GSX 1400 eller XJR 1300???

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Tänkte höra vad folket har för åsikter i frågan GSX 1400 vs. XJR 1300.
Vilken av dessa är "bäst" köp när det gäller kvalitet, service, motor, komfort m.m?? Eller är det kanske bara en utseendefråga, dvs samma skit - köp den som är snyggast :confused:
Finns det fler modeller inom samma klass som jag inte vet om?

Vill byta hoj till nästa sommar, men jag behöver lite erfarenhetsåterföring :)

Tack

Säkert bra hojar bägge två.

Kolla även på Honda x11 och den nya CB1000R.

Jag hade en X11 som jag var väldigt nöjd med.

CB1000R blir nog lite för många pengar, tyvärr. Men X11 ska kollas upp.
Fler synpunkter/tips mottages tacksamt..

Ingen som har några erfarenheter, positiva eller negativa, av ovanstående??

Please...

Tittade på dessa också men det slutade med en Bandit som jag inte ångrar. Men GSXen är helt klart trevlig, min åsikt!

Jag har en XJR1300 SP1. Det är den hoj som jag haft under längst tid. Är väldigt nöjd med den.
Bra bromsar (samma som på R1), Öhlinsdämpare, stark skottsäker motor som drar på bra oavsett varv.
Stod också i valet mellan dessa båda hojar innan jag bestämde mig. Lånade en GSX 1400 i några dagar innan jag bestämde mig för XJR:en. Tyckte Yamahan var betydligt roligare och lättare att få ner i böjarna.
Bara till att ut och prova och se vilken du gillar bäst.
XJR:en är väldigt lätt att öka effekten i för ganska lite pengar.
Sen är den billig att försäkra jämfört med tex X11:an. Betalar 4600:- helförsäkring/år.

Min är till salu pga tillökning i familjen, dags att skaffa familjebil. PM:a vid intresse.
Lite bilder på min.
2-1.jpg

1-1.jpg

Last edited:
GSX1400:an är betydligt manligare skulle jag vilja påstå. Lite större och tyngre att brottas med i kurvorna än XJR:en, men har mer mos i motorn och är snyggare ^^ Det är väl mycket en smakfråga.

Men ska du ha den fetate nakna är det ju alltid GSXen som vinner ^^

Provade på både CB1300, XJR1300 och GSX1400 innan jag köpte, och föll direkt för GSXen. Som någon beskrev det; som att ha en hyffsat högvarvad Scania-diesel. Humana försäkringskostnader, humana servicekostnader (vad jag har fått erfara). Och dessutom finns det en hel del att hämta i motorn när det gäller trim. man kommer ganska långt vad gäller hästar med ganska små investeringar, t.ex. akrasystem och PC3. En portning ger också riktigt mycket.

Tycker absolut du ska prova!

Två maffiga hojar som är väldigt lika varandra, även utseendemässigt. Det finns dock en betydande skillnad: motorn. Gsx 1400 har mkt mer mos och temperament. Så mitt val blir suzukin

F-n, det blir ju inte direkt lättare att välja :gnissla men tack för mycket bra info :tummenupp :tummenupp

Ja, det är väl helt enkelt så att man får hålla sig till våren och göra en seriös provkörning av bägge två.

Nån som känner till några vanligt förekommande fel på nån av hojarna??
Hur är det med serviceintervaller och ventiljustering??

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage