GSX-R 750 k7 Startar ej, FI, efter tipp på parkering

Moneyline

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
k7 750
Hojen blev omkull vält på vänster sida när den stod parkerad utanför. Låg ner några sekunder bara. Nu startar den inte ÖVERHUVUDTAGET.
Står FI på displayen, (Fuel injection), händer inte ett jota när jag trycker på elstarten. Snackade med en kille å AVA mc, han var helt inne på att det var säkringarna men dom är hela. Jag är inne på spåret att tippsensorn pajat(?) eller hakat upp sig.
Desperat behov av hjälp! Kan man nollställa sensorn på nåt sett, hörde att man kunde banka till den lite eller bygla om den?
Eller köpa en ny.

Eller kan det vara något annat fel? :va

Tacksam för lite hjälp på traven, tips eller lösning på problemet!
 
som du själv skriver

Tippsensorn som sitter bakom tanken

ta loss den och skaka den

sätt tillbaka och kolla att den verkligenkommer i rätt läge

Det kan inte vara nått annat
 
som du själv skriver

Tippsensorn som sitter bakom tanken

ta loss den och skaka den

sätt tillbaka och kolla att den verkligenkommer i rätt läge

Det kan inte vara nått annat



Vart sitter den exakt? Har letat men inte hittat... Hittar många små svarta "lådor" men är inte säker på hur den ser ut. Har inte kunnat googla fram någon bild heller. Hur ska den sitta när den sitter i "rätt läge"? Ursäkta min okunnighet :Bugar
 
Precis! Börja med att gå in i dealer mode o läs av felkoden. Åtgärda sen det som felkoden syftar på, kan det va svårare? Gixxrar e det roligaste som finns samt den hoj som är mest lättmekad...

Om du inte förstod det så skall du bygla den röd-vita med den svart-vita kabeln! Piece of cake:tummenupp
 

Bifogat

  • dlrjump.jpg
    dlrjump.jpg
    89.3 KB · Visningar: 212
  • dm_plug_gsxr_01_800.jpg
    dm_plug_gsxr_01_800.jpg
    36 KB · Visningar: 485
  • dlrdisplay.jpg
    dlrdisplay.jpg
    70.4 KB · Visningar: 138
FI är inte Fuel Injektion utan den visar att det finns en felkod i databoxen!!!

Det finns en kontakt som man kan bygla för att få koden, kolla länken!!!

http://www.suzuki-forums.net/forum/showthread.php?t=10137



Attans vad fel man kan ha när man försöker tänka logiskt ibland.
Men gött som fan, ska kika upp det first thing in the morning :tummenupp
Bockar & tackar

Precis! Börja med att gå in i dealer mode o läs av felkoden. Åtgärda sen det som felkoden syftar på, kan det va svårare? Gixxrar e det roligaste som finns samt den hoj som är mest lättmekad...

Om du inte förstod det så skall du bygla den röd-vita med den svart-vita kabeln! Piece of cake:tummenupp

Det lät ju faktiskt piece of cake! :tummenupp
Förvänta er ytterligare ett inlägg imorgon bitti runt 8-9 tiden när jag undrar hur jag åtgärdar det som felkoden tyder... :gnissla
 
Last edited:
När jag byglar kontakterna får jag fram C00 - Vilket ska innebära att det INTE är något fel. Men det står fortfarande FI växelvis på displayen och det går inte att starta. Några ideér? Kan det vara något relä etc? Kan jag bygla förbi tippsensorn om det nu skulle vara den ändå?
 
Om man viker upp tanken ovarsamt mycket så hoppar tipsensorn ur sitt läge

( sitter i bakkant på tanken) håller fortfarande på denna

Går inte att bygla om man inte ersätter den med korrekt motstånd ( svårt att mäta)
 
Har du tankkontakten i??

Tänkte om du lyft på tanken när du letat tippsensor å glömt å sätta i den..



Vet ej, har inte lyft på tanken.. Men det sitter ju en "nippel" på tippsensorn som det Inte sitter en sladd i, - ska det göra det?
Hur/var sitter tankkontakten? :va

Om man viker upp tanken ovarsamt mycket så hoppar tipsensorn ur sitt läge

( sitter i bakkant på tanken) håller fortfarande på denna

Går inte att bygla om man inte ersätter den med korrekt motstånd ( svårt att mäta)




Ja jag också, kan inte tänka mig att det skulle vara något annat.
- Det är väl den som sitter med ett gummihölje fast i tanken bredvid säkringslådan med en kontakt på?
 
Last edited:
Jag får fnatt, någon som har någon aning? Står FI på displayen alltså, men i dealermode får jag fram C00 vilket ska innebära att det Inte är något fel. Hojen vill inte starta öht. Bränslepump och allt annat gnisslar till som det ska i början, går att rulla igång den.
Pratade med Ava, men dom verkade ha tummen mitt i handen.
Hojen har ju bara blivit tippad, vad kan ha gått sönder?!
HJÄLP
 
Det som ingen har frågat är vad händer när du trycker på startknappen???? Hur låter det, går startmotorn, går pumpen???
 
Sa du att den går att rulla igång o köra???
 
