GSX-750 dör vid gaspådrag

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
För er som missat eländet i byggtråden så har jag hållit på felsöka min turbohoj hela sommaren utan större resultat, men idag märkte jag att hojen går lika illa utan turbogrejorna på så därför hör jag mig för här också där det finns många skarpa sugmotorskruvare. :tummenupp

Hojen går på E85 med original kompression och bestyckad så den låg stadigt runt 0.85 lambda förra sommaren. I vinter rev jag hojen för att förstärka ramen och byta turboaggregat för att bli kvitt surgeproblem och i våras när premiärturen gjordes gick hojen som ett lass skit och har gjort så sedan dess.

På tomgång och med väldigt lite gaspådrag så går hojen fint med 0.8-0.85 i lambda men så fort jag ökar gasen så börjar hojen hosta och dö om jag inte släpper av gasen igen. Jag bytte olja idag och såg att det var litervis med etanol i oljan och även en hel del i insuget vilket jag tycker rimmar dåligt med att bredbandslambdan visar att den går mager på last.:va

Med turbokittet monterat beter den sig likadant men den går varva lite längre innan den börjar hosta och mota.

Det jag gjort åt hojen under felsökningen bortsett från det som har med turbokonverteringen att göra är:

x Komptestat alla cylindrar och det såg bra ut
x Bytt till en annan fräshare förgasarbrygga
x Bytt till en kulventil som soppakran för bättre flöde
x Testat en Dyna2000 tändning och mätt upp tändspolarna m.m.
x Bytt tändstift och testat med flera olika elektrodgap och värmetal
x Kollat upp att kammarna är rätt timade
x Dragit om hela kabelhärvan
x Testat ladda upp batteriet fullt innan provtur
x Provtryckt insuget för att hitta läckor
x Testat ändra förtändningen

Jag har säkert glömt nämna några grejor jag testat, men just nu känns det som att jag försökt med allt förutom att ringa en spåkärring...:gnissla

Bifogat

• Nytvättad 2.JPG
    Nytvättad 2.JPG
    233.1 KB · Visningar: 56
  • Dynan klädd 4.JPG
    Dynan klädd 4.JPG
    191.2 KB · Visningar: 54
  • Utblås 3.JPG
    Utblås 3.JPG
    199.2 KB · Visningar: 64
  • Sugmotor 2.JPG
    Sugmotor 2.JPG
    199.9 KB · Visningar: 62
Ingen som har någon idé om vad det kan vara? :confused:

Jag har sen sist bytt tillbaka till bensinbestyckningen och nu går den ännu sämre, försöker jag varva upp den med friläget i så dör motorn när den går över 2-3000 rpm. Motorn är alltså helt original nu med samma bestyckning som den gick bra på för två år sedan innan jag började bygga om hojen.

Ingen som har någon idé om vad det kan vara? :confused:

Jag har sen sist bytt tillbaka till bensinbestyckningen och nu går den ännu sämre, försöker jag varva upp den med friläget i så dör motorn när den går över 2-3000 rpm. Motorn är alltså helt original nu med samma bestyckning som den gick bra på för två år sedan innan jag började bygga om hojen.

Har du provat med bensin?

Jodå, jag menade att jag bestyckat tillbaka den för bensin så nu är det 98 i tanken. Jag mätte laddningen igår och har 14.4V vilket väl är ok.

Kanske en aningen högt, men det borde inte bli ett sådant här fel av det. Har för mig att man säger mellan 13.8 och 14.2, men som regel tycker jag att de flesta pratar om 14.2.

Ok. Jag kollade gnistan med stroboskop igår och cylinder 1 och 2 slocknar direkt jag rör gasen, lite märkligt eftersom det är ett stift från varje tändspole som dör samtidigt som de andra stiften tänder för fullt.

Jag ska testa att byta plats på stiften och se om det är samma cylindrar som slocknar ändå, jag har iofs bytt tändstift ett par gånger tidigare under felsökningen men det är ändå värt ett försök...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra