Gsx-r 400 ( 1987 + 1988 ) ?

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Hej på er !

Funderar på att skaffa mig en GSX-R 400 av 1988 års modell, som en liten inkörare som återfalls knutte.
Har tidigare kört hoj mellan 1986 - 1991.

Har efter detta inte så mycket som sett åt en hoj förän nu ! :) :)

Har hittat ett fräscht exemplar av denna lite udda sporthoj nere i Göteborg.

Skulle dock vilja veta lite mer om denna hoj av er som någon gång ägt eller äger en sådan hoj !

+ Positiva saker
&
- Negativa saker

* Var hittar man sprängskisser på nätet till denna modell ?

* www. adress till svenska MC skrotar ?

* Eftermarknads prylar till denna hoj ?


All information mottages tacksamt ! :tummenupp
 

Bifogat

  • 1986_GSX-R_450.jpg
    1986_GSX-R_450.jpg
    31.2 KB · Visningar: 419
  • bikepics-467790-full.jpg
    bikepics-467790-full.jpg
    109 KB · Visningar: 213
  • bikepics-125179-full.jpg
    bikepics-125179-full.jpg
    54.5 KB · Visningar: 186
Last edited:
Hej du.
Är ganska säker på att alla GSX-R 400 som såldes i Sverige är 87-årsmodell,,men tror iofs inte att där är nån skillnad på dem,,
Nackdel är väl att det mesta är svårt att få tag på till den,,t.ex. drivpaket,,har för mig de hade 525 kedja,,,och begagnade delar kan man i stort sett glömma i Sverige,,finns dock en del i Tyskland och England.
Eftermarknadsgrejor verkar vore obefintligt,,,
Kanske hellre satsa på nån GSX-R 750-88-tom-91 om du vill ha luft/oljekyld,,de finns det gott om delar till,,he he
Hälsar Frostie.
 
Jag har en GSX-R 400 till salu.
Väldigt bra sportig nybörjarhoj.
Jag hade den som första hoj och tycker väldigt bra om den.
Mycket lätt körd. Perfekt att strypa ner till mellan klass.
Det negativa med den är svängradien som är totalt värdelös,
men det är den väl på många sporthojar.
Reserv delar har jag inte haft något problem att hitta.
Vad jag vet så är alla av årsmodellen 87.
 
Vilka år tillverkades den ?

Quote: Turbobiker44

Hej du.
Är ganska säker på att alla GSX-R 400 som såldes i Sverige är 87-årsmodell,,men tror iofs inte att där är nån skillnad på dem,,
Nackdel är väl att det mesta är svårt att få tag på till den,,t.ex. drivpaket,,har för mig de hade 525 kedja,,,och begagnade delar kan man i stort sett glömma i Sverige,,finns dock en del i Tyskland och England.
Eftermarknadsgrejor verkar vore obefintligt,,,
Hälsar Frostie.


----------------------------------

:confused: GSX-R 400 finns med både i 87 & 88 års svenska Suzuki broschyr !

Den har dock INTE de specificationer som man listar som 87 års modell enligt :
http://www.suzukicycles.org/GSX-R-series/GSX-R400.shtml

:confused: :confused:
 
VW über alles skrev:
2261998 :confused: Hmmmmm.......

Nu har jag blivit lite förbryllad.....

Enligt den Svenska sidan :
http://www.suzukicycles.org/GSX-R-series/GSX-R400.shtml
så tillverkades bara denna modell 1986 & 1987

Men i Sverige såldes den som 1987 & 1988 års modell....
och såvitt jag förstår är alla dessa svensk sålda cyklar av 1986 års specifikationer !

Vad stämmer och vad stämmer inte ? :confused:

Ring KGK och kolla hur det ligger till.

Den där Suzukisidan är bibel för många men tvvärr finns det rätt många sakfel...och killen verkar inte så pigg på att uppdatera den tyvärr

...eller också köper du en annan 400. Ett par klasser snyggare eller hur?

http://www.blocket.se/vi/8579726.htm?ca=11_s
 
fazerfun skrev:
2262840

Ring KGK och kolla hur det ligger till.

Den där Suzukisidan är bibel för många men tvvärr finns det rätt många sakfel...och killen verkar inte så pigg på att uppdatera den tyvärr.

Precis vad jag gjort, men de vägrar att tala med privat personer..... :huvet

Har även snackat med 2 olika Suzuki återförsäljare men de visste inte något om detta. :va
 
VW über alles skrev:
2264263 Precis vad jag gjort, men de vägrar att tala med privat personer..... :huvet

Har även snackat med 2 olika Suzuki återförsäljare men de visste inte något om detta. :va

Det är då man presenterar sig som "Hej detta är Johan på Suzuki servicei luleå, jag ahr ett par frågor" :)
 
VW über alles skrev:
2264263 Precis vad jag gjort, men de vägrar att tala med privat personer..... :huvet

Har även snackat med 2 olika Suzuki återförsäljare men de visste inte något om detta. :va

Ok...ja vissa på KGK har klara attitydproblem :arsele ...jag måste haft tur för två veckor sedan då...skulle kolla hur många ex av gsxr 750 r (dubbel R) de tog in 89....de rotade i sina register och var väldigt hjälpsamma.
 
fazerfun skrev:
2264558
Ok...ja vissa på KGK har klara attitydproblem :arsele ...jag måste haft tur för två veckor sedan då...skulle kolla hur många ex av gsxr 750 r (dubbel R) de tog in 89....de rotade i sina register och var väldigt hjälpsamma.

jaaa, det är kanske som att spela på LOTTO :tungan


* Du minns händelsevis inte vem du pratade med på KGK ?

