_Johansson_
Storfräsare
För er som missat eländet i byggtråden så har jag hållit på felsöka min turbohoj hela sommaren utan större resultat, men idag märkte jag att hojen går lika illa utan turbogrejorna på så därför hör jag mig för här också där det finns många skarpa sugmotorskruvare.
Hojen går på E85 med original kompression och bestyckad så den låg stadigt runt 0.85 lambda förra sommaren. I vinter rev jag hojen för att förstärka ramen och byta turboaggregat för att bli kvitt surgeproblem och i våras när premiärturen gjordes gick hojen som ett lass skit och har gjort så sedan dess.
På tomgång och med väldigt lite gaspådrag så går hojen fint med 0.8-0.85 i lambda men så fort jag ökar gasen så börjar hojen hosta och dö om jag inte släpper av gasen igen. Jag bytte olja idag och såg att det var litervis med etanol i oljan och även en hel del i insuget vilket jag tycker rimmar dåligt med att bredbandslambdan visar att den går mager på last.
Med turbokittet monterat beter den sig likadant men den går varva lite längre innan den börjar hosta och mota.
Det jag gjort åt hojen under felsökningen bortsett från det som har med turbokonverteringen att göra är:
x Komptestat alla cylindrar och det såg bra ut
x Bytt till en annan fräshare förgasarbrygga
x Bytt till en kulventil som soppakran för bättre flöde
x Testat en Dyna2000 tändning och mätt upp tändspolarna m.m.
x Bytt tändstift och testat med flera olika elektrodgap och värmetal
x Kollat upp att kammarna är rätt timade
x Dragit om hela kabelhärvan
x Testat ladda upp batteriet fullt innan provtur
x Provtryckt insuget för att hitta läckor
x Testat ändra förtändningen
Jag har säkert glömt nämna några grejor jag testat, men just nu känns det som att jag försökt med allt förutom att ringa en spåkärring...

Hojen går på E85 med original kompression och bestyckad så den låg stadigt runt 0.85 lambda förra sommaren. I vinter rev jag hojen för att förstärka ramen och byta turboaggregat för att bli kvitt surgeproblem och i våras när premiärturen gjordes gick hojen som ett lass skit och har gjort så sedan dess.
På tomgång och med väldigt lite gaspådrag så går hojen fint med 0.8-0.85 i lambda men så fort jag ökar gasen så börjar hojen hosta och dö om jag inte släpper av gasen igen. Jag bytte olja idag och såg att det var litervis med etanol i oljan och även en hel del i insuget vilket jag tycker rimmar dåligt med att bredbandslambdan visar att den går mager på last.

Med turbokittet monterat beter den sig likadant men den går varva lite längre innan den börjar hosta och mota.
Det jag gjort åt hojen under felsökningen bortsett från det som har med turbokonverteringen att göra är:
x Komptestat alla cylindrar och det såg bra ut
x Bytt till en annan fräshare förgasarbrygga
x Bytt till en kulventil som soppakran för bättre flöde
x Testat en Dyna2000 tändning och mätt upp tändspolarna m.m.
x Bytt tändstift och testat med flera olika elektrodgap och värmetal
x Kollat upp att kammarna är rätt timade
x Dragit om hela kabelhärvan
x Testat ladda upp batteriet fullt innan provtur
x Provtryckt insuget för att hitta läckor
x Testat ändra förtändningen
Jag har säkert glömt nämna några grejor jag testat, men just nu känns det som att jag försökt med allt förutom att ringa en spåkärring...