GSX400 pendlarhoj går dåligt på topp

Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
Hej!

Sporthoj låter lite malplacerat i min tråd men efter vad jag minns finns det gott om teknik-kunniga härinne som inte är fördomsfulla mot långsamma hojar.

Använder en GSX400 F 1983 som pendlarhoj. Den går dock dåligt på topp (om man nu kan kalla det topp) dvs över 6-7000 varv. Jag har misstänkt 2 faktorer. Förgasarna och tändspolarna. Jag har nu börjat rengöra de 4 fuggarna (varför så många ?) och all membran är hela men munstycken är det svårt att avgöra utan drar bara på diesel och tryckluft.

Nu till Tändspolarna ; Går det att mäta om de fungerar bra? Alltså när de är lösa ? Jag gissar på tändspolar eftersom jag har en gammal bil som plötsligt gick värdelöst över 300 varv - bytte tändspole och vips så gick den som en klocka.

Fråga 2 på tändspolar: Måste de vara original? (kostar som halva hojen) Är väl bara en ganska enkel dubbelspole? Nu är det 2 tändspolar på 4 cyllar . Kan man montera 4 istället ?

/ johan

som är tillbaks på SH efter flera års bortavaro
 
hej, andra forum pratar om två olika bekymmer med äldre suzuki 400. Insugningsgummin torkar och läcker.
Laddningsregulatorn kan kan ge för hög spänning och bränna sönder CDI enheten. Det står flera liknande hojar på olika skrotar runt om i sverige. begagnade grejer kan funka hur länge som helst, men kan likaväl vara utsatta för samma bekymmer på ursprungshojen som du berättar om.
gör rent på kontakter och kolla om batteriet är okey, det borde vara det eftersom du kör ofta. (pendlar blir varje dag för mig!)
Spraya med någon vätska runt insugningsgummin för att undersöka om den ändrar varvtal när det blir blött runt där. Tänk på att startgas kan vara brandfarligt om du väljer det.
 
PS, vanlig hushållsättikssprit är bra för lösa munstycken, bada dem över natten så blir de fina. DS
 
hej

Elektriska delar som brinner brukar upphöra att fungera helt, men undantag finns. Det var 30 år sedan jag meckade med dessa, och då fungerade de och kom på vanlig service.
550 modellen kunde bara "stanna", enligt vissa ägare. Bränd CDI, brukar vara som när en säkring går, allt blir dött, men de kan "vakna till", när de svalnar, för att dö igen när de blir varma.

Om din hoj har lågfart, högfart på tändningen kan högfartsdelen brunnit, och den försöker orka vidare på lågfartsdelen.
hur vet man om det finns lågfart/högfart?
det ska finnas olika lindningar för resp del, jag kollade här, men ingen bild som visar vare sig det ena eller andra.
http://www.cmsnl.com/suzuki-gsx400-1983-fd_model13619/partslist/

Här är bild på statorn, kanske du kan se på din om någon del är bränd, eller skavd, så att den inte längre släpper fram ström.

http://www.ebay.com.au/itm/Suzuki-GSX-400-1983-1985-Generator-Stator-by-Electrex-/131105194718
http://www.motoproject.it/catalog/STATOR_ENGINE_SUZUKI_GSX_400_1981

bild på pickup
http://www.ebay.co.uk/itm/SUZUKI-GS...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item27ddcc4e29

det finns endast två sladdar från pickupen, vilket säger att antingen är den hel, eller inte, halva kan inte gå sönder.

bild på CDI
http://www.aliexpress.com/store/pro...n-CDI-for-Suzuki-GSX400/513628_614095687.html

jag fann denna info på nätet,
http://www.electrosport.com/technical-resources/known-issues/common-tech-issue?model=504

även denna sida:
http://www.thegsresources.com/q_a/gs_qa_common.htm
GSX kallas GS i vissa länder, 4 cylindrig med 16 ventilstopp

detta inlägg kan handla precis om ditt bekymmer?
http://website.trafficmanager.net/motorcycles/p982098-suzuki_gsx_400_f_1981

nåja, lycka till! hopas det inte blir för dyrt...............
 
Min hoj är ju inte helt olik din...
Iaf, nä, tändspolar måste inte inte vara "original", jag bytte mina mot två beggade som suttit på en 550 från samma tid. Fördel om skruvfästen är samma, då är det bara plug-and-play. Tror faktiskt man kan byta rakt av från 400, 500, 550, 750 Suzuki från den här tiden. Med rakt av menar jag då såväl elektriskt som skruvfästen.
Min ville förresten inte heller varva över 6-7krpm, mätresultaten (resistans på primär samt sekundärlindningarna) var diffusa, bytet fixade det. Mina resultat av mätningarna visade sig ge ungefär samma på de gamla som de "nya", så att de ena var trasiga och de andra fungerande kunde jag inte se på det sättet.

Samma med regulatorn, den jag bytte till har suttit på en ninja från sent 90 eller tidigt 00, minns inte vilket. Det är av den där modernare varianten, vad heter de, mosfet-regulator?
 
Ah, läste igen och vill fylla på lite:
Byta till fyra enkelspolar kanske inte är helt enkelt. Du har ju bara varsin pluskabel till dem för det första. För det andra har du ju själva tändcykeln, dvs i vilken ordning tändstiften ska ge gnista. Nån expert får rätta mig, men dubbelspolarna du har ser ju till att urladdningen varannan gång går till 1:an respektive 3:an på vänstra spolen, samt 2:an och 4:an på högra. Den mekanismen sitter i själva spolen, och det får du ju inte till med fyra enkelspolar.

Betydligt billigare än att köpa nya originaldelar är ju att ringa runt till skrotarna, eller beställa eftermarknadsspolar från nätet.

Vill vara tydlig med att jag kan innanmätet på spolarna så dåligt att jag kanske är helt ute och cyklar..
 
Last edited:
nya spolar påväg fråm england. skall sen titta förbi siverts och ersätta slitna skruvar i fuggarna. kanske lyxa till det med insex. byta diverse slangar också. de är ju ändå 30 år :) insugsgummina såg fina ut vid en okulär besiktning.
 
Berätta gärna hur det gått, har en -81'a 1100 så det kan nog börja spöka här också :P
 
fick ett ryck och beställde 4 koniska luftfilter på ebay. fungerar säkert skitdåligt men eftersom jag upptäckte att det inte satt når filter i luftburken när jag tog bort förgasarbryggan antar jag att det kanske blir bättre nu :)
 
Sätt dit ett filter som är anpassat till hojen så slipper du få ytterligare ett problem som orsakar dålig gång.
Att den går dåligt på topp tyder på att det är förgasar/bränslerelaterat.
 
Inget filter? Det förklarar nog en del...
Mängden luft som sugs in är ju beräknat med filter på plats, som Sydney skriver ett filter som är originalanpassat för hojen. Byt till ett annat system, och då blir det som nu, en annan luftmängd än det som förgasarna är anpassade för. Då får man ge sig på en ombestyckning av förgasarna.
 
Är det mekanisk tändförställare (centrifugalregulator) på en sådan maskin? Värt att kolla funktionen i så fall - gnista vid fel tidpunkt har aldrig gjort någon glad!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top