GSXR 750 -00 temp för kylarfläkt

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Mors!

Håller på att lufta kylarsystemet på en gsxr 750 -00 eftersom den gick på tok för varm.
Men jag har en liten undran, när i hela fridens namn går fläkten i gång vid varmkörning?
Tempen går upp till 110 grader utan att fläkten startar.
Fläkten funkar, det har jag provat.

Är tröskelvärdet högre eller kan givaren i kylaren vara trasig? :confused:
 
Runt 95 på bilar iaf =)

110 är för högt
 
Hmm, låter oroväckande :-(

Hittade i Haynes att man kan koka givaren i 105 gradig olja för att kontrollera att den fungerar.

Vem har lust att värma upp olja till 105 grader och stoppa ner en givare i för att testa om den funkar?:rolleyes:

Fast med er info och vad jag hittar i Haynes verkar givaren kaputt :gnissla
 
Hmm, låter oroväckande :-(

Hittade i Haynes att man kan koka givaren i 105 gradig olja för att kontrollera att den fungerar.

Vem har lust att värma upp olja till 105 grader och stoppa ner en givare i för att testa om den funkar?:rolleyes:

Fast med er info och vad jag hittar i Haynes verkar givaren kaputt :gnissla


Ryck kablarna från givaren, se om fläkten startar med dom isär eller ihop.
 
Ryck kablarna från givaren, se om fläkten startar med dom isär eller ihop.

Prövat med negativt resultat :gnissla

Fläkten funkar när man kopplar ström till den.
Kabeltest utfört enligt instruktioner från Haynes.

Allt tyder tyvärr på att givaren är kaputt :-(
 
Prövat med negativt resultat :gnissla

Fläkten funkar när man kopplar ström till den.
Kabeltest utfört enligt instruktioner från Haynes.

Allt tyder tyvärr på att givaren är kaputt :-(

tyvärr och tyvärr, de är ju bara byta :)

Har du kopplingsschema på datorn? Om givaren vore sönder borde du få fläkten att snurra genom att koppla ihop kablarna
 
tyvärr och tyvärr, de är ju bara byta :)

Har du kopplingsschema på datorn? Om givaren vore sönder borde du få fläkten att snurra genom att koppla ihop kablarna

Hmm, där sa du något.

Inte ett skvatt händer när jag kopplar ihop kablarna vid givaren?

Felsökning pågår :-)

Tack för alla tipps och all hjälp :Bugar
 
Prövat med negativt resultat :gnissla

Fläkten funkar när man kopplar ström till den.
Kabeltest utfört enligt instruktioner från Haynes.

Allt tyder tyvärr på att givaren är kaputt :-(
Det står ju även i Haynes (iaf till min R1 och har för mig att det gjorde på min R750 '00 också) vilken resistans tempgivaren ska ha/ge vid vissa temperaturer.

Prova att mäta upp den, alternativt låna någon annans tempgivare och testa. Jag tror dock att det är rätt långsökt att tempgivaren faktiskt går sönder, detta då det är en rätt robust pryl som inte utsätts för allt för taskiga förhållanden.

Ädit: Som någon annan skrev, prova att bygla kablarna till tempgivaren. Då ska fläkten gå på max och tempmätaren ska visa HI. Om inte, då är det något annat som strular. Troligtvis säkring, kabel, rentav fukt eller motvs.
 
Det står ju även i Haynes (iaf till min R1 och har för mig att det gjorde på min R750 '00 också) vilken resistans tempgivaren ska ha/ge vid vissa temperaturer. ...

Jag får lusläsa vidare för det jag såg var hur man kunde värma upp givaren i olja för att testa om den funkar. Inte vilken resistans den ska ha/ge i "normala" temperaturer.

Nu är det matlagning innan jag beger mig ut i garaget igen :-)
 
Liten statusuppdatering.

Efter toppentipps från er här på forumet :Bugar så satte jag igång att felsöka elsystemet.

Vad jag kommit fram till nu är att jordkabeln fungerar till fläkten.
Samt att ström till fläkten kommer från tändningen när man vrider om nyckeln (mätte i en kontakt mellan tändningen och säkringsdosan).
Däremot så om man mäter uppe i säkringsdosan har den rymt, alltså ingen ström till fläkten :va

Nästa steg är att lossa säkringsdosan för att kontrollera om det är kabelbrott under den.

Klart fläkten inte funkar när den inte får ström :huvet

Tack för all hjälp.
 
Nu funkar lilla blå igen :banana

Hittade problemet som visade sig att kabeln som går ut från tändningslåset till fläkten var helt död. :rolleyes:

Lite stökigt fel eftersom man inte i första taget öppnar upp ett tändningslås för. :va

Lösningen jag gjorde var att koppla ihop matningen till fläkten med matningen till tuta m.m. som gick i kabeln bredvid.
Det ska inte vara någon fara eftersom denna koppling ska "när allt funkar som det ska" göras i tändningslåset och jag har enbart kopplat ihop tåtarna utanför istället :)


SH är nog det bästa forumet när man behöver hjälp :fakta


Tack åter igen för alla tipps som ledde mig rätt :Bugar
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top