* Kanske du tom. har telefon nummer ?


-
 
Jag hade gsx-r 400 som första hojj.
Hade en länk en gång till en sida med skillnaden mellan årsmodellerna, men har tyvärr inte kvar den. Tror jag hittade den på forumet så testa att söka.

Det är en bra förstahoj om den inte krånglar, vilket den verkar göra en del.
Det var inga problem att få tag i kedja+drev till den, fanns på duells.
Var några andra modeller som använde samma grejjer, exakt vilka finns också i nån tråd på forumet så det går att söka fram.
Andra delar tror jag dock är riktigt svårt att få tag i. Som jag fattade det så är alla som finns i Sverige importerade från England och därför stämmer inte alltid årsmodellen, den gjorde det inte på min gamla hojj iaf.

Ett vanligt fel är dock att dom krånglar när dom blir varma.
Min stannade och dog om jag körde inne i stan en varm sommardag.
Så länge man höll sej på landsväg så gick det bra, men om motorn blev lite varmare så började den att missa och dog lätt vid trafikljus osv.
DETTA ÄR ETT FEL SOM VÄLDIGT MÅNGA HAR OCH INGEN VERKAR VETA EXAKT VAD DET ÄR SOM ÄR FELET. Har läst många trådar på forumet och testat en hel del själv utan att fått nån klarhet i det iaf.

Sen så kan du glömma att få tag i nån svensk dokumentation. Jag hade tur och fick tag i en engelsk verkstadshandbok, dock till fel årsmodell men ändå.

Hittar man ett ex som fungerar utan problem så är den käck om man skall köra den på 25kw, annars ser jag ingen anledning att köpa den istället för en 750.
 
VW über alles skrev:
2265506 jaaa, det är kanske som att spela på LOTTO :tungan


* Du minns händelsevis inte vem du pratade med på KGK ?

* Kanske du tom. har telefon nummer ?


-

Nej tyvärr inte. Jag ringde vxln och sa att jag ville prata med någon som kunde spåra äldre hojar. Och jag fick veta det jag ville...denna gång.
 
andersbrink skrev:
2267882

En sliten långmilare får slitna emulsionsrör...


När ungefär börjar detta hända ?

2000 mil ?
3000 mil ?
4000 mil ?
5000 mil ?
6000 mil ?


De flesta GSX-R 400 som jag sett bla. här på SportHoj verkar ha gått 3000 - 4000 mil och ha detta problem....

Nog måste det vara skitförgasare om det börjar att hända sånna saker redan efter låt oss säga 4000 mil !

Finns det någon bot ?


.
 
Mycket fin liten hoj!
Underbart lättsvängd med fin väghållning. Inte många hojar i 600 klassen från samma tid som hade aluram, alusving och ställbara dämpare både fram och bak.
Kul hoj när det svänger med andra ord. Min egen har just gått över till fighterträsket. :tummenupp

Innan du köper: Fråga om killen har varmsartsproblemet. Testa sedan själv.

Jag har inte haft något annat problem med min och har kört den i ca 1400 mil.

Följande har jag testat utan resultat (för att försöka avslöja varmstartsproblemet alltså)

*kompressionen = ok
* Testat med andra tändspolar och annan CDI från en gsxr 400 som inte hade problemet
* bytt stift- lite bättre till en början sedan "back to normal"
* bytt batteri och kollat så att den laddar ordentligt
* bytt förgasarbrygga (2xförgasare)
* säkert något annat också, var trots allt ett år sedan jag gjorde detta.

Hojen går naturligtvis att köra endå. Jag har bara utsatts för felet en gång denna sessong och det var när jag fastnade i en lång bilkö i stan en varm eftermiddag. Dock vansinnigt störigt!
 
matte_mannen skrev:
2272435

Innan du köper: Fråga om killen har varmsartsproblemet. Testa sedan själv.

Jag har inte haft något annat problem med min och har kört den i ca 1400 mil.

Följande har jag testat utan resultat (för att försöka avslöja varmstartsproblemet alltså)

*kompressionen = ok
* Testat med andra tändspolar och annan CDI från en gsxr 400 som inte hade problemet
* bytt stift- lite bättre till en början sedan "back to normal"
* bytt batteri och kollat så att den laddar ordentligt
* bytt förgasarbrygga (2xförgasare)
* säkert något annat också, var trots allt ett år sedan jag gjorde detta.

Hojen går naturligtvis att köra endå. Jag har bara utsatts för felet en gång denna sessong och det var när jag fastnade i en lång bilkö i stan en varm eftermiddag. Dock vansinnigt störigt!

Ser förgasarna ut så här ?
 

Bifogat

  • Air box side.JPG
    Air box side.JPG
    41 KB · Visningar: 191
  • Intake side.JPG
    Intake side.JPG
    41.8 KB · Visningar: 113
VW über alles skrev:
Finns det någon bot ?

Alla förgasare slits med tiden. Om det tar 1000 mil eller 6000 mil beror på körsättet.

Bot? Man köper nya emulsionsrör och trottelnålar eller letar reda på en bättre begagnad förgasare.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top