i sånt här, ingen klagar väl på någon som köper en M3 som första bil, ur säkerhetssynpunkt.

Den enda typ av hoj, som någon skrev, som är lämplig som nybörjarhoj är väl en offroad kan man tycka, men då finns det ju självklart de som är fullständigt ointresserade av grusåka, vilket ju är ok.

Eftersom en tex R1 kostar så lite stålar ( allt är relativt )så är det ju ett bra köp enligt mig, risken att en "omogen" chaffis kör in i mig är liten.

När jag var runt tjugo så var ju de som skaffade de värsta hojarna de som var kungar, inte hörde man någon säga, - Ähh, jag tänkte köra första och andra året på min trafikskoleER-500, den är ju stabil och skön.

Ni som tycker att man ska starta på en effektsvag hoj, har ni varit så förnuftiga jämt?
 
Chronic skrev:
Känns som det är mycket missunsamhet i sånt här, ingen klagar väl på någon som köper en M3 som första bil, ur säkerhetssynpunkt.
När jag var runt tjugo så var ju de som skaffade de värsta hojarna de som var kungar, inte hörde man någon säga, - Ähh, jag tänkte köra första och andra året på min trafikskoleER-500, den är ju stabil och skön.

Ni som tycker att man ska starta på en effektsvag hoj, har ni varit så förnuftiga jämt?
:tummenupp

Börjar tröttna lite på attityden mot nykomlingar på SH. :(
Tycker man det är jobbigt med folk som frågar om R1 är en bra första hoj kan man dels förklara varför och dels förklara vad som är olämpligt med en sån hoj.
Alla har vi varit nya i olika sammanhang och inget är väl så otrevligt som när man känner sig utanför bara för att man inte har de kunskaper som vissa anser att man måste ha för att få vara med. I skolan kanske det funkar så men i vuxenlivet kan man offra sig lite och förklara för nykomlingarna!
 
Chronic skrev:
Känns som det är mycket missunsamhet i sånt här, ingen klagar väl på någon som köper en M3 som första bil, ur säkerhetssynpunkt.

Den enda typ av hoj, som någon skrev, som är lämplig som nybörjarhoj är väl en offroad kan man tycka, men då finns det ju självklart de som är fullständigt ointresserade av grusåka, vilket ju är ok.

Eftersom en tex R1 kostar så lite stålar ( allt är relativt )så är det ju ett bra köp enligt mig, risken att en "omogen" chaffis kör in i mig är liten.

När jag var runt tjugo så var ju de som skaffade de värsta hojarna de som var kungar, inte hörde man någon säga, - Ähh, jag tänkte köra första och andra året på min trafikskoleER-500, den är ju stabil och skön.

Ni som tycker att man ska starta på en effektsvag hoj, har ni varit så förnuftiga jämt?
Nu går ju iofs en M3:a som en påse skit jämfört med hojjarna ovan men..
Det är bättre att börja med något lite snällare än de värsta hojarna som går att uppbringa. Ex Sv-650 elr Hornet 600:a elr liknande.

Alla nybörjare verkar dock sätta posörvärdet som viktigaste faktor och då duger inte kåplöst med mindre än 150 kusar???

Vill man ha mycket röj kan man ju alltid leta efter en X11.

/F
 
Felix skrev:
Nu går ju iofs en M3:a som en påse skit jämfört med hojjarna ovan men..
Det är bättre att börja med något lite snällare än de värsta hojarna som går att uppbringa. Ex Sv-650 elr Hornet 600:a elr liknande.

Alla nybörjare verkar dock sätta posörvärdet som viktigaste faktor och då duger inte kåplöst med mindre än 150 kusar???

Vill man ha mycket röj kan man ju alltid leta efter en X11.

/F

M3 går som skit? Åfan, jag skulle tro att man kör ifrån sporthojar med den på daglig basis. ( lättare att köra bil fort än MC om man är färsk?)

Jag tycker inte ens att det är något fel med posörer, var o en blir lycklig på sin egen fason.


Så återigen, varför tycker tex du att man ska börja med en SV-650? För att den går 0-100 på 2 sek längre tid än en "sporthoj"?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top