Det som ingen har frågat är vad händer när du trycker på startknappen???? Hur låter det, går startmotorn, går pumpen???

Precis, kan du rulla igång den:va Startmotor eller startrelä, snarare det senare eller om du har en huvudsäkring till dessa du kan ha missat att kontrollerat, som ev inte sitter bland de andra säkringarna:va
 
....när min "tippade" ( har en gixxer 1000 -05) så var det tippsensorn som behövdes ta loss och sen "ruskas lite" och tillbaka på rätt sätt, hyfsat lätt och sätta den fel om man inte tänker sig för. När startmotorn strejkade för mig och jag fick felkod vid ett annat tillfälle så tog jag och gick igenom säkringarna som satt under kåpan på vänster sida (lite meck och komma åt) och där satt mitt problem iaf, en hade brunnit av och det var ingen större logik i dom säkringarna så det är bara och kolla alla ! Lycka till /M (Skumt att bränslepump gnisslar till för om det är säkring så borde det va tyst... ja ja prova !)



Jag får fnatt, någon som har någon aning? Står FI på displayen alltså, men i dealermode får jag fram C00 vilket ska innebära att det Inte är något fel. Hojen vill inte starta öht. Bränslepump och allt annat gnisslar till som det ska i början, går att rulla igång den.
Pratade med Ava, men dom verkade ha tummen mitt i handen.
Hojen har ju bara blivit tippad, vad kan ha gått sönder?!
HJÄLP
 
när jag tappade en tidigare hoj var det handtaget som dödaren/starten satt på som hade vridit sig och kortslutit starten. då gick den inte att starta, men att rulla igång den gick fint.

kolla kablar, kontakter, knappar, startrelä och startmotor enskilt. testa att lägga på 12V på startmotor och se om den går och så går du vidare och mäter för att se vad som orsakar det hela.
 
Det som ingen har frågat är vad händer när du trycker på startknappen???? Hur låter det, går startmotorn, går pumpen???



Det händer ingenting, låter inte ens klick eller nåt. Helt dött. Däremot lyser halvljus lamporna starkare när jag håller in startknappen.

Allting låter som vanligt när jag vrider på tändningen, pumpen etc. Ibland står det FI, ibland inte. Går ändå inte att starta.

Precis, kan du rulla igång den:va Startmotor eller startrelä, snarare det senare eller om du har en huvudsäkring till dessa du kan ha missat att kontrollerat, som ev inte sitter bland de andra säkringarna:va

Japp, går att rulla igång den utan problem. Har dubbelkollat säkringarna i säkringslådan. Osäker på vart huvudsäkringen sitter, om det finns någon ? :va

Har du kollat så att kontakten vid kopplingsgreppet inte lossnade när hojen tippade?

Bra ide, men den satt som den skulle..

....när min "tippade" ( har en gixxer 1000 -05) så var det tippsensorn som behövdes ta loss och sen "ruskas lite" och tillbaka på rätt sätt, hyfsat lätt och sätta den fel om man inte tänker sig för. När startmotorn strejkade för mig och jag fick felkod vid ett annat tillfälle så tog jag och gick igenom säkringarna som satt under kåpan på vänster sida (lite meck och komma åt) och där satt mitt problem iaf, en hade brunnit av och det var ingen större logik i dom säkringarna så det är bara och kolla alla ! Lycka till /M (Skumt att bränslepump gnisslar till för om det är säkring så borde det va tyst... ja ja prova !)

Ja jag har tagit loss och ruskat om den ett par gånger! När jag gör det så försvinner felmeddelandet ibland, men går ändå inte att starta!! Kan den ha gått sönder helt?
Säkringar dubbelkollade.

Två märkliga saker enligt mig är att om jag vrider på tändningen med dödarknappen på(som den ska vara), så gnisslar inte bränslepumpen till och det står FI.

Men om jag vrider på tändningen och sedan sätter på dödarknappen så står det inte FI och pumpen gnisslar till.

Vad kan det bero på?


Och det där med lysena, när jag trycker på startknappen lyser halvljusen mycket starkare, borde det inte vara tvärtom?
Har bytt ut orginal till Xenon ljus, kan det ha något med saken att göra? Kan dom ha gått sönder och stör ut något?
 
Last edited:
Koppla loss xenon, sätt dit startkablar koppla ihop med bilen och försök! Jag förstog inte det med dödarknappen?????
 
Koppla loss xenon, sätt dit startkablar koppla ihop med bilen och försök! Jag förstog inte det med dödarknappen?????



Värt ett försök, provar det imorgon bitti!

När dödarknappen är i det läget så att det går att starta, så gnisslar inte pumpen till som den brukar och ett felmeddelande visas på displayen när jag vrider på tändningen.

När man trycker dödarknappen åt det hållet så motorn ska stängas av och vrider på tändningen Och Sedan sätter dödarknappen i rätt läge, så gnisslar bränslepumpen till och Inget felmeddelande visas. Som det ska alltså.

Alltså när jag slår på dödarknappen Efter jag vridit på tändningen så beter den sig normalt.

Lite luddigt kanske , men hoppas du förstod :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top