GSX-R Fighterprojekt!

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Mille RSV R -00
Nu har jag äntligen fått tummen ur och börjat på mitt projekt.
Hojen blev stulen och kraschad i sommras Länk så nu blir det fighter av den.
Har inte gjort mer än att plockat ner hojen och börjat förbereda för lackning, men kommer att uppdatera allteftersom arbetet går framåt.
Tanken är att ramen och fälgar skall pulverlackas svart. Vidare så blir det nog orange tank och några schyssta dekaler.
Ny bakplast ska med fixas på nån vänster, funderar på att göra något själv.
Som sagt, uppdaterar så fort det händer något.
//Olle
 

Bifogat

  • Bild-002.gif
    Bild-002.gif
    95.2 KB · Visningar: 847
  • Bild-004.gif
    Bild-004.gif
    80.7 KB · Visningar: 789
Last edited:
Härligt!, är också i byggartagen med min pärla :hihi
Klurar fortfarande på bakdel, tänkte du gjuta själv??
 
Jabben skrev:
Härligt!, är också i byggartagen med min pärla :hihi
Klurar fortfarande på bakdel, tänkte du gjuta själv??

Jag har tillgång till ett material som används för att göra enklare designprototyper och liknande. Det är ett väldigt poröst material som är väldigt enkelt att jobba med. Så jag tänkte helt sonika sätta fast en klump på bakramen och sen gå lös på det med såg, vinkelslip, slipmaskin osv. Sedan behandla ytan med ett lager glasfiber och spackel för att det ska hålla.
Hade varti kul om inte hade en R1/R6 bakdel som alla andra! Inte för att de är fula, utan mer för att vara lite orginell.
//Olle
 
[Mr.Schufemtii] skrev:
Jag har tillgång till ett material som används för att göra enklare designprototyper och liknande. Det är ett väldigt poröst material som är väldigt enkelt att jobba med. Så jag tänkte helt sonika sätta fast en klump på bakramen och sen gå lös på det med såg, vinkelslip, slipmaskin osv. Sedan behandla ytan med ett lager glasfiber och spackel för att det ska hålla.
Hade varti kul om inte hade en R1/R6 bakdel som alla andra! Inte för att de är fula, utan mer för att vara lite orginell.
//Olle
Har inte tänkt på det själv, men jag har nog också tillgång till material från designhögskolan som jag kan fila i. Man kanske kunde plasta/glasfibra skiten och sen skära ut det innifrån. Problemet blir väl att få till fästen till bakramen, men det kan man iofs göra efteråt på insidan.
 
Jag hade tänkt något liknande. Det är väl just fästena som kan ställa till det.
/Olle
 
Det mesta går att lösa med lite distanser osv..

Det svåra är ifall man vill ha en passagerarplats också. Då måste man se till att sittdynan bak hamnar stabilt på bakramen.
 
Åhå! nu måste jag berätta en sak.
Funderat ett tag på att göra egen bakplast, kom på att det finns en 3D fräs nere på designhögskolan i Umeå! Den klarar att fräsa friformsytor upp till 1 m3. Du ritar alltså upp bakdelen i CAD, för över tll MasterCAM där du förbereder den för fräsningen och sedan fräser maskinen precis som du vil att det ska se ut!
Gick och pratade med en lärare som visst tyckte att det skulle gå att ordna, jag kan göra en egen projektkurs och få högskolepoäng för det. :tummenupp
Här är nån bild på hur den ser ut och hur det fungerar (inte samma fräs men liknande)
 

Bifogat

  • mdx-500-workfolw.jpg
    mdx-500-workfolw.jpg
    20.2 KB · Visningar: 447
  • mdx650.jpg
    mdx650.jpg
    28.9 KB · Visningar: 459
Jabben skrev:
Åhå! nu måste jag berätta en sak.
Funderat ett tag på att göra egen bakplast, kom på att det finns en 3D fräs nere på designhögskolan i Umeå! Den klarar att fräsa friformsytor upp till 1 m3. Du ritar alltså upp bakdelen i CAD, för över tll MasterCAM där du förbereder den för fräsningen och sedan fräser maskinen precis som du vil att det ska se ut!
Gick och pratade med en lärare som visst tyckte att det skulle gå att ordna, jag kan göra en egen projektkurs och få högskolepoäng för det. :tummenupp
Här är nån bild på hur den ser ut och hur det fungerar (inte samma fräs men liknande)

Oj!! Vi har tyvärr ingen sån maskin här på högskolan i Halmstad! Det hade ju varit perfekt att använda!
Finns det möjlighet för dig att göra två bakdelar? :)
Hade varit guld värt!
Vilket program använder du för att göra 3D-ritningen?
/Olle
 
Det blir nog kanon Olle. Menar du att du ska "låna" lite fjollmaterial på skolan eller? Vad ska du muta Staafen med då?

