GSX-R 750 service 2400mil

Skitskraj Mike

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Enköping
Hoj
GSX-R 1000k4
Har nu passerat 2400mil med min Suzuki GSX-R 750 o service-boken rekomenderar en service.. olja/filter/stift fixar jag ju själv men kolla kamkjedjan"manuell enligt säljaren" o ventil spel vet jag ej om jag klarar!? har den stora verkstadboken o inte tummen mitt i handen.. så frågan lyder.. fixar jag detta själv? låna verktyg e inga problem... eller vet nån här på sh vad detta kalas kostar ungefär på en mc-firma?? eller bättre upp, nån här som kan hjälpa mig för en summakardemumma? bor som sagt i enköping... thanks mates!
 
G.S.G.G. skrev:
Har nu passerat 2400mil med min Suzuki GSX-R 750 o service-boken rekomenderar en service.. olja/filter/stift fixar jag ju själv men kolla kamkjedjan"manuell enligt säljaren" o ventil spel vet jag ej om jag klarar!? har den stora verkstadboken o inte tummen mitt i handen.. så frågan lyder.. fixar jag detta själv? låna verktyg e inga problem... eller vet nån här på sh vad detta kalas kostar ungefär på en mc-firma?? eller bättre upp, nån här som kan hjälpa mig för en summakardemumma? bor som sagt i enköping... thanks mates!


Gick på typ 3,9 lopper på MB. Kändes som om det var bra att dom gjorde det. Alla andra servicar gör man med lillfingret.
 
ok... kan du specifiera vad dom gjorde? ingick olja/filter stift då?? känns som en stooor utgift näre igentligen mest är deras otroliga kr/timme man betalar för.. okej de e värt de men de finns mycke annat o lägga dom extra kronorna på...
 
G.S.G.G. skrev:
ok... kan du specifiera vad dom gjorde? ingick olja/filter stift då?? känns som en stooor utgift näre igentligen mest är deras otroliga kr/timme man betalar för.. okej de e värt de men de finns mycke annat o lägga dom extra kronorna på...

Dom gjorde allt på servicen, kittet, alltså olja stift rubbet. Men dom frågade om dom bara skulle ställa ventilerna, så du kan ju be dom göra det, och göra resten (det enkla) själv.
 
Var och frågade vad min lokala MC verkstad skulle ha för att enbart cynka förgasarna, kolla kamkedjan och ställa ventilerna.

2800:- för arbetet :näsblod

Skiljer tydligen en del beroende på hur mycket skit som är i vägen. På min var man tvungna att plocka en hel del.

andersbrink skrev:
Har du en garageplats? Kan du drar en M6 bult till 7 ft-lbs? Köp isf en servicemanual och gör det själv.

Du får det att låta så enkelt :tungan
Måste man inte pilla med shims samt vrida runt dödlägen också?

Är faktist sugen på att göra det själv och spara 2800:- :gnissla
 
Jo så är det på dom... ...Shims.
Pilla med det är ju inget världsproblem. Bara att mäta alla spel, hoppas på att det stämmer, om inte lyft kammen/kammarna. Byt till tunnare/tjockare shims där det behövs. När man lyfter kammarna är det lättast att nolla motorn innan man gör det, Shimsen sitter under tryckarna och är väldigt små.

På gixxer 98-99 sitter det orginal en kass automatisk kamkedjespännare byt den när du ändå är där och gräver. Har du en manuell behåll den men fråga inte mig hur spänd kedjan ska vara. Kolla bilden.

Du har ju bok och i den står allt du behöver veta.
Lycka till.
 

Bifogat

  • Sträckare 2 st.jpg
    Sträckare 2 st.jpg
    124.4 KB · Visningar: 205
Dez skrev:
Du får det att låta så enkelt :tungan

Det ÄR enkelt. Har du en digitalkamera aktiv under demonteringen är det ännu enklare att komma ihåg hur allt var innan du skruvade isär den. Men för att det ska blir ett bra resultat, tro inte en massa saker - ta reda på saker innan du förstör någonting. T.ex. specialverktyg, demonteringsföljd etc. Vänta hellre en dag och fråga nån som vet än att slabba ihop den som du tror att det ska vara.
Din egen tid är gratis, andras tid kan vara lite kostsammare, typ 2800.

Jag sköt en vevstake i fredags natt på Gävle Open, på lördag eftermiddag låg motorn sönderskruvad i beståndsdelar. Hade jag haft en ny Falicon vevstake hade motorn varit i ramen och uppstartad samma kväll. Det är bara en fråga om att våga... och att våga lära sig, genom att fråga en massa "dumma" frågor.
 
Jag betalade 1200:- på firma men då fixade dom bara kamkedjan och ställa ventilerna. Har en Suzuki gsx-r 750 1998
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top