Gsxr 750 -98

r_ecke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2009
Hoj
-98 Suzuki GSXR750
Hej hej,

Ursäkta ny tråd men jag har försökt söka i en evighet nu! =)

Jag har problem med min Gixxer 750 -98år modell.

Den verkar inte ladda batteriet, då polaren har likadan hoj och hade haft samma problem på sin så var det för det första glapp i kontakten till regulatorn, detta åtgärdade jag. Verkade även som att batteriet hade tagit stryk av att det blivigt urladdat för ofta så jag har även bytt det till ett helt nytt.

Trodde problemet var avhjälp men icke =( Går att köra hojjen ett tag(så lnge bateriet är bra laddat. Sen när jag stannade och startade upp den någon timme senare så var den redan "seg" i batteriet.
När jag sedan kör så lägger vissa mätare ner vid ex tomgång men gasar jag till så hoppar dom igång igen. Jag fick sedan köra med lyset avstängt resten av vägen hem för satte jag på de så ville hojjen dö vid tomgång!

Så nu till min fråga, vad kan det vara och vart kan jag börja!
Kan det vara kolen i generatorn som börjar bli dåliga eller är det mera troligt att det är regulatorn som är kass?

Är tacksam för hjälp då suget efter körande är stoooort =)
Vore kanon om någon visste vart jag kan få tag i sprängskiss till den också då jag inte har en aning om vart generatorn sitter!

Antingen är generatorn kass eller så är laddregulatorn kass. Jag fick byta generatorlindningar för några år sen, då fick hojen liknande symptom. Egentligen skulle du ju börja med att mäta spänningen över batteriet, sjunker den när du varvar så är ju felet att hojen inte laddar, men det vet du ju så att säga redan. Men i ditt fall skulle jag gå på generatorn, den ska ge över 55VAC vid 5000 varv mellan alla tre trådarna. Mät dom parvis dock ;) Ger den inte det, då är generatorn kass. Verkar den frisk så är det antagligen laddregulatorn, men kolla jordpunkten bakom cylinderraden först!

tack så mycket för hjälpen grabbar :) ska kika lite på det i veckan!

Har kikat nu och kommit fram till att det troligtvis är generatorn.
Mätte mellan kablarna från generatorn och fick inte mera än 9- 15VAC (beroende på hur man varvade)

Sen efter jag startade hojjen så drog jag bort pluskabel från batteriet och då dog hojjen. Det borde den väl inte göra? eller är det kopplat så?

Back