GSX-R 750 -95 går dåligt efter att ha stått still för länge.

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Halloj!

Min kompis GSX-R 750 med förgasare går dåligt efter att ha stått i garaget i stort sett 1 år. Den var svårstartad, men kom till slut igång med starthjälp o lite vilja. Den går skitdåligt och när vi skulle flytta den till ett annat garage så gick det inte att köra alls utan att ha full choke och slog man av choken så gick det inte att varva.

Det gick i stort sett att köra 5000RPM på 2an o hålla 50 blås, Vi körde ungefär 2 mil och det blev aldrig bättre, vad kan det vara? Har förknasarna kackat igen, kan man blanda nåt i soppan som rensar lite utan att behöva plocka isär förgasare o göra rent?

Reservlampan började blinka precis när vi kom fram, har fundering på att tömma ut det sista ur tanken o fylla på ny phresh soppa.

Kom med tips!

Jag är inte så hajj som dom flesta andra här men jag hade börjat i de enkla ändorna som ny soppa, soppa filter luft filter sen gått vidare, känns som en bensin problem då det är det som påverkas mest av tid och att den funkar bättre med choke. Lycka till!

Filtren blir inte igensatta om det inte är något flöde igenom dom, så det är nog minsta problemet. Desto troligare är att förgasarna skulle behöva en rejäl översyn. Sen skadar det väl inte att byta soppan, men jag har startat, och kört, hojar som har stått ute med halvtank i flera år, det gick alldeles ypperligt.

Kom på en sak... Choken hade fastnat typ, gick bara att choka 1cm på reglaget, sen efter 5-56 behandling så släppte den och man kunde choka fullt, hojen startade inte ens utan full choke o vi höll på ett bra tag. så det verkar ha stelnat till lite där ner så att säga.

Så lösningen är att göra rent förgasarna? Ska nog testa att hälla i lite fräsch soppa först, den ska ändå tankas upp.

Töm flottörhusen
Plocka ut alla munstycken och rengör noggrant (gärna med ultraljud om du har)
Byt bensin (töm ur tanken)
Byt bensinfilter
Byt tändstift (även om du nästan nyss bytt dessa, blir dåliga snabbt om soppablandningen blir fel)

och glöm inte att byta ut den gamla luften i däcken :D

edit: efter din edit så rekommenderar jag inte att endast fylla på ny soppa, detta är mest slöseri med pengar då gamla soppan finns kvar. Töm ur det du har iaf, töm flottörhusen. Sen tanka på nytt. Funkar inte det så är det munstyckena det sitter i.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti