GSX-R 600, 97, För och nackdelar? (Frågor inför ev. köp)

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
GSX-R 600
Tjena!

Ska i morgon och kolla på en, för mig, drömhoj, en "gixxer" 600 årsmodell 97. Vad har ni som äger hojen i fråga att säga om dem? Jag vill veta ALLT, positivt som negativt, kända barnsjukdomar, vanliga fel, osv.

Objektet jag ska se på i morgon ska snart in på 2400 mila service, vad exakt innebär den? Är det några mer komplicerade grejer, eller kan man göra den servicen själv?

Har läst om att det var något problem med kamkedjesträckare på dessa hojar, eller är jag helt ute och reser?

För att sammanfatta; vad bör jag se upp med?

Last edited:
Molia skrev:
Tjena!

Ska i morgon och kolla på en, för mig, drömhoj, en "gixxer" 600 årsmodell 97. Vad har ni som äger hojen i fråga att säga om dem? Jag vill veta ALLT, positivt som negativt, kända barnsjukdomar, vanliga fel, osv.

Objektet jag ska se på i morgon ska snart in på 2400 mila service, vad exakt innebär den? Är det några mer komplicerade grejer, eller kan man göra den servicen själv?

Har läst om att det var något problem med kamkedjesträckare på dessa hojar, eller är jag helt ute och reser?

För att sammanfatta; vad bör jag se upp med?
98-99 gsxr750 har kass kamkedjespännare och tror inte det gäller 600

fel fel
gsxr -96-97 har VERKLIGEN dålig kramsträckare, 98 har lite bättre o 99 har ännu något bättre.
Gäller både 600 och 750 och bör bytas!

Jag har en -97 som gått 3000mil nu, har kört den på ett 10-tal bankörningar i år plus lite landsvägskörning. Den har funkat helt problemfritt, förutom bromsoken som behövde en översyn.

Servicen vid 2400 inkluderar ventilspelskoll, har man en bra manual (Haynes t.ex.) och lite mekvana så är det inga större problem att fixa själv. Gaffelolja och bromsvätska ska bytas också. Förgasarsynkroniseringen kan man ju skippa om motorn går jämnt och fint.

Kamkedjesträckaren kan behöva bytas, lyssna efter missljud. På min sitter fortfarande originalet på.

Bromsoken kan kärva på en 7 år gammal hoj. Jag har precis renoverat mina ok eftersom beläggen inte släppte helt från skivan och bromsarna gick varmt. Även det är rätt lätt att fixa själv.

Kolla förgasarbestyckningen. Standard är den snålt ställd, funkar med standard ljuddämpare men med slipon bör man bestycka om. Jag har en bestyckning som funkar med slipon och KN filter som jag kan lista, den är testad i bänk.

Har själv haft en silver röd svart 97a... Går bra gör dom, inte lika bra som 98+ dock...

Kamkedjesträckaren är ofta kass på dessa...
Annars grymt skön att köra...

Lycka till med ditt köp!

HanneZ skrev:
fel fel
gsxr -96-97 har VERKLIGEN dålig kramsträckare, 98 har lite bättre o 99 har ännu något bättre.
Gäller både 600 och 750 och bör bytas!
99:ans bättre! Det var ju den modellen som blev återkallad just för att den har den sämsta sträckaren.

Gildemeister skrev:
99:ans bättre! Det var ju den modellen som blev återkallad just för att den har den sämsta sträckaren.
Men HanneZ pratar ju om kramsträckare, vad det nu kan vara.

För övrigt märks det tydligt om kamkedjesträckaren är knackig. Det HÖRS!

Mattias skrev:
Men HanneZ pratar ju om kramsträckare, vad det nu kan vara.

För övrigt märks det tydligt om kamkedjesträckaren är knackig. Det HÖRS!
Jasså den :)
vet hur det låter, har bytt på 1 av mina 99:or, den ena gick på garatin den andra bytte jag själv när den var på G att rasa
Kolla denna bild skillnaden på den gamla och dåliga sträckaren mot men nya som funkar
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=57220

Jag kör en 600 -98 som är 40mil från 4000... Den går snällt och fint ända tills man Varvar den som man ska, då hänger den bra med det mesta (mellan 10000-13000)

Problem: Det finns en slang under tanken som ska leda bort olja som sprutats ut ur motorn; denna är ofta för kort så att det kommer en klick på ramen vid vänstra nedre svetsningen. Inget farligt alls, men skrämmande om man inte vet vad det är.

Problem: Mekanismen för kopplingen är av ungefär samma snitt på en DT50(moppeskit), en hävarm som "gängar"/vrids in så att den frikopplar. När kraften ska flyttas 90grader blir det mycket snedslitning (dåligt förklart kanske), men det hade verkligen inte skadat med hydralisk koppling.

Jag har inte haft problem med bromsarna. Har bara kört en bandag, förmodligen har jag kassa fjädrings inställningar för fotpinnar och avgasrör skrapadefriskt i marken.

Problem: runt 8000varv märker jag en enorm effektsvaka med orginaldämpare, lite ojämn gång med effektdämpare. Förmodligen är det bara förgasarbestyckningen. Men det finns många som har ett hål där runtomkring.

Nu kanske allt detta var lite överkurs eftersom du ville ha en 97:a. Troligen är alla mina enkla problem domsamma som på en 97:a. Men jag tycker att du ska skaffa en 98:a istället. Köp min för 39Kkr :tungan

Balthazar skrev:
Problem: Mekanismen för kopplingen är av ungefär samma snitt på en DT50(moppeskit), en hävarm som "gängar"/vrids in så att den frikopplar. När kraften ska flyttas 90grader blir det mycket snedslitning (dåligt förklart kanske), men det hade verkligen inte skadat med hydralisk koppling.

Jag har inte haft problem med bromsarna. Har bara kört en bandag, förmodligen har jag kassa fjädrings inställningar för fotpinnar och avgasrör skrapadefriskt i marken.

Kopplingsmekanismen är ju kullagrad så det funkar bra om den är justerad och infettad. Men hydrauliskt är ju bättre.

Markfrigången fixas med tillbakaflyttade fasta (kortare) fotpinnar och ökad ride height, har man inte en dämpare med justerbar ride height så kan man shimsa upp den med brickor ovanför övre dämparfästet.

köpte en gsxr600-97 förra söndagen! går underbart.. lyssna efter rassel i motorn (kamkedjesträckaren), men svagt metalliskt ljud ska inte vara några problem. kolla även så att ramen inte har skavanker. annars är det väl det vanliga, skivornas kvalitet,stötdämparna etc.
slänger upp en bild på min älskling :tungan det sitter en undertray på, samt ett leovince kolfiber slip on! :kär fick även med alla originaldelar plus depå ställ.

lycka till med hojköpet! :tummenupp

Bifogat

• 467908_shl_s.jpg
    467908_shl_s.jpg
    54.6 KB · Visningar: 97
Last edited:
Tusen tack! Detta har hjälpt mig något fruktansvärt, ska med största sannolikhet köpa på tisdag. Kom hem ffrån provkörningen för en stund sedan, märkte inget metaliskt ljud från motorn, tyckte den gick hur bra som helst.

När köper går igenom återkommer jag naturligtvis med bilder!

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka