Gsxr 1000 -05, [bygla koppling]

Mick

CashMoneyBrotherhood
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stortorp
Hoj
Suzuki Gsxr 750, Husaberg Fe 450 och en Ciao
Har sökt, men inte hittat nåt vettigt..


Undrar ifall nån sitter på info hur man enklast kopplar ur "dödaren" till kopplingen (måste hålla kopplingshandtaget intryckt för att kunna starta), samt till sidostödet (det måste vara uppfällt)!

Bäst vore det om man kundre rycka ur nån sladd ur nån box!?
O isåfall vart den boxen/boxarna sitter!?

Mvh Micke
 
Sätt ihop kablarna vid handtaget.
Å samma vid stödet.
OM kontakterna är slutande,annars tvärt om.
 
Sätt ihop kablarna vid handtaget.
Å samma vid stödet.
OM kontakterna är slutande,annars tvärt om.

Fel... måste byta kontakten till stödet mot en diod.

Kopplingen funkar det dock på när man kopplar ihop kablarna.
 
Skulle inte gjort det (bygla kopplingen).
Hojen går in i en felsäker mapp som bla sänker toppvarvet.

Gör en sökning, har skrivits om det innan.
 
Skulle inte gjort det.
Hojen går in i en felsäker mapp som bla sänker toppvarvet.

Gör en sökning, har skrivits om det innan.

med kopplingen intryckt menar du? Stödet är det garanterat ingen fara med att bygla, hojen kan omöjligt veta om du har stödet uppe hela tiden eller en diod
 
Japp, kopplingshandtaget.
Stödet är inga problem mer än att det kan vara bra att ha på en gathoj.
 
Japp, kopplingshandtaget.
Stödet är inga problem mer än att det kan vara bra att ha på en gathoj.

Nu har jag dock en 600 -06 nmen varför måste man ha motstånd til stödet..
jag har bara prövat att starta min sen jag bygla stödet och kopplingen...
gällande varvtal vet jag inte då jag inte har testat ordentligt...
 
Behåll brytaren vid stödet om du ska ha stödet kvar.
En kille här i stan som har ett finger mindre samt några väldigt många stygn i kroppen efter ha glömt att fälla upp stödet.
 

Bifogat

  • stöd o kopplingsbrytare.JPG
    stöd o kopplingsbrytare.JPG
    41.1 KB · Visningar: 100
Last edited:
Helt rätt att man sänker toppvarvet om man byglar kopplingshandtaget.

Man jordar en kabel till reläet i stället.


Skulle inte gjort det (bygla kopplingen).
Hojen går in i en felsäker mapp som bla sänker toppvarvet.

Gör en sökning, har skrivits om det innan.
 
Helt rätt att man sänker toppvarvet om man byglar kopplingshandtaget.

Man jordar en kabel till reläet i stället.

Ja det ser ut att kunna stämma.. Det går en tråd in i boxen från kopplingen.

Den som i så fall ska jordas på reläet är den svart/gula
 
Ja det ser ut att kunna stämma.. Det går en tråd in i boxen från kopplingen.

Den som i så fall ska jordas på reläet är den svart/gula

För mig som inte förstår el så noga innebär det att jag klipper den svartgula kabeln som går ut ur brytaren vid kopplingen och jordar den?
 
Ja på stödet så det sitter en diod i serie med kontakten..

Men kontakten vid kopplingshandtaget är inget annat än en brytare.. Byglar man där så är det precis samma som att hålla in kopplingen

Hur det är med olika mappingar med koppling intryckt eller inte vet jag inte.
Kan man inte bara ersätta kontakten som sitter i handtaget med en brytare som sluter medan den är intryckt, nåt i slit med knappen för tutan.

Då är det bara att hålla in den med tummen medan man startar och när man släpper så är den bruten och man slipper fundera på ifall den kör på en annan mappning då eller ej.
 
Intressant det här.

Suka har alltså varvtalsbegränsning vid aktivering av kopplingen? Byter hojen mappning varje gång man växlar eller funkar mappningen så att när motorn går så spelar det ingen roll om brytaren aktiveras eller inte?

När byter den från den varvtalsbegränsade mappningen? Direkt hojen startat eller när man släpper kopplingen?

Jag är bara nyfiken på hur det ser ut. Det låter lite märkligt tycker jag men samtidigt kan jag förstå varför man vill begränsa varvtalet när kopplingen är intryckt.

/Nyfiken i en strut

Edit: Några poster gör gällande att det är en "felsäker" mappning som aktiveras. Då antar jag att det är en snällare tändkurva, lägre maxvarv osv som menas?
 
Kan man inte bara ersätta kontakten som sitter i handtaget med en brytare som sluter medan den är intryckt, nåt i slit med knappen för tutan.

Då är det bara att hålla in den med tummen medan man startar och när man släpper så är den bruten och man slipper fundera på ifall den kör på en annan mappning då eller ej.

jo visst men då kan du ju lika gärna ha kvar knappen vid kopplingen precis som den är.

Som jag kan förstå elsystemet så är det den svart/gula nere vid relät som ska kapas och jordas ner. jordar du ner den uppe vid handtaget så blir det som att åka med kopplingen intryckt.

Jag måste ut o försöka prova lite o se om jag märker någon skillnad på hojen med kopplingsbrytaren aktiverad eller inte.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top