Grundlig rengöring av äldre, skitig hoj

Urshult

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
Yamaha xj600 1985
Hej,

Dum fråga från nybliven hojägare; Jag har köpt en Yamaha från -85 som är frisk och fin "invärtes" men som troligen aldrig blivit riktigt tvättad "utvärtes". Jag har hittat trådar som behandlar hur man rengör kedjor, bromsar, bromsskivor etc. men ingen riktigt bra tråd som behandlar hur man tvättar en riktigt skitig motorcykel -från topp till tå.

Hur tvätta själva motorn som är grisig av olja/damm/skit? (cylinder, topp, förgasare, avgasrör, etc.)

Bakfälg och sving svartskitig av bromsdamm och kedjeolja?

Ärgade alu-detaljer?

Vilka medel/redskap bör jag införskaffa?

Hur mycket demontering rekommenderas?

Ok, tack. Rikliga mängder WD40alltså... Följdfråga; Om motorn "svettats" lite mellan cylinder och topp och därför samlat på sig en massa damm/skit där; -kan man köra försiktigt med högtryckstvätten även i de regionerna (efter att man löst upp smutsen med WD40)?

Ok, tack. Rikliga mängder WD40alltså... Följdfråga; Om motorn "svettats" lite mellan cylinder och topp och därför samlat på sig en massa damm/skit där; -kan man köra försiktigt med högtryckstvätten även i de regionerna (efter att man löst upp smutsen med WD40)?

Det borde fungera:vaSå gör man ju med bilar iaf. 5-56 fungerar lika bra, tror även Biltema har ett eget märke billigt med samma funktion:tummenupp

Recept på hemmagjord WD40/5-56

Saxat från: http://ongrus.se/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=465

"Som smörjmedel eller som rostlösare är 5-56 och liknande multisprayer helt odugliga.
Men som rengöringsspray när man har fått hem ett nytt objekt med 60år gammal oljesmegma precis överallt, är det ovärderligt.
Jag, som vägrar att lacka om mina äldre hojar, använder spray även för att rostskydda dom rostiga områdena.
Även offroadhojarna oljesprayar jag. Hur noga man än tvättar, så är det alltid solkigt någonstans. Runt motorn eller under sadeln t.ex. Då sprutar jag på som självaste Peter North, och sen blåser jag av det överflödiga med tryckluft.
Som ni kanske förstår så var jag tvungen att komma på någonting billigare än 5-56. Den här blandningen kostar ca. 30kr/liter.
Jag använder antingen en kakburk, för hela stycken, eller en sprayflaska (en liter) och gör så här:

Siliconspray, sprayas ner i flaskan i några sekunder. Ger glans till motorer som är solkiga trots tvätt.
Luftfilterolja, 0.5dl. EP-tillsatserna ger blandningen god vidhäftningsförmåga.
Motorlolja, 0.5dl. Kan varieras för att ändra viskositeten på blandningen. Tar man för mycket funkar inte duschmunstycket på flaskan.
Lacknafta, fyll upp flaskan helt."

Gör man av med mycket smörj/rengöringsmedel så tjänar man hundralappar på detta enkla sätt

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden