GSX-R 600, Problem 2:a växeln

Rider_M

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Hoj
GSX-R 600
Hej alla Sporthojs fantaster!

Ny här på forumet :)

Problem 2:a växeln, GSX-R 600, 2007 årsmodell

Vid hastigheter över ca 40 km/h eller vid kraftig acceleration har jag svårt att få i 2:a växeln.
Det uppstår ett ”mekaniskt/metall skrap oljud” från motorn/växellådan och jag upplever de som att det skrapar/hugger i växelpedalen, övriga växlar 3->6 fungerar felfritt.

Någon som vet vad detta problem/fel kan vara?

Tacksam för all hjälp! :)

Mvh
M

Det felet brukar uppstå när drevet och/eller växelföraren blir slutna, alltså inte tänderna på ytan av drevet utan hakarna som kopplar in drevet till axeln.

Om det är detta som är problemet i ditt fall så är det enda rätta är att byta ut dessa 2 komponenter (och kanske något mer när man ändå håller på).

Jag har aldrig gjort bytet själv, men jag har haft exakt samma problem på en tidigare MC.

Last edited:
Det felet brukar uppstå när drevet och/eller växelföraren blir slutna, alltså inte tänderna på ytan av drevet utan hakarna som kopplar in drevet till axeln.

Om det är detta som är problemet i ditt fall så är det enda rätta är att byta ut dessa 2 komponenter (och kanske något mer när man ändå håller på).

Jag har aldrig gjort bytet själv, men jag har haft exakt samma problem på en tidigare MC.

Tack för svaret, blir eventuellt att lämna in hojen isånnafall :3freak

Back