Ser framemot vad som komma skall!

Hur blev det med enkelsvingen?
 
hållundan skrev:
Det blir nog kanon Olle. Menar du att du ska "låna" lite fjollmaterial på skolan eller? Vad ska du muta Staafen med då?

Ser framemot vad som komma skall!

Hur blev det med enkelsvingen?

Jag har redan fixat material från en polare som jobbar på DIAB i Laholm. Nån form av jävligtdyrochhållbar cellplast. Gratis är gott!! :tummenupp

Projektet med enkelsvingen ligger på is eftersom att allt kostar pengar..... :mad:

Om jag får något av idioten som kraschade hojen så ska det nog väckas till liv igen.....
 
[Mr.Schufemtii] skrev:
Oj!! Vi har tyvärr ingen sån maskin här på högskolan i Halmstad! Det hade ju varit perfekt att använda!
Finns det möjlighet för dig att göra två bakdelar? :)
Hade varit guld värt!
Vilket program använder du för att göra 3D-ritningen?
/Olle
Tror jag kommer använda SolidWorks eller Rhino för modellframtagningen, sen verktygsbereder jag den i MasterCAM. Men det är bara planering ännu, tar nog ett tag då jag måste lära mig friformsmodellering och få kursen godkänd först :tummenupp
 
Plockade ner motorn nu i helgen. Och som ni ser på bilderna så är det dags gå igenom den!!!
Normalt med så sotiga ventiler/kolv???
Går den för fett kanske??
I vilket fall som helst så ska kolvringar byttas, lager kollas, packningar bytas.
Så nu är det igång på allvar...
/Olle
 

Bifogat

  • Ventiler-vänster.gif
    Ventiler-vänster.gif
    131.4 KB · Visningar: 684
  • kolv-vänster.gif
    kolv-vänster.gif
    124.9 KB · Visningar: 634
Last edited:
Oj stoooora bilder!, brukade den mycket olja? så tycker jad det ser ut iaf. Men her finns ju många old school suzuki folk her som kan svara på det mycket battre an jag.
 
Arctic#1 skrev:
Oj stoooora bilder!, brukade den mycket olja? så tycker jad det ser ut iaf. Men her finns ju många old school suzuki folk her som kan svara på det mycket battre an jag.

Jag såg att bilderna blev lite stora.. :rolleyes:
Den tog mycket olja, gissar att kolvringarna är slut då? Eller kan det vara något annat?
/Olle
 
Nu börjar delarna till bygget trilla in!!
I går fick jag lampan ( tack fabror mumma!!!). Kan bli hur grym som helst! :D
Väntar på en komplett bakram från en tl100s (tack wibbe). Lång väntan....
Om jag får tillgång till kamera i helgen så tar jag lite bilder på mitt portade och plastade topplock! (Hemmamek :yoparty )
Det tar sig sa räven..... :tummenupp
 

Bifogat

  • tlbak.jpg
    tlbak.jpg
    128.4 KB · Visningar: 508
  • stor dubbel.jpg
    stor dubbel.jpg
    6.1 KB · Visningar: 5,727
Last edited:
Arctic#1 skrev:
Oj stoooora bilder!, brukade den mycket olja? så tycker jad det ser ut iaf. Men her finns ju många old school suzuki folk her som kan svara på det mycket battre an jag.

Jag har gått igenom förgasarna och såg att emulsionsrören och trottelnålarna var en aning slitna. Sotet på kolvarna beror säkert delvis på detta i kombination med dåliga kolvringar. Bara att köpa nytt och byta ut!!
//Olle
 
Last edited:
SkogsOlle skrev:
Normalt med så sotiga ventiler/kolv???
Går den för fett kanske??

Deja vue? Hade inte jag postat några inlägg om det där och möjliga orsaker? Inläggen är iaf tydligen borttagna, eller hade du dubbelpostat..?
 
andersbrink skrev:
Deja vue? Hade inte jag postat några inlägg om det där och möjliga orsaker? Inläggen är iaf tydligen borttagna, eller hade du dubbelpostat..?

Annan tråd. La en tråd med motorfrågor i Mekforumet.
Kollad igenom förgasarna som du föreslog och mycket riktigt så är nålarna slitna och så även rören.
/Olle
 
Äntligen börjar det hända grejer i garaget!!
Ramen och sving är pulverlackad. Ny infästning till bakram är monterad och svetsad. Provmonterat delarna idag!!! Det som saknas nu är lite lager, lite prylar till motorn samt lack på tank å fälgar...
Uppdaterar så snart det händer ngt mer. Kom gärna med förslag och synpunkter.
//Olle
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top