GSX-R 1100 från land med miles mätare!!? Bra eller dåligt!?

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Tja!

Har nu hittat en gixxer1100 båge från 87 som har milesmätare! Och jag undrar om det är några problem att byta mätare till km/h, och om det är nått särskillt man ska tänkta på med en båge från miles-land! :gnissla

Någon som stött på ett liknande objekt eller kanske äger ett!? :crash

Den verkar inte ha gått så långt.. bara 5300miles.. låter ju bra.. :nicka

/Nesssssssseeeeeee

Nisse977 skrev:
Tja!

Har nu hittat en gixxer1100 båge från 87 som har milesmätare! Och jag undrar om det är några problem att byta mätare till km/h, och om det är nått särskillt man ska tänkta på med en båge från miles-land! :gnissla

/Nesssssssseeeeeee

Ska ju inte va några problem o byta tycker jag..
E det den i Timråtrakten du hittat? Har en polare som säljer sin billigt..

Nisse977 skrev:
Tja!

/Nesssssssseeeeeee

Har en polare som hade en R1100 runt -90 importerad från USA. Den hade mph men även kph med mindre font så det var godkänt på besiktningen så han bytte aldrig. Hans var från Kalifornien så den hade katalysator men han bytte hela systemet från 4-2 till 4-1 och sparade massor av kilon plus att katalysatorn försvann.

Om din är något liknande kan jag kolla mer med honom vad han fixade om du vill.

Är motorcykeln från t ex England kan det tänkas vara så att ljus inställningen inte är anpassad för högertrafik. Vet inte om det är en inställningsfråga eller om man måste byta hela lampsatsen.

Det går nog att byta mätare. Om inte kan du ju alltid klistra på en Km/h utanpå mätarglaset. Jag har sett många göra det på importerade veteranbilar. Det är väl ett krav från besiktningen antar jag.

Det finns säkert någon annan med bättre kunskap och tips som kan hjälpa dig vidare.

Lycka till.

Kravet angående mätare var tidigare att den dominerande skalan skulle vara km/h, fråga Anders Brink. Han fick en km mätare av mig när han reggade sin Bandit i sverige.

Han skulle visst besiktiga den 11/8 sa han! Så den borde ju då ha godkända lysen mm.

Nej jag hoppas inte det var den vid Timrå :) För jag bor i Göteborg och det är ju några mil emellan om man säger så!

Det var föressten 4-1 system på den.

Men kan man köpa en km/h mätare .. eller mätartavla någonstans?

Last edited:
OK, då ska han besikta turbo gsx-r'en alltså. Ska kika om inte jag har en kvaddad instrumentering ligger, ska kolla om hastighetsmätaren är hel.

Wibbe skrev:
OK, då ska han besikta turbo gsx-r'en alltså. Ska kika om inte jag har en kvaddad instrumentering ligger, ska kolla om hastighetsmätaren är hel.

Trevligt trevligt om du kunde kolla!!!

Fast jag har ju inte ens sett bågen än!! Men fan vad man vill ha båge när man inte har nån......
:machinegu Tjuvhelveten.....

Legenden skrev:
Ska ju inte va några problem o byta tycker jag..
E det den i Timråtrakten du hittat? Har en polare som säljer sin billigt..
Varför säljer han sin så billigt då?? Är sugen på en sån båge ju! Lite långt till Timrå som sagt... är den import med eller?

Last edited:
Om den inte är registreringsbesiktad kostar det över tusenlappen att få den igenom SBP.
Tejpa över miles-siffrorna utanpå glaset, det räcker.

Nisse977 skrev:
Trevligt trevligt om du kunde kolla!!!

Fast jag har ju inte ens sett bågen än!! Men fan vad man vill ha båge när man inte har nån......
:machinegu Tjuvhelveten.....

Varför säljer han sin så billigt då?? Är sugen på en sån båge ju! Lite långt till Timrå som sagt... är den import med eller?

Han vill faktiskt bara bli av med den.. Det är ursprungligen en import med milesmätare..
Sitter ett kasst 4-1 på den som däremot skulle behöva bytas..

Last edited:
andersbrink skrev:
Om den inte är registreringsbesiktad kostar det över tusenlappen att få den igenom SBP.
Tejpa över miles-siffrorna utanpå glaset, det räcker.

Jo den var inreggad i Sverige!! Han skulle bara göra den årliga besiktningen.. :tungan

*vill ha km/h mätare sen i alla fall* :)

UrbanTiger skrev:
Ska du köpa mätare så fråga efter en där glaset/kåpan är spräckt. Köpte en km-mätare till bladen för en 5-hundring jämfört met 2,5 lax komplett :skrämd
Skrotnissarna är inte kloka.

Haha!! det var ju LITE skillnad!! :rolleyes:

Det finns väl nån mc-skrot här i Göteborg har jag hört!! kan ju åka dit å kolla! Men man ska väl köpa bågen först! Så man ser hur det ska va! Hoppas det är vita mätartavlor som på 750 85´an... tycker det ser coolast ut! :yoparty

Nån som vet om det är vita eller svarta på en gixxer 1100 87?

Last edited:
Nisse977 skrev:
Haha!! det var ju LITE skillnad!! :rolleyes:

Det finns väl nån mc-skrot här i Göteborg har jag hört!! kan ju åka dit å kolla! Men man ska väl köpa bågen först! Så man ser hur det ska va! Hoppas det är vita mätartavlor som på 750 85´an... tycker det ser coolast ut! :yoparty

Nån som vet om det är vita eller svarta på en gixxer 1100 87?

Vita intrument på GSXR 1100 86-88, Mc-skrot i Göteborg, där har ni Roland Nilsson han är kanon att ha att gör med.

gixxer_1255 skrev:
Vita intrument på GSXR 1100 86-88, Mc-skrot i Göteborg, där har ni Roland Nilsson han är kanon att ha att gör med.
Gött mos!! Då får jag snacka med honom sen när det börjar bli dags!! :tummenupp

Appropå de där gamla gixxer 1100!!.. Är det nått drag i dom? I min gamla 750 var det ju ca 105hk och så tror jag det skulle vara 64 eller 74nm i vrid.... En 1100 har ju inte så mycket mer hk... 130... men destå mer vrid 105nm..!! Det borde ju innebära att den "kommer" mycket bättre än 750. Den gamla bågen kom ju inte redigt förrens vid 7-8000 eller nått.. Men jag har ju inte kört nån annan sportbågen än min 750... och jag tyckte den gick rätt gött... så 1100 blir nog förhoppningsvis bra!!

Med 750 85´an gick det inte att "gasa" upp på bakhjulet... går det på 1100???

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck